În vălmăşeala creată de "bătălia pentru justiţie" nimeni nu se mai descurcă şi nu mai întrevede nici drumul, nici destinaţia la care se va ajunge. Oamenii politici implicaţi sunt prea implicaţi ca să se mai vadă pădurea de copaci; instituţiile responsabile de starea "statului de drept", Parlament, Preşedinte, Guvern sunt ocupate, pînă peste cap, cu "agenda zilei de azi" şi lovitura de mîine pe care trebuie să o dea opozantului-concurentului politic; instituţiile sistemului de Justiţie, de la Curtea Constituţională, Înalta Curte de Casaţie şi Procurorul General pînă la ultimul parchet şi complet de judecată de primă instanţă sunt pradă constrîngerilor contradictorii generate, pe de o parte, de inconsistenţele grave ale "normei de drept" iar pe de altă parte, de "comanda politică", la care se adaugă, în ultimul deceniu, ingerinţele atotputernice ale unor instituţii extra-judiciare ridicate, prin voinţa şi deciziile guvernării Băsescu, la rangul de "gardieni, îndrumători, făcători şi desfăcători de dosare, soluţii şi sentinţe în justiţie".
Să facem, deci, puţină lumină!
Nu este nici o întîmplare, nici o coincidenţă, faptul că ultimele două guvernări şi-au început mandatul cu un asalt asupra "Justiţiei". Stringenţa obiectivelor era, în ambele cazuri, maximă, iar recursul la "maşinăria normativă" singurul în măsură să asigure victoria. În cazul guvernării Ponta, problema era eliminarea rapidă şi definitivă din joc a lui Traian Băsescu; în cazul guvernării Dragnea, tema a fost asigurarea "imunităţii" proprii care, în cazul dat, echivala cu însăşi supravieţuirea politică a noului lider al PSD. De unde această irepresibilă înclinaţie de a "modela" ad hoc justiţia? Desigur, motivul vizibil, banal, este interesul imediat al celor în cauză! Rădăcinile sunt, însă, mult mai adînci. Iar ele ţin de mecanismul prin care justiţia din era noastră post-decembristă a fost adusă, din nou, mai repede decît ar fi putut să creadă chiar cel mai pesimist dintre pesimişti, la starea de "instrument al luptei politice", după modelul şi patentul leninist, care a rezervat acestei instituţii esenţiale pentru echilibrul şi coerenţa funcţionării oricărei societăţi, doar rolul de instrument al luptei de clasă, un simplu eufemism pentru lupta împotriva adversarilor politici, oricare ar fi fost ei şi poziţiile lor ideologice! Resurescţia "modelului leninist", desigur, cu specificul şi variaţiile locale de rigoare, nu s-a produs în România, ori în ultimul deceniu. Ea are la origini succesul modelului Wattergate care, sub ameninţarea consecinţelor intervenţiei justiţiei, a obligat Congresul să invalideze mandatul lui R. Nixon ca Preşedinte al SUA. Mai tîrziu, în Italia anilor 1980, justiţia avea să fie folosită, pe scară largă, sub faldurile generoase ale "luptei împotriva corupţiei" pentru destructurarea sistemului tradiţional de partide (Creştin Democraţie/Socialişti). Nimeni în Italia nu spune astăzi că nivelul corupţiei, mai ales în şi legat de politică este mai mic, decît atunci, dimpotrivă! Mai recent, aceeaşi abordare a fost folosită pentru reglarea conturilor în politică la nivel înalt din Franţa, unde bilanţul mandatelor prezidenţiale Jaques Chirac şi Nicolas Sarkozy a fost făcut de Justiţie şi nu de Politică. La fel de semnificativ, prin Curţile Extraordinare organizate sub ediga ONU în spaţiul fostei Iugoslavii, în Africa sau prin abordarea de către unele curţi naţionale (Spania, Franţa) a unor cazuri de relevanţă internaţională (dosarul Kissinger cu acuzaţii de crime împotriva umanităţii!) Justiţia a fost cea care a decis ceea ce politica şi chiar forţa militară nu au putut decide în privinţa unor conducători de stat şi a regimurilor pe care le-au instituit, condus, patronat. Pentru cei care vor să îşi aducă aminte, la noi, tema cheie a schimbării de regim politic din Decembrie 1989, "Ceauşescu, El şi Ea" a fost rezolvată tot printr-un mecanism judiciar, aşa primitiv şi derizoriu din punct de vedere al condiţiilor şi regulilor de drept ale funcţionării sale, pus să facă ceea ce politica ar fi trebuit, dar nu a fost capabilă să facă!
