Preşedintele României, Klaus Iohannis, a trimis Parlamentului, astăzi, spre reexaminare, legea privind supravegherea macroprudenţială a sistemului financiar naţional, potrivit unui comunicat al Administraţiei Prezidenţiale remis redacţiei.
Legea privind supravegherea macroprudenţială a sistemului financiar naţional prevede crearea unei entităţi cu atribuţii în coordonarea supravegherii macroprudenţiale la nivel naţional. În acest scop, se înfiinţează Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială, ca structură de cooperare interinstituţională, fără personalitate juridică, între Banca Naţională a României, Autoritatea de Supraveghere Financiară şi Guvern, al cărui obiectiv fundamental este acela de a contribui la salvgardarea stabilităţii financiare, prin consolidarea capacităţii sistemului financiar de a rezista şocurilor şi prin diminuarea acumulării de riscuri sistemice.
Şeful statului subliniază că prevederile legii sunt lipsite de previzibilitate şi de claritate.
Astfel, potrivit actului normativ, pentru implementarea la nivel naţional a măsurilor necesare în vederea prevenirii sau diminuării riscurilor sistemice, Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială emite recomandări adresate Guvernului, în vederea iniţierii, în condiţiile legii, a unor proiecte legislative precum şi recomandări şi avertizări adresate Băncii Naţionale a României şi Autorităţii de Supraveghere Financiară (art. 4 alin. (1) din lege).
Preşedintele atrage atenţia însă că atât în sistemul normativ român, cât şi în cel european, recomandarea este un act care nu generează obligativitatea conformării faţă de aceasta - recomandările Uniunii Europene sunt acte fără caracter obligatoriu şi, pe cale de consecinţă, implementarea acestora în dreptul intern trebuie să ţină seama de reglementările interne, fără a li se acorda prioritate faţă de dreptul naţional.
''Prin excepţie de la această concepţie, art. 4 alin. (2) din lege prevede însă obligativitatea pentru destinatarii recomandărilor şi avertizărilor emise de Comitet (ASF, BNR, respectiv Guvernul României) de a adopta măsurile corespunzătoare, inclusiv emiterea de reglementări, în vederea respectării recomandărilor sau de a întreprinde acţiuni în vederea diminuării riscurilor asupra cărora au fost avertizaţi. Totodată, potrivit aceluiaşi text, destinatarii trebuie să informeze Comitetul cu privire la măsurile adoptate sau să furnizeze o justificare corespunzătoare în cazul în care nu au adoptat astfel de măsuri. Or, în condiţiile în care noţiunea de «justificare corespunzătoare» nu este definită prin lege, din modul în care este redactată norma nu se înţelege clar pe baza căror criterii stabileşte Comitetul dacă explicaţiile înaintate de destinatari sunt sau nu justificate'', argumentează preşedintele.
În plus, textul legii induce ideea obligativităţii promovării de către Guvern a unor acte normative - poate duce şi la concluzia că aceste dispoziţii aduc atingere atribuţiei de exercitare liberă a iniţiativei legislative de către Guvern, astfel cum este aceasta consacrată de Constituţie.
''Deşi prevederile art. 4 alin. (2) din lege reiau dispoziţiile uneia dintre Recomandările europene implementate, semnalăm că în sistemul constituţional român Guvernul răspunde politic în solidar numai în faţa Parlamentului, nefiind obligat să răspundă în faţa niciunei alte autorităţi sau entităţi publice sau private. Din aceste motive, apreciem că norma nu este suficient de clar formulată, fiind lipsită de previzibilitate. În consecinţă, considerăm că se impune o reanalizare a întregului art. 4, astfel încât să fie asigurată atât efectivitatea deciziilor Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială, în condiţiile normelor europene aplicabile, cât şi respectarea rolului Guvernului, consacrat la nivel constituţional în art. 102 din Constituţie, de realizare a politicii interne şi externe a ţării şi de conducere generală a administraţiei publice'', arată şeful statului.
Iohannis are obiecţii şi faţă de modul în care este reglementată activitatea conducerii Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială, considerând că se instituie un nou tip de imunitate pentru o categorie de demnitari şi funcţionari publici.
