Piaţa hotelieră din România va creşte moderat în 2008, iar în 2009 avansul se va atenua şi mai mult pe fondul scăderii gradului de ocupare şi influenţei crizei financiare, potrivit reprezentanţilor industriei hoteliere, prezenţi la conferinţa Hospitality Trends. "Anul 2007, a fi cel mai bun pentru industria hotelieră. În 2008 şi 2009 piaţa va creşte, dar acest trend se va atenua. Sigur că impactul crizei financiare se va vedea, în special asupra hotelurilor pe palierul superior acolo unde companiile şi-au redus cheltuielile pe sectorul de conferinţe, însă, brandurile vor continua să vândă. În ceea ce priveşte segmentul de trei stele, acesta se comportă cel mai bine deoarece are capacitatea de a atenua şocurile", a declarat Tinu Sebeşanu, preşedinte executiv al companiei de management în domeniul hotelier, Trend Hospitality. Acesta a precizat că, pe viitor, piaţa hotelieră din România va creşte, dar la un nivel mai redus. În 2008, veniturile pe cameră disponibilă vor creşte în medie cu trei la sută, iar în 2009 acest indicator va creşte cu cinci la sută, a spus acesta.
Reprezentanţii marilor lanţuri hoteliere susţin că piaţa românească are mult potenţial în continuare. "Sigur că, dacă ne referim la segmentul superior pe termen scurt, afacerile vor fi influenţate de criză, de curs în cazul României, dar pe termen lung, şi aici vor continua evoluţiile pozitive. Nu trebuie uitat nici segmentul mediu, de trei sau patru stele, care va evolua pozitiv şi în perioada următoare", a declarat Peter Martin, director general Howard Johnson Grand Plaza Hotel, citat de Agerpres.
Marile lanţuri vizează şi preluarea unor hoteluri deja existente, în special pe segmentul de trei stele, şi în oraşele de peste 150.000 de locuitori.
"Trebuie să avem în vedere faptul că peste cinci milioane de camere de hotel din Europa nu sunt branduite, deci este destul loc pentru a creşte pe acest segment mediu. România se va caracteriza în continuare prin evoluţii pozitive pe segmentul mediu, în special în oraşele secundare, precum Timişoara, Cluj, Braşov sau Sibiu", a spus Adela Cristea, director de dezvoltare Hilton Hotels, Europa şi Africa.
Reprezentanţii hotelurilor de cinci stele din Bucureşti susţin că veniturile se vor menţine în trendul actual, ascendent, însă au ridicat şi câteva probleme, în special infrastructura şi lipsa personalului specializat.
"Veniturile vor fi destul de mari şi în perioada viitoare în ceea ce priveşte Marriott, dar va trebui să fim foarte atenţi la eficienţa administrării. Avem şi o mare problemă, aceea a lipsei personalului specializat, unde trebuie să lucrăm cu atenţie", a spus Kurt Strohmayer, director general JW Marriott Bucharest Grand Hotel.
"Infrastructura este o problemă, dar cred că cea mai mare problemă pe care o are România este una de imagine. Bucureştiul are potenţial nu doar în ceea ce priveşte turismul de afaceri, ci şi în ceea ce priveşte turiştii care preferă pachetele city-break, dar pentru asta avem nevoie de o strategie în care să fie implicate şi autorităţile locale împreună cu hotelierii", a explicat Friederich Niemann, director general Athenee Palace Hilton Bucureşti.
Potrivit datelor reprezentanţilor Trend Hospitality, gradul de ocupare a ajuns la 50 % în luna august a acestui an, cel mai scăzut nivel din ultimii ani, ceea ce a afectat şi nivelul veniturilor pe cameră disponibilă, care a ajuns la minus 8,2%în aceeaşi lună, după ce în 2007, un an excepţional pentru hotelieri, a crescut atât numărul înnoptărilor, cu 20,6 %, cât şi cel al sosirilor, cu peste 13,3%. În 2007, a crescut considerabil numărul hotelurilor, pe fiecare segment, de la opt la zece hoteluri de cinci stele, de la 82 la 89 hoteluri de patru stele, o creştere cu 8,4%, comparativ cu 2006. De asemenea, numărul hotelurilor de trei stele a crescut cu 32%, de la 302 la 340 de hoteluri, dar cea mai mare creştere a fost înregistrată pe segmentul de două stele de la 461 la 446 hoteluri, în creştere cu peste 42%. În total, România avea în 2007 un număr de 1.056 de hoteluri, inclusiv cele 171 hoteluri de o stea. Specialiştii au estimat că piaţa hotelieră se va diversifica în 2009, cu lanţurile mari extinzându-se în oraşele mari, acestea străduindu-se să menţină un echilibru între venituri şi cheltuieli. În ceea ce priveşte Bucureştiul, aceasta va rămâne o destinaţie de business, însă va creşte segmentul de leisure, spa şi cel cultural. Va creşte, însă, costul forţei de muncă, costurile cu utilităţi, iar inflaţia va pune o presiune şi mai mare asupra dezvoltării. De asemenea, vor fi şi mai greu de surmontat dificultăţile de finanţare, costurile tot mai mari de construcţie, la care se adaugă dificultatea găsirii de terenuri în centrul oraşelor pentru dezvoltarea unor proiecte hoteliere.