• Virgil Popescu, deputat PNL: "Scăderea procentului de deducere a investiţiilor în segmentul upstream de la 60% la 30% va împovăra regimul offshore faţă de onshore, în condiţiile în care investiţiile şi riscul în offshore sunt mult mai mari"
Epopeea legii privind exploatările petroliere în perimetrele offshore din Marea Neagră continuă. Plenul Camerei Deputaţilor a decis, ieri, cu 210 voturi pentru şi două abţineri, ca proiectul de act normativ să se întoarcă la comisii, iar dezbaterea să continuie săptămâna viitoare.
Retrimiterea a fost solicitată de deputatul Kelemen Hunor (UDMR), care a spus: "În doar două săptămâni, legea offshore a fost modificată la Senat, şi apoi la Camera Deputaţilor. Dorim să avem o discuţie cu liderii grupurilor parlamentare şi ai partidelor politice, ca să ajungem la o decizie consensuală cu privire la acest proiect de lege foarte important pentru viitorul ţării. De aceea, solicităm retrimiterea la comisii, pentru o săptămână".
Partenerii de coaliţie ai PSD, parlamentarii ALDE, susţin că doresc ca exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră să fie făcută în interesul poporului român. Deputatul Andrei Gerea, vicepreşedinte ALDE, fost ministru al Energiei, a declarat pentru Ziarul BURSA: "Este foarte bine că proiectul a fost retrimis la comisii, deoarece modificările au fost puse pe masă într-un timp care nu a permis studierea atentă a amendamentelor respective. Din păcate, modificările nu aveau ataşat niciun punct de vedere al Guvernului, nicio analiză asupra impactului financiar pe care ele îl vor avea. Propunerile făcute anterior de PSD au fost anulate de ultimul raport, lucru care m-a surprins. Referitor la procentul de 30% pentru deducerea investiţiilor din segmentul upstream, nu ştim cum a fost calculat. Este strict o propunere a deputaţilor PSD. Noi am solicitat să vină cu propuneri Guvernul şi Agenţia Naţională a Resurselor Minerale, care să ne spună pe ce cantităţi contăm, la ce preţ al pieţei, cât poate câştiga România pe baza unei prognoze. Abia atunci poate fi stabilit procentul privind deducerea investiţiilor în segmentul upstream".
• Patru propuneri într-un an
Unul dintre contestatarii noilor formule de calcul din Anexa 2 a legii offshore este deputatul liberal Virgil Popescu, vicepreşedinte al Comisiei pentru indus-trii şi servicii din Camera Deputaţilor. Acesta a menţionat că în ultimele 12 luni, PSD a prezentat patru variante ale proiectului legii offshore: "Prima a fost a premierului Mihai Tudose, care a fost aprobată de Senat fără impozit suplimentar. A doua, varianta Dragnea 1, aprobată în vară de Camera Deputaţilor, care a fost retrimisă spre reexaminare de preşedintele Iohannis. A treia, aprobată săpătămâna trecută de Senat, cu aceleaşi grile de impozitare ca în vară şi cu deducere de 60% a investiţiilor, fără modificări cu privire la autorizări, variantă pe care domnul Drag-nea a anunţat-o în vară şi a promis-o partenerilor strategici. În ultima variantă, a patra, Dragnea s-a răzgândit şi modifică întreaga filosofie a legii încălcând limitele cererii de reexaminare".
Deputatul liberal este nemulţumit că Ministerul de Finanţe nu a prezentat impactul bugetar al aplicării impozitării suplimentare şi că modificările făcute la procedura autorizării duc la imposibilitatea realizării acestor proiecte.
