Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat, ieri, la un summit pe teme feroviare că este necesară privatizarea CFR Marfă , care s-ar putea face în 2009, iar contractul pentru linia de mare viteză va fi semnat tot în 2009.
Linia feroviară de mare viteză va lega Constanţa de Budapesta.
"Suntem în pregătirea caietului de sarcini pentru studiul de fezabilitate şi cel mai probabil că eu nu voi apuca să semnez contractul, dar acesta este posibil să fie semnat la anul. Este nevoie de voinţă politică pentru realizarea proiectului", a declarat ministrul transporturilor, Ludovic Orban, citat de NewsIn.
De asemenea, Orban a subliniat că Ministerul Transporturilor aşteaptă de trei luni şi jumătate răspunsul de la Comisia Europeană pentru strategia de privatizare a CFR Marfă. CFR Marfă estima în primul trimestru al acestui an, pentru 2008, o cifră de afaceri de 2,01 miliarde lei , în creştere comparativ cu cifra de afaceri realizată în 2007, de 1,81 miliarde lei.
Tot atunci, CFR Marfă estima că va transporta în 2008 un volum de 50 milioane de tone, în creştere faţă de anul 2007 când au fost transportate 49,6 milioane tone mărfuri.
Compania şi-a menţinut locul în topul administraţiilor feroviare de transport de marfă din Europa, aflându-se în prezent pe locul şapte atât din punct de vedere al volumului transportat, cât şi al parcursului mărfurilor, fiind urmată de companiile feroviare din Spania şi Ungaria.
Din totalul tonelor transportate pe calea ferată, 72,9% reprezintă activitatea CFR Marfă, faţă de cei peste 20 de operatori privaţi care au o cotă de transport tone marfă de 27,1%. Principalele grupe de mărfuri transportate de companie, care reprezintă aproximativ 80% din totalul transporturilor CFR Marfă, sunt cărbunii (49%), metalele comune (9,7%), petrolul (8,3%), produse ale industriei chimice (4,9%) şi minereuri (4,9%).
Directorul CFR Marfă, Liviu Bobar, declara la începutul lui martie 2008 că în ultimii trei ani compania s-a aflat pe profit, care a fost în uşoară creştere. "Am încercat să menţinem cota de profitabilitate la acelaşi nivel. De altfel, în 2007, am înregistrat aproximativ acel, profit cu cel avut în anul precedent", a susţinut Bobar.
CFR Marfă a fost înfiinţată ca societate pe acţiuni în 1998 prin divizarea SNCFR având ca obiect principal de activitate transportul feroviar de marfă intern şi extern, precum şi transport cu nave ferryboat.Compania are opt regionale, opt centre comerciale de vânzări, 23 de centre de producţie şi dispune de 987 de locomotive şi 50.980 vagoane.