''Art. 11 alin. (2) din legea transmisă la promulgare exonerează de răspundere civilă şi penală persoanele care au deţinut sau deţin calitatea de membru al Consiliului general, al unei comisii tehnice sau care lucrează sau au lucrat în cadrul secretariatului Comitetului pentru îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor legate de activitatea Comitetului, dacă aceştia au acţionat cu bună credinţă. Prin modul de reglementare al art. 11 alin. (2) se instituie un nou tip de imunitate pentru o categorie de demnitari şi funcţionari publici, imunitate ce excede cadrului constituţional, ceea ce impune o clarificare legislativă în sensul punerii de acord a recomandărilor europene în materie implementate cu reglementările interne'', atenţionează preşedintele.
"Faţă de argumentele expuse mai sus şi având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii privind supravegherea macroprudenţială a sistemului financiar naţional", se mai arată în cererea şefului statului.
1. Aceasta l il creazape Isarescu Ceausescu al Ro
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2016, 14:20)
Ce zice se executa peste Guvern, Parlament, Presedinte.
Cer sa se voteze NU aceasta lege.
Ne transforma in dictatura bancara.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2016, 14:44)
citesc cu surprindere de abia acum ce voiau astia sa faca prin adoptarea legii privind supravegherea prudentiala, incredibil! cine este initiatorul acestei legi, cum a trecut ea de Parlament?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Make Don în data de 08.04.2016, 19:47)
Il ai pe critinel pe aici. Ne-a spus ca legea-i ca la americani cu exceptia ca e ca la rusi, unde recomandarile se executa, nu se discuta.
Supravhegerea macroprudentiala cu executare face parte din categoria bolșevitalism.
3. DEMISIA BNR
(mesaj trimis de demisia BNR în data de 08.04.2016, 15:16)
Jos Isarescu. Jos imunitatea BNR!!
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2016, 16:01)
jos cu tine
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2016, 17:55)
asta suna ca o lovitura de stat. este incredibil ca in 2016 mai vorbim despre supraimunitati!
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2016, 18:09)
De acord.
Vrem un tanar!
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2016, 18:46)
vrem un prost ca postacii chf
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2016, 19:43)
Nu.
Un tanar (a) care a terminat Ase la Bucuresti sau la Cluj sef de Promotie anul trecut.
Dam cu banul.
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2016, 21:27)
poate il vreti pe pokaitul dubios de la cisnadie!
4. fără titlu
(mesaj trimis de Alex în data de 08.04.2016, 16:11)
Pentru macroprudentialitate a sistemului financiar trebuie controlate institutiile financiare, bancile, de catre autoritati, nu invers. Criza financiara a fost un produs al actiunilor institutiilor financiare nu al deciziilor vreunui guvern. Asa ca aceste institutii trebuie supravegheate.
4.1. corect (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2016, 18:14)
Daca bancile sunt asa de bune, clarvazatoare si in special PRIVATE de ce in criza le-a ajutat statul ?
Banca ING.
Bancile vor in socialism restul in democratie pe acelasi teritoriu !
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.04.2016, 16:30)
Incredibil cât tupeu pe ISARESCU.
Recomandări cu caracter obligatoriu pentru guvern???!!!
6. fără titlu
(mesaj trimis de 3treid în data de 08.04.2016, 20:18)
Fratilor,
Astazi a fost un moment istoric. S-a dat sah-mat la rege. Iohannis i-a dat la ficat lui Isarescu. I-a intors legea care-l legifera pe cel din urma cu puteri absolute. Nu stiu daca voi constientizati pericolul ce-a trecut pe langa noi. Acest impostor pica de pe scaun. Nu-i dau mai mult de sase luni. Daca trece legea DIP de plen, e ca si plecat. Ascultati ce va spun. Noi suntem o rotita dintr-un agnrenaj mecanic bine pus la punct. Pe multe grupuri impartiale de lupta noastra, si unde gasesc un articol despre gunoi, lumea protesteaza cu comentarii extrem de negative la adresa lui. Asta am realizat noi impreuna, am demascat un impostor. Poporul s-a prins.