Virgil Popescu menţionează că modificarea, conform căreia schema de impozitare suplimentară poate fi modificată prin ordonanţă de urgenţă a guvernului, anulează stabilitatea şi predictibilitatea fiscală şi că impoziturile pe veniturile suplimentare au fost majorate faţă de varianta adoptată în vară. Virgil Popescu a declarat pentru ziarul BURSA: "Scăderea procentului de deducere a investiţiilor în segmentul upstream de la 60% la 30% va împovăra regimul offshore faţă de onshore, în condiţiile în care investiţiile şi riscul în offshore sunt mult mai mari. Prin înlăturarea posibilităţii deducerii la calculul impozitului pe profit a investiţiilor realizate, în condiţiile în care Codul Fiscal spune altceva, se crează un mod de impozitare discriminatoriu între companii. Practic, statul român nu va câştiga mai mult, deoarece investiţiile vor fi îngheţate".
Conform Ministerului de Finanţe, formula de calcul avută în vedere de legea offshore trebuie să permită părţilor să fie cointeresate, statului să aibă un câştig cât mai mare la buget, iar companiilor să investească. Acest punct de vedere a fost afirmat, ieri, de ministrul Eugen Teodorovici, care a mai spus: "Eu o să prezint calculele mele colegilor din comisiile de specialitate respective şi după aceea se va lua o decizie. (...) Noi, pe de o parte, să avem câştig cât mai mare în zona de buget şi nu numai, pentru că sunt şi efecte care nu se pot cuantifica strict în acest punct de vedere contabil. Nu uitaţi că totuşi acea prevedere care obligă la desfacerea pe piaţa internă a cel puţin 5% din producţie înseamnă şi un efect poate, repet, astăzi greu de cuantificat, în sensul că poate fi o reducere de costuri pe viitor când România nu va mai fi obligată să cumpere din zone în care preţul este automat impus. Este un efect care şi acesta trebuie să fie luat în calcul atunci când se face un calcul pe impactul acestei prevederi legale. Deci, spuneam că atât noi, ca stat, cât şi cei care doresc să investească să fie atraşi de un astfel de cadru legal".
• Amendamentele PSD, neagreate de investitorii strategici
Modificările votate de deputaţii social-democraţi în şedinţa reunită a comisiilor de industrii, buget şi administraţie au stârnit nemulţumirea patronatelor din domeniu, care susţin că actul normativ, dacă va rămâne în forma respectivă, va avea consecinţe negative asupra industriei româneşti de petrol şi gaze.
În comunicatul de presă al Federaţiei Patronale de Petrol şi Gaze (FPPG) se arată: "Noile modificări aduse legislaţiei offshore, dezbătute în cadrul şedinţei celor trei comisii reunite din Camera Deputaţilor, afectează principii de bază pentru orice investiţie, respectiv stabilitatea cadrului fiscal. Stabilitatea şi predictibilitatea mediului legislativ românesc, în general, şi a regimului fiscal, în particular, pe întreaga perioadă a contractelor de concesiune, reprezintă o condiţie esenţială pentru dezvoltarea cu succes a resurselor de hidrocarburi offshore".
Patronatele din domeniu susţin că investitorii din segmentul upstream îşi asumă riscuri mari prin investiţiile în sectorul offshore din România: riscul de eşec al explorării, riscul de preţ pentru petrol şi gaze, riscurile tehnice şi operaţionale. Reprezentanţii petroliştilor afirmă că modificările făcute la comisii vor descuraja investiţiile din Marea Neagră, cu consecinţa diminuării potenţialului de producţie suplimentară de hidrocarburi din zona offshore.
FPPG menţionează că dezvoltarea sectorului offshore de gaze naturale este o oportunitate istorică pentru ţara noastră, putând aduce beneficii de securitate energetică, economice şi sociale.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.10.2018, 08:16)
Nu plageti pe umarul profitorilor.
2. mai bine cu gazul rusesc?
(mesaj trimis de Coco Chanel în data de 04.10.2018, 08:59)
Nu plângem, dar în România nu va face nimeni investiţia iniţială care costă foarte mult, dacă nu are o garanţie că şi-o poate recupera repede. Ce vreţi? Să rămânem milogi la ruşi, să stăm în genunchi şi să acceptăm preţul impus de oamenii lui PUtin la gaze?