Coridorul IV feroviar va putea fi închis prin finanţarea lucrărilor de modernizare a două tronsoane mari cu ajutorul fondurilor europene din programul CEF, a declarat, ieri, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Maria Magdalena Grigore.
Deputaţii din Comisia de Transporturi au solicitat conducerii companiilor CFR şi conducerii Ministerului Transporturilor să le prezinte planurile de dezvoltare în sectorul feroviar şi problemele legate de finanţare. Cu această ocazie doamna Grigore a anunţat: "Pentru sectorul feroviar absorbţia fondurilor prin POR 2007-2020 era la 45,32% la finele lunii aprilie. Cred că este un grad bun de absorbţie având în vedere problemele de la achiziţiile publice, unde contestaţiile blochează startul lucrărilor. Noi sperăm să putem să dăm în lucru până la finalul anului alte 4 tronsoane aflate acum în curs de licitare. În urma discuţiilor de săptămâna trecută de la Bruxelles, am câştigat două proiecte mari de investiţii pe sectorul feroviar cu finanţare din programul CEF. Cu aceste două sectoare am putea spune că închidem coridorul IV Curtici -Constanţa. Până la finalizare vor fi restricţii de trafic, dar sperăm că în maxim 4 ani să avem lucrările finalizate pe întreg coridorul".
Deputaţii şi-au exprimat îngrijorarea privind starea infrastructurii feroviare şi au chestionat reprezentanţii companiilor feroviare asupra stadiului reformelor, menţionând că Masterplanul de Transport prezintă o situaţie dezastruoasă a sectorului.
Secretarul de stat a subliniat: "Subfinanţarea CFR de-a lungul ultimilor ani a condus la o reducere foarte mare a vitezei de rulare la 60 km pe oră pentru călători şi la 30 km pe oră pentru marfă. Singura măsură pentru siguranţa circulaţiei feroviare care este la îndemâna companiei este reducerea vitezei de rulare. De asemenea, CFR trebuie să suporte costurile de întreţinere din venitul propriu, iar taxa de utilizare a infrastructurii a fost încasată cu întârziere. Dacă adăugăm şi contestarea procedurilor de achiziţie publică a lucrărilor de investiţii, avem deja mai multe cauze ale neutilizării fondurilor europene".
• CFR Marfă speră să încheie contracte cu Petrom şi LukOil
Maria Magdalena Grigore a mai declarat că toate companiile CFR au realizat profit anul trecut, fără să menţioneze cuantumul. Despre CFR Marfă domnia sa a spus că societatea şi-a majorat cota de piaţă la circa 60% şi mai are perspective de câştigare a unor contracte mari. "Am câştigat contractul cu Conpet, sperăm să câştigăm şi licitaţia organizată de Complexul Oltenia şi avem în curs licitaţiile de transport derulate de Petrom şi LukOil, unde suntem optimişti pentru că am făcut oferte foarte bune", a comentat domnia sa.
Oficialul Ministerului Transporturilor le-a mai spus parlamentarilor că CFR Marfă se confruntă cu mici probleme de lichidităţi pentru că transportă cărbune pentru CET-uri şi acestea fie sunt în insolvenţă, fie au grave probleme financiare. "Nu putem opri transportul de cărbune pentru CET-uri pentru că vorbim de alimentarea cu căldură a populaţiei", a subliniat doamna Grigore.
Ministerul Transporturilor încearcă să găsească o soluţie împreună cu Ministerul Finanţelor pentru achitarea acestor plăţi restante ale CET-urilor.
Despre privatizarea CFR Marfă secretarul de stat a declarat că se lucrează la noua strategie de vânzare a pachetului majoritar pe Bursa de Valori Bucureşti. În acest scop, ministerul a pornit şi întocmirea unui plan de dezvoltare a companiei, care va include şi investiţii întrucât investitorii de pe bursă doresc să aibă o predictibilitate pe termen mediu şi lung, conform sursei citate.
În plus faţă de serviciile sale clasice, CFR Marfă va putea oferi şi transport pentru tiruri întrucât Comisia Europeană a dat undă verde pentru subvenţia acestui serviciu din fondul de mediu.
• CFR Călători vrea trenuri performante
Autorităţile noastre au pre-notificat intenţia CFR Călători de a accesa fonduri europene pentru achiziţia de trenuri noi. "CE vrea să promoveze pachetul feroviar care presupune deschiderea pieţei de transport pasageri la nivel european. Deci nu este vorba despre o competiţie locală, ci una pe piaţa unică, motiv pentru care trebuie să pregătim compania şi să avem trenuri şi vagoane moderne", a explicat Maria Magdalena Grigore.
Conducerea CFR Călători estimează, pentru finalul acestui an, o cotă de piaţă de 83% şi intenţionează să reintroducă trenurile intercity în circulaţie.