• Gazoductul Azerbaidjan - Georgia - România va fi gata înaintea Nabucco
• Proiectul, evaluat la 2-6 miliarde de euro, presupune construirea unor terminale de gaze lichefiate în Georgia şi în Portul Constanţa
• Azerbaidjan vrea să aducă şi ţiţei, pe mare, în Portul Constanţa
Un nou proiect negociat în ultimul an ne deschide şansa să devenim poarta Europei pentru importantele zăcăminte de gaze din Azerbaidjan, un proiect complementar la deja celebrul gazoduct "Nabucco".
Ministrul Economiei, Adriean Videanu, ministrul Industriei şi Energiei din Azerbaidjan, Natig Aliyev, şi, respectiv, ministrul Energiei din Georgia, Alexander Khetaguri, au semnat, ieri, la Bucureşti un memorandum de înţelegere pentru construirea unei noi rute de transport al gazelor. Astfel, gazele azere vor ajunge în România prin Georgia, cu ajutorul a două terminale de gaze lichefiate care vor fi construite în Georgia şi, respectiv, în Portul Constanţa.
Gazele vor fi transportate pe Marea Neagră şi vor fi utilizate atât pentru consumul nostru intern, cât şi pentru alimentarea altor state din Uniunea Europeană. Transportul gazelor către vestul Europei se va face prin interconectările României cu Ungaria (construcţia a fost finalizată) şi cu Bulgaria (conducta va fi gata în maxim 18 luni).
Ministrul Videanu a declarat: "Memorandumul este baza constituirii viitoarei companii de proiect a gazoductului pe care l-am numit AGRI. Compania va colecta toate datele tehnice disponibile de la cele trei ţări partenere, va elabora studiul de fezabilitate, care va indica, în final, capacitatea optimă de transport şi valoarea investiţiei. Am agreat ca sediul companiei de proiect să fie la Bucureşti şi sperăm ca în următoarele luni să fie gata statutul şi societatea să devină rapid funcţională".
Natig Aliyev a declarat: "Evenimentul de astăzi (n.r. ieri) de la Bucureşti este de o importanţă istorică pentru Azerbaidjan, România şi Georgia. Politica Azerbaidjanului este diversificarea rutelor de transport a ţiţeiului şi gazelor, resurse de care ţara dispune din plin. Avem rezerve dovedite de gaze de 2.200 miliarde mc. Suntem interesaţi şi de dezvoltarea unei rute de transport a ţiţeiului pe mare, prin România".
Adriean Videanu a subliniat că, din punctul său de vedere, gazoductul AGRI va fi realizat înaintea Nabucco fiind mai rapid ca termen de execuţie şi beneficiind deja de interconectări bune între Georgia şi Azerbaidjan. În plus, proiectul nu implică ţări care să fie mari puteri şi nu are piedici politice. "Proiectul este de importanţă majoră şi pentru Uniunea Europeană, crescând siguranţa energetică. Nu va înlocui Nabucco, ci este complementar. AGRI a fost menţionat la ultima întâlnire de la Budapesta a oficialilor europeni care au discutat despre securitatea energetică. România va insista ca AGRI să fie pus pe lista prioritară de coridoare energetice a Uniunii Europene".
Potrivit declaraţiilor lui Tudor Şerban, secretar de stat în Ministerul Economiei, proiectul ar putea costa între 2 şi 6 miliarde de euro, pentru o capacitate totală de transport de 7-20 miliarde mc. Ministrul Videanu a precizat, însă, că date certe vor fi disponibile abia după finalizarea studiului de fezabilitate.
Jean Constantinescu, preşedintele Institutului Român pentru Energie (IRE), ne-a declarat: "Cred că proiectul AGRI este foarte bun pentru România şi pentru Uniunea Europeană. România îşi joacă, în sfârşit, rolul strategic în regiune. AGRI poate, într-adevăr, să fie construit mai repede decât Nabucco, deşi nu este o investiţie chiar mică. AGRI este un proiect complementar Nabucco şi are o importanţă majoră pentru că oferă Europei cel mai uşor şi rapid acces către gazele din zona Mării Caspice. Nabucco este un proiect complex din punct de vedere al lungimii traseului şi al capacităţii de transport, dar are şi probleme de decizie politică, fiind implicate mari puteri. AGRI este clar tranşat politic, cele trei ţări implicate lucrând intens la proiect".
