Grup Feroviar Român (GFR) s-a calificat pentru participarea la privatizarea BDZ Cargo - operatorul bulgar de transport feroviar de marfă.
Potrivit unui comunicat al GFR, care face parte din grupul Grampet, condus de omul de afaceri Gruia Stoica, compania a intrat în următoarea etapă a procedurii de preluare a societăţii din Bulgaria, fiind admisă pe lista scurtă.
Gruia Stoica a declarat: "Admiterea participării Grup Feroviar Român în continuarea procesului de privatizare al BDZ Cargo este o dovadă a faptului să GFR este un jucător important, de anvergură regională şi europeană. Dacă ar fi să citim printre rânduri, putem să vedem prin această admitere şi recunoaşterea calităţii de investitor strategic pe care o are GFR. M-aş bucura dacă această societate ar avea parte de aceeaşi recunoaştere şi în spaţiul românesc".
GFR a cumpărat, în nume propriu, la începutul acestui an, caietul de sarcini pentru privatizarea societăţii BDZ Cargo din Bulgaria.
La expirarea termenului limită, nouă companii au cumpărat documentele pentru procedura de privatizare a BDZ, după cum a anunţat, la vremea respectivă, Agenţia pentru Privatizare din Bulgaria. Printre cei care au achiziţionat caiete de sarcini s-au numărat şi trei companii bulgare - "First Investment Bank", "Bulgarian Ship Company" şi "Bulgarian Railway Company".
Cei rămaşi în cursă îşi vor putea depune ofertele de participare la procedura de privatizare până în ziua de 12 martie, la ora 15.00.
La finalul lunii decembrie 2012, presa bulgară a anunţat că, atunci, şapte investitori erau interesaţi să preia divizia de marfă a BDZ, printre care compania rusă de stat RZD şi GFR.
RZD a solicitat, la acea vreme, o prelungire a termenului până la care pot fi depuse oferte, întrucât sărbătorile au întârziat pregătirea documentelor necesare desfăşurării procedurii.
Agenţia de privatizare din Bulgaria a relansat, în noiembrie anul trecut, procedura de licitaţie pentru divizia de marfă a BDZ, după ce prima încercare de vânzare a eşuat. La cea de-a doua licitaţie au putut participa doar investitori strategici şi din sectorul financiar.
Preţul minim de vânzare al BDZ a fost redus la 100 de milioane de leva (51 milioane de euro), de la 200 milioane de leva (102 milioane de euro), cât era la prima încercare de privatizare.
Divizia de marfă este singura aripă profitabilă a BDZ, iar banii obţinuţi din privatizare vor fi utilizaţi pentru acoperirea datoriilor şi revigorarea secţiunii care se ocupă de transportul pasagerilor.
Preşedintele Grampet Group Gruia Stoica a subliniat importanţa constituirii unui operator regional, care să unifice activitatea de transport feroviar de marfă din Bulgaria, Serbia şi România.
Omul de afaceri a afirmat: "Din toate calculele şi din toate analizele pe care le-am afectuat, reiese foarte clar faptul că transportul pe cale ferată va fi cu adevărat eficient în momentul în care România, Bulgaria şi Serbia vor funcţiona sub umbrela unui operator regional, capabil să integreze transportul feroviar de marfă din aceste ţări şi să facă competitiv acest sector".
Aceste declaraţii vin în contextul în care Gruia Stoica s-a arătat interesat şi de preluarea companiei CFR Marfă - operatorul nostru feroviar de marfă, însă numai în anumite condiţii.
Domnia sa ne-a declarat: "Suntem interesaţi de privatizarea CFR Marfă, dar nu în orice condiţii. Este greu de crezut că statul român va şterge datoriile CFR Marfă. Implicarea grupului de companii Grampet - Grup Feroviar Român la procesul de privatizare depinde şi de evoluţiile acestui demers".
Gruia Stoica este de părere că misiunea Ministerului Transporturilor este stabilirea unei strategii integrate pentru toate sectoarele de transport. Omul de afaceri ne-a spus: "Cu toate că înţelegem că atenţia va fi aţintită asupra privatizării CFR Marfă, noi credem că misiunea Ministerului Transporturilor şi a celor din conducerea acestui minister este de a stabili o strategie integrată pentru toate sectoarele de transport, de pe urma căreia să aibă de câştigat întreaga societate şi bugetul ţării. Opinia noas-tră este că este necesară o strategie naţională a transporturilor, cu implicaţii la nivel naţional, regional şi european. Aceasta este misiunea celor aflaţi în fruntea ministerului, nu să stea să urmărească fiecare companie în parte".
Executivul a aprobat, recent, Strategia de privatizare a CFR Marfă, pe vânzarea pachetului de 51% din acţiunile companiei intenţionând să obţină circa 60 de milioane de euro.
Garanţia de participare la procedura de licitaţie va fi echivalentul în lei a sumei de 10 milioane de euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acţiunilor deţinute de stat. Valoarea taxei de participare la licitaţie este echivalentul în lei a sumei de 20.000 de euro.
Procesul de vânzare va fi realizat prin negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu oferta în plic, singurul criteriu de adjudecare fiind preţul oferit.
În cadrul Strategiei de privatizare a fost luată în calcul şi opţiunea conversiei datoriilor CFR Marfă în acţiuni.
GFR este al doilea mare operator de transport feroviar de marfă din România, după compania de stat, având, în 2011, o cifră de afaceri de circa 761 milioane de lei şi un profit de aproape 29 de milioane de lei, potrivit datelor de pe site-ul Ministerul Finanţelor Publice (MFP). Activând în toate domeniile relaţionate transportului feroviar, precum transportul de marfă, reparaţiile şi închirierea materialului rulant, producţia de componente, transbordarea vagoanelor de marfă, serviciile de logistică, soluţiile informatice specifice domeniului feroviar, Grupul "Grampet", 100% autohton, activează pe coridoarele de transport Pan-Europene şi în regiunea de Sud-Est a Europei, extinzându-se în ţările învecinate României. Corporaţia îşi desfăşoară activitatea în alte opt ţări, în afară de România, şi anume Germania, Austria, Ungaria, Serbia, Muntenegru, Bulgaria, Republica Moldova şi Ucraina.
Subliniind că este atent la "toate oportunităţile care apar", Gruia Stoica ne-a declarat, într-un interviu (singurul pe care l-a acordat presei în cei peste 20 de ani de activitate), că Grup Feroviar Român este proiectul briliant al "Grampet".
Pe lângă GFR, "Grampet" mai deţine şi alţi operatori feroviari, în ţări precum Bulgaria şi Ungaria.
Domnia sa consideră că sectorul de transport feroviar are o importanţă strategică deosebită, atât în România, cât şi în Europa. "Secolul XXI va aparţine căii ferate, care va cunoaşte extinderi tot mai mari, iar materialul rulant va cunoaşte dezvoltări tot mai spectaculoase", ne-a mai spus domnia sa.