Societatea "Metrorex" va promova noua strategie de dezvoltare şi modernizare a metroului bucureştean, care conţine extinderea actualei reţele, prin realizarea magistralelor 4, 5 şi 6 şi a magistralei inelare sud, ne-a precizat Ştefan Rotaru, director tehnic şi de investiţii în cadrul companiei. Domnia sa ne-a spus că perioada pentru care a fost întocmită strategia este 2007-2021. Strategia urmează să fie avizată în luna februarie şi, ulterior, promovată.
În prezent, există studii de fezabilitate aprobate pentru derularea primei etape a magistralei 5 de metrou, pe traseul Universitate-Eroilor-Ghencea. Studiul de fezabilitate aferent celei de-a doua etape - tronsonul Universitate- Iancului- Pantelimon a fost întocmit la sfârşitul anului precedent şi va fi avizat de organele competente. Execuţia propriu-zisă a lucrărilor de punere în funcţiune va putea fi terminată în termen de cinci ani după obţinerea surselor de finanţare, a adăugat Ştefan Rotaru, care a menţionat că "Metrorex" aşteaptă, în acest sens, fondurile de coeziune. Valoarea estimată necesară pentru execuţia tronsonului Universitate-Drumul Taberei şi pentru cumpărarea trenurilor necesare este de 700 milioane de euro. Această magistrală va avea 9 km de cale dublă de metrou şi 13 staţii.
Totodată, pe tronsonul Universitate-Pantelimon vor fi realizate 11 staţii de metrou, calea de rulare fiind de 7 km. În acest caz, este nevoie de 550 milioane de euro. Fiecare dintre tronsoane va putea fi construit în timp de cinci ani de la obţinerea finanţării.
Extinderea magistralei 4 Gara de Nord-Gara Progresul, în lungime de 11,3 km şi care va avea 14 staţii este un alt obiectiv prevăzut în strategia "Metrorex". Valoarea estimată a investiţiei ajunge la 650 milioane de euro.
Totodată, magistrala 6 Şoseaua Alexandriei-Calea Rahovei-Piaţa Unirii-Calea Moşilor-Obor-Colentina, cu posibilitatea de prelungire în Voluntari, va fi prevăzută cu o cale de rulare dublă, în lungime de 14,8 km şi cu 28 de staţii. Lucrările şi materialul rulant vor costa 900 milioane de euro.
Studiile de prefezabilitate şi licitaţiile pentru elaborarea studiilor de fezabilitate aferente magistralelor 4 şi 6 vor fi realizate în acest an. În ceea ce priveşte magistrala inelară Dristor-Piaţa Sudului, aceasta se află, pentru moment, în stadiul de obiectiv.
Referitor la lucrările în curs de execuţie, la fel ca şi anul trecut, şi în 2007 planul de investiţii se axează, în general, pe continuarea şi finalizarea lucrărilor începute în anii anteriori. Pentru activitatea de investiţii, societatea "Metrorex" a încheiat, începând cu anul 1996, trei acorduri de împrumut cu Banca Europeană pentru Investiţii (BEI). Principalele componente ale Acordurilor au fost cele legate de continuarea lucrărilor începute înainte de 1990, n-a spus reprezentantul "Metrorex"
Astfel, în anul precedent, a fost prevăzută finalizarea lucrărilor de structură pe racordul Nicolae Grigorescu-Linia de Centură, precum şi punerea în siguranţă şi conservarea acestora. În prezent, lucrările sunt în faza de recepţie. De asemenea, au început lucrările pentru construirea căii de rulare şi pentru punerea în funcţiune a racordului Nicolae Grigorescu-Linia de Centură. Lucrările urmează să fie finalizate până la sfârşitul primului semestru al anului 2008. Valoarea acestui proiect este de 35 milioane de euro.
Pe racordul Gara de Nord-PLS Zarea au fost demarate lucrările de finalizare a structurii şi de punere în siguranţă a acestora, proiect care continuă şi în 2007. Lucrările de structură vor fi finalizate la sfârşitul trimestrului al treilea al anului în curs şi vor începe lucrările de punere în funcţiune, care vor fi derulate în funcţie de sursa de finanţare. După obţinerea fondurilor, va fi nevoie de circa doi ani pentru finalizarea lucrărilor de punere în funcţiune a tronsonului 1 Mai-Zarea, fiind create staţiile Pajura şi Bazilescu. Astfel, vor fi construiţi 2,7 km de cale dublă de metrou. Ulterior, vor fi continuate lucrările de la Zarea până la Laromet, fiind realizată inclusiv staţia aferentă. Pentru punerea în funcţiune a tronsonului 1 Mai-Zarea sunt estimate fonduri în valoare de 27 milioane de euro.
Tot anul trecut au fost achiziţionate cinci trenuri noi care vor circula pe Magistrala 1-Tronson de Legătură-Magistrala 3, urmând ca, pe parcursul anului 2007 să fie livrate restul de trenuri până la 20, câte sunt prevăzute în contract, plus un supliment de şase trenuri, pentru completarea parcului de vagoane, ne-a spus Ştefan Rotaru. Valoarea totală a celor 20 de trenuri, cumpărate de la firma "Bombardier", se ridică la 110 milioane de euro. Suplimentul de şase trenuri valorează 33 milioane de euro. Toate investiţiile sunt finanţate din credit BEI şi din bani de la Guvern, în proporţie de circa 50% fiecare.
Totalul cheltuielilor "Metrorex" de anul trecut se ridică la 216,67 milioane de lei, pentru 2007 fiind aprobat un buget de investiţii de 177,5 milioane de lei, ne-a subliniat domnul Rotaru.
Printre obiectivele prevăzute, se numără punerea în funcţiune a racordului Nicolae Grigorescu - Linia de Centură, în acest sens, o parte din licitaţii fiind in curs de adjudecare.
De asemenea, în cazul suplimentării fondurilor de investiţii, vor fi demarate şi celelalte două componente din acordul încheiat cu BEI. Una dintre acestea vizează realizarea facilităţilor pentru persoanele cu handicap, pe întreaga reţea de metrou existentă. Lucrarea va începe în 2007 şi va dura 2-3 ani, investiţia ridicându-se la 24 milioane de euro.
A doua componentă, care va fi demarată tot în acest an, vizează modernizarea instalaţiilor electrice, valoare proiectului fiind de 37 milioane de euro. Valoarea totală a acordului încheiat anul trecut cu instituţia financiară internaţională menţionată este de 134,8 milioane de euro, potrivit rprezentantului "Metrorex". Din aceştia, 63 milioane de euro reprezintă creditul BEI şi 71,8 milioane de euro provin de la buget.