Prima concluzie care se impune: vrem nu vrem, la noi ca şi prin alte părţi, Justiţia a redevenit un instrument al luptei politice, ba chiar instrumentul cel mai eficient şi de aceea cel mai preţuit-temut. De aici şi tentaţia "irepresibilă" de a-l folosit imediat, dur şi cu consecinţe cît mai drastice în lupta împotriva adversarilor-concurenţilor. Toate partidele şi forţele politice active astăzi pe scena politică din România au adoptat deja modelul şi nu există nici un fel de semn că cineva ar fi dispus să facă ceva pentru a ieşi din el. Consecinţa este aceea că, în politica din România, "bătălia pentru justiţie" va continua, cu noi şi noi episoade, indiferent cine deţine la un moment dat puterea şi care este balanţa de forţe din spaţiul competiţiei electoral-politice. Acest lucru ar putea fi considerat cu o anume îngăduinţă, considerat o "particularitate", "un inevitabil accident istoric" sau un fel de "boală de copilărie" a democraţiei de la noi, dacă nu ar avea consecinţe atît de drastice şi demolatoare pentru existenţa însăşi a statului numit România şi a societăţii care depinde într-o măsură atît de dramatică de comportamentul şi existenţa sa. Unitatea şi coerenţa sistemului normelor de drept, claritatea şi stabilitatea lor sunt condiţii sine qua non ale existenţei statului de drept. Fără ele statul de drept nu există, iar dacă el nu există, atunci avem în loc un alt tip de stat, statul totalitar. Nu trebuie să îşi facă nimeni nici o iluzie: nu exită nici un alt termen mediu!
Ceea ce ne spun întîmplările din ultimele zile de pe frontul bătăliei pentru justiţie este cît se poate de clar.
Ministrul Justiţiei este obligat să treacă peste consecinţele comportamentului neconstituţional al unora dintre instituţiile din subordinea sa şi ale conducătorilor acestora. În speranţa că şi-ar putea salva "sufletul", el pune pe 19 pagini consideraţiile care caracterizează juridic şi constituţional, fără dubiu, aberaţiile celor care au confundat statul de drept cu "republica procurorilor asistaţi de SRI", dar rezervă ultimul rînd al "evaluării" sale pentru concluzia- şmecherie de doi lei, care îl descalifică moral, iar nouă ne insultă nu doar inteligenţa, ci şi bunul simţ: ar trebui schimbaţi din funcţie, dincolo de orice dubiu, dar nu este oportun!!! Cine l-a obligat să facă acest neizbutit exerciţiu de contorsionism moral şi logic este întrebarea la care sunt datori să răspundă "gardienii statului de drept" din România, începînd cu Preşedintele şi terminînd cu Parlamentul şi Guvernul.
Al doilea lucru esenţial: clasa politică din România nu se va opri singură din încercarea sa de a se etanşeiza deplin faţă de restul societăţii româneşti. Iar pentru aceasta, impermeabilizarea judiciară, totala imunizare în faţa legii pentru actele de guvernare şi consecinţele lor a devenit un imperativ absolut!
În sfîrşit, iluzia că România ar putea fi ajutată să depăşească incoerenţele sistemului ei constituţional, juridic şi instituţional în materie de Justiţie, de către "partenerii" noştri, mai mult sau mai puţin strategici, trebuie tratată drept ceea ce este: o simplă iluzie! La urma urmei, de ce să te mai străduieşti să faci din România un stat de drept, cînd este mult mai simplu şi mai "economic" să îţi realizezi obiectivele, dacă rămîne un periferic, penetrabil şi fragil teritoriu al tuturor posibilităţilor; mai ales al celor care "se poate" pentru cine trebuie, iar pentru cine nu, NU!
1. Oul sau găina ?
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 05:39)
Politica sau Justiția se flambează cu ochiul la CIOLAN ???
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 08:02)
Hahaha
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 08:57)
Justiția
O viață întreagă pe banii statului generează motivații nebănuite.
2. concluzie realista!
(mesaj trimis de Salomeea în data de 31.03.2017, 07:25)
Iluzia credulilor sau celor neinstruiti sau formati in domeniul relatiilor internationale si al luptei pentru putere!
