Niciun broker nu a dorit să intermedieze listarea a 5% Aeroportul Traian Vuia din Timişoara, Ministerul Trans-porturilor înregistrând un nou eşec la cea de-a doua licitaţie, organizată la patru luni de la prima încercare din acest an de a găsi un intermediar.
Termenul de depunere a ofertelor a expirat luni, 10 iunie, la ora 12.00.
Brokerii s-au obişnuit să se plângă că Bursa de Valori Bucureşti nu are suficientă marfă, că Guvernul nu sus-ţine piaţa de capital, că BVB nu face suficient de multe lucruri pentru piaţă.
Însă licitaţiile pentru intermedierea unor listări iniţiate de Ministerul Transporturilor, în ultima vreme, arată că brokerii înşişi par să fi abandonat lupta. Este adevărat, poate că oferta Transporturilor nu era cea mai tentantă, însă nici nu s-a ridicat vreo voce din piaţă care să urle pentru îmbunătăţirea ei.
Mulţi dintre ei se plâng că derularea operaţiunii este suportată de intermediar şi este posibil ca aces-tea să fie mai mari decât încasările.
În condiţiile actuale în care tot mai mulţi brokeri sunt nevoiţi să-şi închidă porţile, din cauza activităţilor reduse, cei care mai rezistă încă par să prefere să moară de foame decât să negocieze cu autorităţile pentru condiţii mai bune.
Raportat la valoarea acţiunilor deţinute de Fondul Proprietatea, oferta la Aeroportul Traian Vuia ar fi de aproximativ 1,6 milioane lei.
Pachetul de 5% este considerat prea mic pentru a suscita interes, iar Franklin Templeton, adminis-tratorul Fondului Proprietatea, a recomandat Ministerului Transporturilor mărirea la 20% a participaţiei Aeroportului Timişoara care ar urma să fie listată la BVB.
Ministerul Transporturilor a mai încercat să selecteze intermediari pentru listarea aeroportului şi în luna februarie, când a organizat o licitaţie pentru alegerea intermediarilor şi pentru Administraţia Porturilor Maritime şi aeroportul din Constanţa. Atunci statul a primit ofertă doar pentru intermedierea listării Administraţiei Porturilor Maritime, din partea casei de brokeraj Swiss Capital, potrivit Mediafax. Listarea Administraţiei Porturilor Maritime era cea mai mare dintre cele trei oferte pe care statul intenţiona să le deruleze pentru vânzarea a câte 5% din acţiuni. Raportat la valoarea acţiunilor deţinute de Fondul Proprietatea, la acea dată oferta la Administraţia Porturilor Maritime era estimată la circa 17 milioane lei.
Ministerul Transporturilor a reluat în luna ianuarie procedurile pentru listarea la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a câte 5% din acţiunile deţinute la opt companii din portofoliu, operaţiune îngheţată la jumătatea anului 2010 din cauza crizei financiare.
Primele proceduri de listare au fost începute în 2007, cu intenţia să fie finalizate până la finele anului 2008, şi au fost parcurşi câţiva paşi privind întocmirea şi aprobarea de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare a prospectelor preliminare de ofertă şi analiza interesului investitorilor.
Guvernul a decis, însă, în iunie 2010 ca procedurile să fie îngheţate până la sfârşitul anului 2012, apreciind că valoarea acţiunilor care ar fi urmat să fie tranzacţionate poate fi redusă de criza financiară.
Ministerul Transporturilor deţine 80% din acţiunile Aeroportului Traian Vuia, iar Fondul Proprietatea are diferenţa de 20%.
1. Puzzle fara multe piese...
(mesaj trimis de Toma Necredinciosu' în data de 11.06.2013, 11:01)
Cu piata asta de capital nu se poate construi nimic. Fara un pachet de incurajare a investitiilor, prin intermediul bursei/burselor de valori, degeaba se simuleaza, cu multa ipocrizie, incercarea de privatizare prin intermediul pietei de capital. Zic ipocrizie pentru ca este efectiv vorba de asa ceva. Am avut in istoria pietei de capital, daca-mi aduc aminte, doua perioade de avant. Amandoua au beneficiat de pachete fiscale si legislative incurajatoare. Dar sistemul bancar nu sta degeaba si a demonstrat o putere de distrugere fara precedent. De fapt, mai are un precedent, acela demonstrat in distrugerea antreprenoriatului romanesc. Sistemul bancar a ajutat doar institutiile de stat, la comanda, dar in van se pare. A facut jocurile politicului, indatorand extrem populatia tarii. Iar politicienii au folosit sistemul bancar pentru interesul lor personal. Din pacate, acesti oameni de afaceri sunt limitati, demonstrand doar o dorinta avida de lux si bunastare, mai putin de dorinta de dezvoltare. Ce sa faca brokerii daca nu au clienti? Cum sa-si motiveze clientii cand acestia au dat faliment datorita lipsei de responsabilitate a managerilor societatilor cotate? Cum sa aduci investitori straini cand BNR face tot posibilul sa tina valuta forte in afara tarii? Cum sa determini un echilibru intre dezvoltare economica si moneda? Cred ca usor-usor, ramanem repetenti si la aceste materii. Iar brokerii vor disparea asa cum au aparut, lasand un gol de care ne va parea rau. Nu stiu, insa mi se pare ca prea usor ne dam batuti in fata specialistilor straini, concurentei straine! Parca Ceausescu era mai (...), zau...
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.06.2013, 16:29)
Cine ar dori sa bage bani intrun aeroport condus politic spre falimentul in care se afla cu un manager urmarit penal si o echipa manageriala care au mai falimentat odata acest aeroport.Viitorul aeroportului este un dezastru iminent cu aceasta echipa incompetenta.