Black Friday şi Sărbătorile de iarnă au crescut piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată cu 14%, în ultimul trimestru din 2014 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, valoarea vânzărilor ridicându-se la 723 milioane euro, arată studiul GfK TEMAX remis azi redacţiei.
Creşterea s-a datorat evoluţiei favorabile a cinci din cele şapte sectoare monitorizate, respectiv electronice (+23%), telecom (+19%), electrocasnice mari (+19%), electrocasnice mici (+14%) şi IT (+1%). Piaţa de imprimante, multifuncţionale şi consumabile (-1%) dar şi cea foto (-9%) au continuat să scadă în trimestrul patru din 2014.
Performanţa din trimestrul patru a asigurat încheierea anului cu o valoare mai mare de două miliarde de euro pentru 2014. Activităţile promoţionale ale retailerilor, în special cele din perioada Black Friday şi a Sărbătorilor de iarnă, "împreună cu creşterea încrederii cumpărătorilor în economie şi în situaţia financiară a familiei ajută la explicarea majorării de aproape 14% în 2014, comparativ cu 2013".
"Piaţa electronicelor a atins cea mai mare valoare din 2014 în ultimul trimestru, având vânzări de 148 milioane euro. Cererea din această perioadă a fost mai mare datorită activităţilor promoţionale mai intense în perioada Black Friday şi a Sărbătorilor de iarnă, fapt ce a generat o majorare de 23%, comparativ cu ultimul trimestru din 2013. Consolele video, sistemele audio şi televizoarele au avut o creştere dinamică, cea mai mare rată fiind înregistrată atât de Smart TV cât şi de televizoarele cu ecrane mari. În schimb, camerele video, sistemele de navigaţie şi media playerele au continuat să scadă", arată GfK.
Astfel, în 2014, valoarea totală a vânzărilor electrocasnicelor a atins 348 milioane euro, în creştere cu peste 19% faţă de 2013.
În ceea ce priveşte piaţa telecom, aceasta a avut o valoare nesubvenţionată estimată a ajuns la 201 milioane de euro, în creştere cu 19% faţă de T4 2013.
"Performanţa a fost în continuare dată de segmentul de smartphones - în special de cele din categoria de preţ low-mid. Phablets (telefon cu funcţii de tabletă şi ecran mare - n.r.) au avut un trend ascendent însă cota lor a rămas mică în cadrul sectorului. Produsele dual-sim, 4G şi telefoanele cu ecrane mai mari de 4,5 inchi au înregistrat creşteri dinamice. În valoare nesubvenţionată estimată, piaţa de telecom a atins 591 de milioane de euro în 2014, cu 25% mai mult faţă de 2013", mai arată sursa citată.
Piaţa electrocasnicelor mari, datorită intensificării cererii în perioada Black Friday şi a Sărbătorilor de iarnă, a crescut cu circa 19% în trimestrul din 2014 comparativ cu acelaşi trimestru din 2013. Vânzările de frigidere şi maşini de spălat au urcat cu 18%. Anul trecut, vânzările de electrocasnice mari au fost cu 16% mai mari decât în 2013, valoarea pieţei ridicându-se la 396 de milioane de euro.
Sectorul electrocasnicelor mici a generat o cifră de afaceri de 45 milioane de euro în ultimul trimestru al 2014, echivalentul unei creşteri de aproape 14%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2013.
Piaţa de IT a crescut cu puţin peste 1%, în ultimul trimestru, însumând 162 de milioane de euro.
"Deşi segmentul de tablete a avut un trend pozitiv în volum, activităţile promoţionale cu ocazia Black Friday şi a Sărbătorilor de iarnă au dus la o scădere în valoare. Perifericele au avut cea mai mare creştere în vânzări din acest sector. Monitoarele, calculatoarele portabile şi desktop-urile au depăşit valorile vânzărilor din T3 2014, dar cu rate foarte mici. Pe durata întregului an 2014, vânzările în sectorul IT au însumat 455 milioane euro, o creştere de 1,3% faţă de anul trecut", mai arată studiul Gfk.
Piaţa de imprimante, multifuncţionale şi consumabile a stagnat ca valoare, cu o descreştere uşoară de aproximativ 1%, până la o valoare de 18 milioane de euro în trimestrul patru din 2014. Vânzările de imprimante au scăzut în volum, dar au crescut în valoare datorită creşterii preţului mediu. Ultimele luni de anul trecut au reprezentat un trimestru slab pentru consumabile, cu scăderi atât pentru cartuşele cu cerneală cât şi pentru cele cu laser.
"Chiar dacă sectorul foto a scăzut continuu, rata de scădere a încetinit în T4 2014 până la -9% comparativ cu T4 2013. Veşti bune vin din sectorul D-SRL-urilor care, pentru prima dată în 2014, au avut un trend pozitiv. Camerele foto compacte şi-au accelerat rata de scădere în timp ce camerele cu lentile interschimbabile au înregistrat o creştere de două cifre", conform GfK.
GfK Temax este un indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pieţele bunurilor de folosinţă îndelungată.