Domnia sa ne-a precizat că România va avea, odată cu punerea în folosinţă a acestui gazoduct, un avantaj în negocierile cu Rusia pentru tranzitul şi importul de gaze. Importanţa ţării noastre în regiune a crescut semnificativ şi de când România analizează implicarea în proiectul gazoductului rusesc South Stream, dar şi proiecte comune româno-ruse de dezvoltare a capacităţilor de înmagazinare a gazelor.
Potrivit preşedintelui IRE, deşi Azerbaidjanul este un mare producător de gaze, este firesc să accepte ca sediul companiei de proiect pentru AGRI să fie la Bucureşti: "Să faci parte dintr-o companie cu sediul în Uniunea Europeană este foarte important pentru acest proiect care cred că se va bucura şi de sprijinul nemijlocit al Uniunii Europene, foarte interesată să-şi crească independenţa de Rusia".
Preşedintele Traian Băsescu a declarat, ieri, la Palatul Cotroceni, că semnarea acordului de transport al gazelor către UE prin proiectul AGRI dă, în sfârşit, satisfacţie celor trei preşedinţi - azer, georgian şi român. Potrivit Mediafax, şeful statului a precizat: "Este un pas extrem de important, în egală măsură pentru Azerbaidjan, Georgia şi România, dar şi pentru Uniunea Europeană. În acelaşi timp, în sfârşit, se dă satisfacţie celor trei preşedinţi, eu, Aliev şi Saakaşvili".
Traian Băsescu a mulţumit ministrului Industriei şi Energiei al Republicii Azerbaidjan, Natig Aliyev, şi ministrului Energiei din Georgia, Alexander Khetaguri, precum şi ministrului român al Economiei, Adriean Videanu: "S-a făcut un pas important şi eu vă mulţumesc pentru munca dumneavoastră. Am văzut documentul pe care l-aţi semnat, cred că esenţial este ca acea companie de proiect să înceapă să lucreze".
•
România este implicată în proiectul gazoductului Nabucco, menit să aducă Europei gaz din zona Mării Caspice şi a Orientului Mijlociu. În afară de România, în proiect sunt implicate Turcia, Bulgaria, Ungaria şi Austria. Nabucco are 3.300 km lungime, costă aproape opt miliarde de euro şi va avea o capacitate totală de transport de 31 miliarde mc de gaze. 2010 este un an decisiv pentru Nabucco, în care partenerii trebuie să ia decizia de investiţie şi trebuie organizate licitaţiile pentru rezervarea capacităţilor. Nabucco are rolul de a reduce dependenţa Uniunii Europene de gazele ruseşti.
România doreşte să analizeze şi posibila implicare în South Stream, gazoduct promovat de Gazprom şi ENI, care are ca ţintă alimentarea cu gaze a Europei, ocolind Ucraina. De asemenea, Gazprom şi Romgaz analizează înfiinţarea unei companii mixte pentru dezvoltarea de noi capacităţi de înmagazinare.
1. Marea Neagra este rece
(mesaj trimis de marmic în data de 14.04.2010, 00:40)
"Marile puteri" actioneaza in interesul marilor puteri, nu (si) in interesul statelor mici (sau medii). In istorie, de fiecare data cand Romania s-a bazat pe sprijinul unei mari puteri a avut enorm de pierdut. Cu marile puteri nu se negociaza, se cedeaza! (exceptand cazul in care esti tot o mare putere). Prin urmare, apropierea de state aflate pe pozitii similare noua pare mai rationala.
Totusi trebuie sa remarc si faptul ca articolul nu ne lamureste cine va suporta costurile initiale (de "doar" 2-6 miliarde de euro).
Am vazut care este pozitia UE, dar a Rusiei?
Ce facem cu resursele noastre de hidrocarburi din Marea Neagra, de ele am uitat?
1.1. investitia (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de autorul în data de 14.04.2010, 08:45)
Dupa finalizarea studiului de fezabilitate vor fi anuntate si cotele de participare la investitie. Oficialii care au semnat, ieri, documentul nu au dorit sa dea presei detalii despre actionariatul companiei de proiect pina la finalizarea studiului de fezabilitate. Ei s-au rezumat numai la a preciza ca viitoarea companie de proiect se va ocupa de realizarea studiului pentru a stabili capacitatea de transport si valoarea exacta a investitiei.
1.2. Vise (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de A.L. în data de 14.04.2010, 15:20)
De acord cu ambele opinii cu observatia ca vrabia malai viseaza si dnii Basescu si Videanu gaze lichefiate. Nu se stie daca vor mai fi la guvernare cand gazele vor ajunge la terminalul constantean!