Reporter: Ce ne puteţi spune despre dezvoltarea industriei de spa din România, comparativ cu alte ţări unde aţi călătorit?
Oana Manole: Cât timp aveţi? Glumesc, dar cu ţări ca India, Maroc sau Indonezia cu tradiţii de înfrumuseţare şi relaxare datând de secole, şi cu America de Nord capitalizând puternic pe industria de wellness, România, chiar şi în cadrul Europei (al doilea continent după America de Nord la venituri din piaţa wellness) pare a fi un copil de 2 ani care învaţă să meargă şi să vorbească. Partea bună în legătură cu industria spa românească e că gata, e născută. Aşa că nu ne rămâne decât să creăm o asociaţie a spa-urilor care să legitimeze după criterii prestabilite centrele, o şcoală pentru terapeuţi şi manageri de spa care să facă saltul calitativ către servicii spa de 3601 şi să educăm hotelierii în ceea ce priveşte posibilitatea adăugării unei componente spa în hotelurile lor.
Ce avem: avem câteva spa-uri care pot fi oricând un model de urmat, avem exemplele vecinilor noştri care au mizat pe resuscitarea staţiunilor balneare şi promovarea turismului wellness, avem tradiţii pe partea de balneofizioterapie care pot fi transferate în industria spa şi avem resurse.
Reporter: Sunt românii obişnuiţi să meargă la spa?
Oana Manole: Obişnuiţi nu sunt, dar le place. Şi au nevoie. În România, din cauza economiei deficitare, banii mergeau spre necesităţi, rămânând puţini pentru plăceri. Astfel, nu a existat o educaţie în acest sens, înspre starea de bine, înspre a avea repetate terapii de îngrijire. Dar, datorită călătoriilor şi exemplelor globale ce au identificat potenţialul uriaş pe care îl are pentru fiecare individ îngrijirea stării sale fizice şi mentale, cu numeroase ramificaţii în medicină şi rezultate variate de la prelungirea expectativei de viaţă până la îmbunăţirea semnificativă a raporturilor cu cei din jur, românii au început să ia în serios vizitele la spa.
Reporter: Cum aţi ales să lucraţi pentru industria spa?
Oana Manole: De fapt, m-au ales spa-urile pe mine. Am început dintr-o întâmplare fericită: o companie genoveză care avea spa-uri pe vase de croazieră căuta un spa manager cu experienţă în vânzări şi care să vorbească mai multe limbi străine. Aşa că am fost selectată în ciuda inexperienţei în domeniu. Am început şi am constatat că "aş putea face asta toată viaţa". Au urmat apoi diverse experienţe ca şi manager şi consultant, în ţară şi în afara ei, pentru hoteluri private sau corporate.
Reporter: Puteţi să ne daţi câteva cifre despre industria spa la nivel mondial?
Oana Manole: Industria de wellness este considerată la momentul actual una dintre cele mai dinamice pieţe din lume, cu o direcţie ascendentă explozivă. În 2013, un raport de economie a turismului global de wellness cota această piaţă la 439 miliarde de dolari şi estima o creştere de până la 678,5 miliarde de dolari până în 2017. Nu vorbim de piaţa de turism medical, ci de piaţa de spa, definită ca având ca scop "căutarea obţinerii sau îmbunătăţirii stării de bine individuale". Această piaţă este responsabilă de generarea a 11,7 milioane de joburi în lume, cu un impact de 1,3 bilioane de dolari asupra economiei globale.
Aceasta este o industrie relativ tânără, dar foarte puternică. Trebuie să înţelegem că vorbim de un megatrend: consumatorul de spa nu doar obişnuieşte să îşi facă masaje şi terapii, ci integrează obiceiurile şi activităţile wellness în stilul său de viaţă obişnuit şi în călătoriile sale. Ritmul de creştere a turismului wellness este cu 50% mai rapid decât al turismului global şi consumatorul de spa cheltuie în medie cu 65% mai mult decât turistul general. De asemenea, generează venituri în departamente adiacente - în hoteluri şi spaţii de cazare (spa-destinaţie, staţiuni, ashramuri), în restaurante, bistro-uri şi baruri (spa cuisine, mâncare sănătoasă şi organică), magazine (haine pentru fitness, produse spa, vitamine, mâncare sănătoasă) etc.