3. Bravo autorului !
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 08:01)
Parca am si uitat de mana dreapta a justitiei prin Franta si nu numai.
Ctp a facut o trimitere-comparatie cu PCR "nu este momentul" , momentul nu este nici o data,..., aseara Digi 24, 21h.
Pro Fm azi a facut o parodie absolut superba.
4. Cine l-a obligat să facă acest neizbutit exerciţiu
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 08:31)
Ministrul a afirmat că a finalizat raportul vineri. Sămbătă a fost vizitat de Klemm.
"începînd cu Preşedintele şi terminînd cu Parlamentul şi Guvernul" este greșit. Lipsește reprezentatul stăpânilor.
4.1. Cea ce era de demonstrat s-a demonstrat (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 31.03.2017, 11:30)
Totuși, nu se poate spune că totul a fost degeaba. Unuu spun asta totuși dar degeaba.
4.2. Corectarea greselii (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 31.03.2017, 11:32)
Se intelege cum era corect. Totusi încă nu am terminat. Unii spun tot felul de lucruri dar nu vorbesc despre esențial. Am cerut bani si trebuie sa vină măririle. Nu am muncit 24 de ani să primesc doar atât.
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 11:33)
Nu mai este absolut nimic de demonstrat. Scenariul Homeland este realitate in Romania.
4.4. Furturi de identitate 4.1 și 4.2 (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 13:35)
Mesajele 4.1 și 4.2 nu aparțin cititorului Cristi C.
4.5. Mister (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de Adrian P. în data de 31.03.2017, 14:22)
Cine (dracu') este acest Cristi C.? De ce nu-i dubleaza cineva pensia de numai 6.000 lei dupa
24 de ani de munca ? (Eu am o vechime de 43
de ani si studii superioare dar pensia mea nu e
nici cat jumatate din a domnului plutonier). Ma
cam roade pizma , nu asa ?
4.6. Mister nu este (răspuns la opinia nr. 4.5)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 31.03.2017, 15:09)
Totuși nici nu ați fost atent. Am explicat. 24 de ani de muncă sunt mult. Ce dacă studii superioare? Contează cât s-a muncit! Cer mai mult și văd că se dă mai mult. Să se dea și la Adrian P. dar numai dupa ce ni se mărește nouă pentru muncă care a fost altfel.
4.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 15:36)
nu ti-e rusine, mey, tot ceri bani, tablagiule? ce munca ai facut tu, mey, ca plutonier? la munca, tablagiule!
4.8. Nu ii mai dati atentie (răspuns la opinia nr. 4.7)
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 31.03.2017, 16:05)
Individul asta, Cristi C, apare de mult aici, este un militian batran si frustrat, nu ii mai dati atentie ca asta asteapta.
4.9. Furt de identitate 4.6 (răspuns la opinia nr. 4.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 16:46)
Mesajul 4.6 nu aparține cititorului Cristi C.
4.10. Furt de identitate 4.8 (răspuns la opinia nr. 4.8)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 16:49)
Mesajul 4.8 nu apartine cititorului Pribeagul.
4.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.5)
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 31.03.2017, 17:07)
Ce studii superioare ai? Ca si eu sunt mai batran si umblat prin lume si am vazut multe dar nimic nu iubesc mai mult ca poporul roman cel sarac si batut de soarta.
4.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.03.2017, 17:33)
Cineva a luat-o rau razna. Mai trebuie sa se semneze cu Brutus ca tacamul sa fie complet, pentru inceput.
4.13. Spiridusule, (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 31.03.2017, 18:16)
Tu n-ai alte treburi de facut?
Daca tot ti-ai ales postura de spiridus, incerca sa fii un spiridus serios! Stiu ca nu poti, dar macar inceraca. :))
5. Ori asa, ori asa?
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 31.03.2017, 18:10)
Personal, privesc OUG 13 ca o incercare barbara a unei parti a clasei politice de a viola Constitutia. Ca urmare, consider ca autorii acestui viol merita o poedepsa pe masura. Altfel n-au cum sa-si "pune pofta-n cui". Deci, consider ca formularile de mai jos n-au cum merge mina-n maina.
"Ministrul Justiţiei este obligat să treacă peste consecinţele comportamentului neconstituţional al unora dintre instituţiile din subordinea sa şi ale conducătorilor acestora."
.
"clasa politică din România...
5.1. Furt de identitate 5 (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.04.2017, 08:12)
Mesajul 5 nu apartine cititorului Pribeagul