Guvernul României a aprobat astăzi Master Planul General de Transport al României în vederea transmiterii acestuia la Comisia Europeană.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, România trebuie să îndeplinească astfel condiţionalitatea ex-ante necesare pentru accesarea de fonduri structurale în cadrul Programului Operaţional Sectorial Infrastructură Mare.
Valoarea totală a proiectelor identificate în cadrul Master Planului General de Transport este de 45,451 mld de euro, care include proiecte de investiţii în infrastructura de transport a României pentru sectorul de transport rutier, feroviar, aerian, naval şi multimodal.
În ceea ce priveşte strategia de implementare a proiectelor, Guvernul României a aprobat astăzi lista de proiecte prioritizată în conformitate cu metodologia stabilită de Comisia Europeană. Aceasta înseamnă că pentru fiecare proiect de infrastructură de transport a fost analizată sustenabilitatea economică, fiind luat în calcul indicatorul stabilit de Comisia Europeană, precum şi apartenenţa proiectelor la reţeaua de transport transeuropeană TEN-T. Astfel, pentru fiecare proiect în parte a fost întocmit un punctaj, în funcţie de cele două criterii menţionate. A rezultat lista de proiecte de infrastructură care au prioritate la finanţare din fonduri structurale şi din bugetul de stat.
România intră astfel într-o nouă etapă/filosofie de realizare a investiţiilor în infrastructură, acordând prioritate acelor proiecte care corespund criteriilor de performanţă economică, criteriilor de conectivitate, dar şi obiectivelor de investiţii urmărite de Uniunea Europeană pe teritoriul României.
Spre exemplu, în sectorul rutier, Guvernului României consideră a fi prioritare în ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei de autostrăzi proiecte de investiţii precum: Sibiu-Piteşti, Sibiu-Braşov, Braşov-Bacău, Târgu Neamţ- Paşcani - Iaşi - Ungheni, Braşov - Comarnic(PPP), Piteşti - Craiova(PPP) sau Suplacu de Barcău - Borş, cu o valoare totală estimată la aproximativ 9,642 mld eur. Aceasta înseamnă construcţia a 1094,80 km de autostradă, cu un cost estimat de 8,8 mil euro/km, ţinând cont de faptul că 118 km din lungimea acestor autostrăzi urmează să fei construite în zona de munte.
Proiectele de infrastructură de transport rutier sunt incluse la finanţare în funcţie de punctajul obţinut, ciclul de implementare a proiectelor şi sursele de finanţare disponibile. Referitor la ciclul de implementare a proiectelor au fost identificate două categorii: proiecte complexe, pentru care studiul de fezabilitate (SF) se elaborează în 2 ani, iar execuţia lucrărilor are loc în 4 ani; respectiv proiecte uzuale, pentru care SF se elaborează într-un an şi execuţia lucrărilor are loc în 3 ani.
În ceea ce priveşte strategia de finanţare a Master Planului General de Transport, suma disponibilă este de 2,7 miliarde de euro din Fondul de Coeziune (aici fiind inclusă şi cofinanţarea de la bugetul de stat), respectiv 2,1 miliarde de euro din Fondul European de Dezvoltare Regională. Aceste sume sunt destinate sectorului rutier.
Suma totală pe care România o are la dispoziţie, în perioada de programare 2014-2020 pentru cele 4 sectoare de transport (rutier, feroviar, naval, multimodal) este de 6,843 mld euro. La acestea se adaugă un plafon suplimentar de 7 mld euro pe care Guvernul României l-a aprobat astăzi, 25.02.2015, (care vor proveni din împrumuturi publice - IFI- şi din acciza pe carburanţi), în vederea asigurării surselor de finanţare necesare implementării proiectelor din sectorulrutier, cu prioritate pentru autostrăzi. Astfel, valoarea totală a finanţării pentru sectorul infrastructurii rutiere, în perioada de programare 2014-2020, este de 13,8 mld de euro.
Planul financiar al Master Planului General de Transport urmează să fie prezentat în şedinţele reunite ale Comisiilor de Transport din Parlament înainte de trimiterea acestuia la Comisia Europeană.
Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor, Ioan RUS, să înceapă negocierile cu Comisia Europeană pe marginea Master Planului de Transport, Rus precizând că primele discuţii la Bruxelles sunt programate în intervalul 9 - 13 martie.
"Azi avem Master Planul pentru Transport. Domnul ministru (Rus - n.r.), mulţumesc pentru efortul pe care l-aţi făcut. (...) Înţeleg că toţi parlamentarii din Comisiile de transport au fost, aţi discutat, au fost de acord, au văzut. Că mai e câte un primar buclucaş care face metrou acum... Eu mi-aş dori, s-ar bucura Daciana, dar până face primarul metroul, haide să îi facem noi toate celelalte centuri şi autostrăzi pe care le avem în Master Plan. Puteţi începe de săptămâna viitoare negocierile cu Comisia Europeană", a spus Ponta la începutul şedinţei săptămânale a Executivului.
La rândul său, ministrul Rus a precizat că, potrivit celor discutate la nivelul Comisiei Europene, delegaţia română se va afla la Bruxelles în intervalul 9 - 13 martie.