Reporter: Este afacerea spa una profitabilă?
Oana Manole: Gestionată corespunzător, da, este. Trebuie să luăm în calcul următoarele - un spa este valoare adăugată pentru orice proprietate. De asemenea, atrage clienţi şi către alte arii şi departamente generând extra profit. Deşi marja de ROI (return on investment) este scăzută, se pot face foarte multe lucruri pentru a avea o afacere spa profitabilă: de exemplu, meniul de terapii trebuie să fie echilibrat astfel încât să ai costuri mici, medii şi mari. Astfel, poţi reduce disponibilitatea terapiilor cu cost ridicat în orele de vârf, rezultând în venituri cu 25% mai mari pentru aceeaşi perioadă de timp. Când creezi un spa este difícil să ştii de la început ce servicii vor fi mai solicitate. Dacă monitorizezi utilizarea şi potenţialul de venit al fiecărei arii poţi să dai un alt scop unei arii neutilizate.
Ceea ce vreau să spun este că, dacă verifici încontinuu indicatorii de performanţă şi iei măsuri când ceva este sub standardele impuse (adică, ca în orice alt business), afacerea spa este profitabilă.
Reporter: Care este valoarea investiţiei în Spa d'Or Consulting? În ce constă activitatea propriu-zisă a companiei?
Oana Manole: Valoarea în bani a investiţiei în Spa d´Or Consulting este mică, câteva mii de euro. Dar la aceştia se adaugă timp de seminare, vizite la târguri şi întâlniri cu distribuitorii, constructorii, arhitecţii. Compania se ocupă cu tot ceea ce ţine de crearea unui spa - de la faza de concept şi şedinţe de brainstorming cu clienţii, la ghidare pe design (un spa are specificitaţii tehnice şi fluxuri precise), crearea meniurilor, planul de achiziţii şi relaţionarea cu furnizorii, stabilirea bugetelor, selectare şi training de personal, marketing spa, soft-opening şi deschidere. O parte importantă o constituie divizia de educaţie - oferim training-uri de spa retail, servicii clienţi, spa management, finanţe spa şi protocoluri de terapii.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei anul trecut şi cât previzionaţi că va fi aceasta în 2014 (spa consulting şi spa propriu-zis)?
Oana Manole: Anul trecut, cifra de afaceri a fost de 120.000 pentru ambele afaceri. Este difícil să fac o previzionare pentru anul în curs, deoarece depinde de câţi clienţi noi vom avea pe partea de consultanţă. Avem mai multe solicitări, inclusiv de a franciza Spa d´Or, dar deocamdată totul este la stadiul de discuţii.
Reporter: Cine sunt principalii clienţi ai Spa d'Or Consulting?
Oana Manole: În prezent, suntem implicaţi în 3 proiecte de spa public şi 2 rezidenţiale, proiectele publice fiind: Belaqva spa la Kronwell Braşov, un hotel care s-a deschis anul trecut în Braşov şi care setează standarde noi de calitate în industria hotelieră, Riserva spa la Ramada Oradea şi un city resort spa în Kiev, Ucraina, proiect care momentan este în stand-by datorită tensiunilor politice din ţară. Proiectul trebuia să se finalizeze în aprilie, dar perioada de predeschidere se va extinde.
Principalii clienţi Spa d´Or Consulting sunt proprietarii de hoteluri care vor să diversifice serviciile oferite, proprietarii de spa-uri care vor să îşi îmbunătăţească serviciile, arhitecţii şi constructorii care au nevoie de ghidare pentru crearea unui spaţiu, cei care doresc să deschidă un spa la standarde internaţionale.
Reporter: Când aţi deschis spa-ul din Braşov? Care este profilul clientului de spa?
