Guvernul a decis să compenseze parţial penalităţile pe care Ford trebuie să le achite pentru nerealizarea numărului de maşini la care s-a angajat prin contractul de privatizare cu unele daune de mediu pretinse de companie.
Ordonanţa de Urgenţă a fost publicată ieri în Monitorul Oficial.
Compromisul statului este justificat de Executiv prin efortul bugetar care ar trebui făcut pentru angajarea unor avocaţi şi prin dorinţa de a nu distorsiona climatul investiţional românesc şi imaginea ţării faţă de potenţialii investitori.
Autorităţile noastre subliniază că programul investiţional la care s-a angajat producătorul de autovehicule de la Craiova a fost realizat, dar, din cauza crizei economice, Ford a solicitat ajustarea numărului de autoturisme pe care urma să le producă, renunţând la ajutorul de stat aprobat de Comisia Europeană pentru pregătirea profesională. La începutul acestui an, Ford a invocat "pretinse pierderi de mediu" ulterior privatizării, prin contaminarea pânzei freatice, şi a acţionat România în judecată la Curtea de Arbitraj Internaţional de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris, cerând despăgubiri de 15 milioane euro, apropiată de suma pe care trebuia să o achite statului ca penalităţi, potrivit unui document al Guvernului citat de Mediafax.
Primul termen al procesului era 30 septembrie, iar Guvernul, invocând faptul că acesta "poate conduce la distorsionarea climatului investiţional românesc, deteriorarea imaginii pentru potenţialii investitori şi la consumarea unor resurse financiare importante alocate de la bugetul de stat", a acceptat o formulă de compromis, prin compensarea reciprocă a creanţelor.
În susţinerea acestei decizii, Guvernul arată că Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului are o situaţie economico-financiară dificilă, creată de poprirea tuturor conturilor şi, "mai nou", a acţiunilor deţinute la societăţile comerciale din portofoliu şi a conturilor unor debitori ai instituţiei, situaţie care va determina solicitarea de la buget a unor sume suplimentare necesare contractării serviciilor unei case de avocatură care să reprezinte partea română în acest litigiu, dar şi plata unor taxe/comisioane substanţiale, "existând posibilitatea ca, la finalul litigiului, Autoritatea să fie obligată la plata efectivă a despăgubirii, în situaţia pierderii procesului".
Obligaţia de plată a penalităţii datorată de cumpărător se consideră îndeplinită la data creditării contului escrow, prin transferul de către Ford România în cont a sumei datorate AAAS, în cuantumul şi condiţiile care vor fi stabilite în actul adiţional ce va fi ataşat contractului de privatizare, sumă care va rămâne la dispoziţia AAAS timp de zece ani, dar având destinaţia de a acoperi costurile de remediere a mediului suportate de Ford.
În primăvara anului trecut, Ford anunţa că a semnat cu fostul AVAS un act adiţional la contractul de privatizare a Automobile Craiova, în baza căruia va produce un număr de maşini mult mai redus faţă de cel asumat şi "va plăti penalităţi".
Recent, aproximativ 2.500 de angajaţi de la fabrica Ford din Craiova au intrat în şomaj tehnic, salariile fiindu-le plătite în proporţie de 80% în această perioadă şi urmând să revină la muncă pe data de 7 octombrie.
Potrivit unor surse din piaţă, ar fi fost anunţate 38 de zile fără producţie la Ford Craiova, până la finele anului, dacă cererea pe piaţa externă nu se va schimba.
Grupul american a preluat Automobile Craiova în 2007, plătind 57 milioane de euro pentru 72,4% din acţiuni. Conform contractului de privatizare, investitorul avea obligaţia să realizeze până la 19 martie 2012 investiţii tehnologice şi de mediu de 675 milioane euro şi un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 unităţi.