Beneficiarii conceptului de Cer Unic European sunt pasagerii, iar implementarea acestuia va aduce multe avantaje, precum scurtarea cu două ore a unui zbor mediu, mai puţin combustibil ars şi deci mai puţine emisii de CO2, dar şi o structurare mai bună a controlului de trafic, a declarat, ieri, eurodeputatul Marian-Jean Marinescu, membru al Comisiei pentru transport şi turism din PE.
"Ar avea (Cerul Unic European - n.r.) foarte multe avantaje, mai ales pentru pasageri. În general, este vorba despre o discuţie mai animată între companiile aeriene şi prestatorii de servicii de control de trafic. Eu cred că aici trebuie să ţinem cont de un lucru: sus, în aer, sunt peste 600 de milioane de pasageri pe an. Ei sunt, de fapt, beneficiarii acestui serviciu, la ei trebuie să ne gândim întotdeauna, nu la companiile aeriene. Companiile aeriene bineînţeles că trebuie să trăiască, dar beneficiari ai acestui mod de transport sunt pasagerii. Deci, avantajele pe care noi spunem că le va aduce Cerul Unic European sunt pentru pasageri şi sunt suficient de multe. Inclusiv se poate reduce costul biletelor'', a arătat Marian-Jean Marinescu.
Potrivit acestuia, Cerul Unic European este un concept care vrea ca definirea, conducerea şi reglementarea traficului aerian în Europa să se facă în comun. Acum, controlul de trafic se bazează pe principiul teritorial al graniţelor naţionale.
"Este o arhitectură a spaţiului aerian bazată pe frontierele naţionale care pe pământ au dispărut într-o perioadă de timp mult mai mică decât discutăm noi Cerul Unic European. Prima idee despre Schengen a apărut în 1985. În 1995 dispăreau primele frontiere naţionale. Prima discuţie despre Cerul Unic European a apărut în 1999 şi suntem în 2014 şi nu am înaintat aproape deloc. A apărut primul raport în 2004, până în 2008 nu s-a făcut niciun progres. În 2008, a apărut SES 2 (Single European Sky 2). Acolo am negociat câteva lucruri. Cel mai important era un termen pentru Blocurile Aerospaţiale Funcţionale (FAB - n.r.), pe care eu nu le agreez deloc. Consider că este o etapă complet inutilă. A fost un pretext pentru statele membre de a întârzia ajungerea la Cerul Unic European, dar, având în vedere că nu am reuşit să trec peste Consiliu, măcar am introdus un termen care era de 3 ani de la data apariţiei în Monitorul Oficial (a raportului - n.r.), după grele negocieri. Eu am negociat raportul în şase luni. Traducerea a durat nouă luni. Nouă luni ca să fie publicat în Monitorul Oficial, ca să se întârzie cât mai mult împlinirea celor trei ani. S-au împlinit aceşti trei ani în decembrie 2012 şi nu s-a întâmplat absolut nimic în ceea ce priveşte FAB-urile. De fapt, în această direcţie s-a înaintat foarte puţin în această industrie", a explicat Marinescu.
În acest context, raportorul european a adus în atenţie exemplul SUA, care controlează 10,4 milioane de kilometri pătraţi de spaţiu aerian cu un singur prestator de servicii şi 20 de centre de control de trafic.
"E adevărat, mai au şi altele mai mici, ceea ce s-ar putea face şi la noi'', a adăugat el.
Prin comparaţie, Europa controlează 11,5 milioane kilometri pătraţi de spaţiu aerian cu 38 de prestatori de servicii şi 65 de centre de control.
"Sunt 16.800 de controlori în Europa, sunt 10.400 în SUA. Sunt 10 milioane de zboruri în Europa, sunt 17 milioane de zboruri în SUA. Un număr de zboruri per controlor de două ori mai mic în Europa decât în SUA, costuri oricum mai mici în SUA pe ora de zbor decât în Europa'', a subliniat Marian-Jean Marinescu.
În opinia acestuia, propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului pentru punerea în aplicare a Cerului Unic European este subiectul unei dezbateri între administraţie şi industria din aviaţie, în sensul în care se doreşte menţinerea sistemului administrativ actual, cu salariile şi beneficiile existente.
"Cu tot respectul cuvenit şi cu toată responsabilitatea, acest Regulament este subiectul unei dezbateri între administraţie şi industrie, de fapt. Asta este! Se vrea păstrarea administraţiei cât mai mult, unele state mai puţin, unele mai mult, altele foarte mult. Administraţia să rămână aceeaşi, pe acelaşi sistem de funcţionar public, salarii, beneficii, tot ce trebuie. Industria depinde de noi. Industria vrea să progreseze şi este frânată de aceste sisteme de administraţie. Asta este, din păcate, acum în 2015 în Uniune, încă suntem aşa, cu toate că aviaţia este extraordinar de mult în faţă . Uitaţi-vă ce se întâmplă la transportul pe calea ferată! Transportul pe calea ferată este rămas în urmă foarte tare. Trebuie să schimbe şi maşinile câteodată când intră într-un alt stat. Şi voltajul la electric este diferit. Interoperabilitate nu există. Transportul aerian este, însă, diferit", a afirmat Marinescu, într-o dezbatere referitoare la Cerul Unic European.
În altă ordine de idei, eurodeputatul a atras atenţia asupra faptului că ar trebuie dezvoltate aeroporturile regionale şi trebuie discutate posibilităţile de acordare de subvenţii acestora, în contextul unei competiţii acerbe pe piaţă.
"Aeroporturile regionale trebuie dezvoltate. Trebuie văzut ce înseamnă subvenţiile pentru aeroporturile regionale. În Emirate, în Asia se dau subvenţii de la stat foarte mari. Este o competiţie foarte mare. Noi trebuie să dezvoltăm aeroporturile regionale ca să avem o conectivitate mult mai mare pentru economie şi acolo trebuie să lucrăm. Sunt foarte multe lucruri de făcut'', a mai adăugat eurodeputatul Marian-Jean Marinescu.