Oana Manole: Anul trecut, în aprilie. Clienţii noştri sunt atât bărbaţi, cât şi femei cu o medie de vârstă între 30-45 de ani, majoritatea sunt turişti, dar creşte şi clientela braşoveană. Sunt educaţi, interesaţi de nou - avem în fiecare sezon un meniu de terapii noi şi aşteaptă să le încerce şi înţeleg că la noi găsesc ritualuri bine puse la punct, executate cu precizie de profesionişti.
Reporter: Care sunt cele mai căutate terapii pentru spa? Ce preferă românii?
Oana Manole: În toate spa-urile din lume cele mai căutate terapii sunt cele de masaj. Dar românii sunt curioşi şi deschişi deşi de abia acum încep să aibă un interes real pentru servicii de wellness, astfel încât vor încerca şi ritualurile şi hidroterapie şi tratamente faciale atâta timp cât le propui şi le explici beneficiile. Noi propunem ritualurile, terapii complexe ce includ mai mulţi paşi de tratament: printre cele mai iubite sunt Paris, un tratament de două ore ce include exfoliere, mască de corp, tratament facial Buddha Bar şi masaj relaxant, şi GQ, un tratament dedicat bărbaţilor ce include şi servire cu coniac.
Reporter: Care consideraţi că este cel mai bun spa din lume?
Oana Manole: Din lume? Greu de făcut un top 5, dar să aleg unul singur! Mie îmi plac The Spa at Dorechester Londra pentru mixul excelent de terapii şi produse şi atmosfera sofisticată, Ananda spa pentru cel mai bun meniu ayurveda, ESPA at the G, hotel cu semnătura lui Philip Treacy sau Viceroy Miami cu un design de Philip Starck.
Reporter: Din ce în ce mai mulţi oameni de afaceri se plâng din cauza stresului. Ce le recomandaţi pentru relaxare?
Oana Manole: Ca propunere generală împotriva stresului recomand în primul rând cunoaşterea a ceea ce îi face bine fiecăruia. Unii se relaxează printr-o serie de masaje, alţii prin încorporarea în stilul de viaţă a unor ore de meditaţie, yoga şi seminare de nutritive, în timp ce alţii sunt orientaţi către o relaxare dinamică ce include sport şi tratamente spa energizante. Ceea ce funcţionează universal este masajul, în special cel terapeutic. Susţin că o oră de masaj lucrează la diferite niveluri - nu doar corpul se relaxează, dar şi mintea, care înţelege că i s-a oferit o derogare de la a fi alertă tot timpul. Noi lucrăm cu companii care oferă angajaţilor posibilitatea de a se relaxa la spa tocmai înţelegând că trebuie să existe un echilibru.
Reporter: Cum aţi ajuns să colaboraţi chiar cu spa din alte ţări?
Oana Manole: Prin intermediul unei firme austriece cu al cărei director mai colaborasem în proiecte Hilton.
Reporter: Care a fost cea mai mare provocare în activitatea pe care o desfăşuraţi?
Oana Manole: Faptul că spa-urile sunt un domeniu care entuziasmează foarte uşor, dar oamenii nu îşi iau suficiente notiţe înainte de a demara un proiect. Un spa este o temă cu extrem de multe detalii şi de multe ori este difícil de a înţelege de ce e nevoie de toate aceste lucruri.
Reporter: În ce constă managementul unui spa internaţional?
Oana Manole: Managementul unui spa, fie el internaţional sau românesc constă într-o sumă de factori: partea de operaţional, care asigură desfăşurarea fluidă a activităţilor de zi cu zi, partea de marketing şi vânzări, gestionarea resurselor umane, partea administrativă - generarea de rapoarte, inventare şi analize cu accent pe citirea indicatorilor de performanţă şi înţelegerea rapoartelor financiare. Eu sunt pentru un management de tip leadership în care managerul este un educator, în care îşi conduce echipa cu pasiune, bineînţeles cu cifrele în minte, dar cu oamenii şi rezultatele în materie de calitate, înainte de cifre.
Aceasta este o industrie relativ tânără, dar foarte puternică. Trebuie să înţelegem că vorbim de un megatrend: consumatorul de spa nu doar obişnuieşte să îşi facă masaje şi terapii, ci integrează obiceiurile şi activităţile wellness în stilul său de viaţă obişnuit şi în călătoriile sale.