• Taxele aferente pieţei de capital
Investitorii pe piaţa de capital vor datora statului, din 2016, un impozit de 5% pe dividende, şi unul de 16% pentru veniturile din investiţii, conform modificărilor aduse Codului Fiscal, în Parlament.
Venitul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv scade însă la 5% din suma acestora, conform unui rezumat realizat de deputatul Andreea Paul.
Pentru veniturile realizate în anul fiscal 2015, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare la data realizării venitului.
Cota de impozit de 5% se aplică asupra veniturilor din dividende distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2016, potrivit documentului ieşit de la Comisia de Buget a Camerei Deputaţilor.
Câştigul net anual/pierderea netă anuală se determină ca diferenţă între câştigurile şi pierderile înregistrate în cursul anului fiscal respectiv, cumulat de la începutul anului din transferul titlurilor de valoare, şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate precum şi din transferul aurului financiar, potrivit Codului Fiscal.
Pentru venituri din investiţii, trebuie plătite şi contribuţii de asigurări sociale de sănătate, în cotă de 5,5%.
Pentru câştigurile din transferul titlurilor de valoare şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum şi din transferul aurului financiar, baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate reprezintă câştigul net anual determinat, raportat la cele 12 luni ale anului de realizare a veniturilor, şi nu poate fi mai mare decât valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut în vigoare în anul pentru care se stabileşte contribuţia.
Pentru persoanele fizice care realizează venituri din dividende, baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate reprezintă totalul veniturilor brute din dividende, în bani sau în natură, distribuite de persoanele juridice, realizate în cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului, şi nu poate fi mai mare decât valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut.
Organul fiscal competent este obligat să calculeze CASS datorată de persoanele fizice care realizează, într-un an fiscal, venituri din următoarele categorii: a) venituri din activităţi independente; b) venituri din activităţi agricole, silvicultură, piscicultură; c) venituri din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlurilor II sau III, pentru care sunt aplicabile prevederile art.125 alin.(7)-(9); d) venituri din cedarea folosinţei bunurilor; e) venituri din investiţii; f) venituri din alte surse.
CASS se stabileşte, de organul fiscal competent, în anul următor celui de realizare a veniturilor, prin decizie de impunere anuală pentru
stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, pe baza informaţiilor din declaraţiile fiscale privind veniturile realizate, precum şi pe baza informaţiilor din evidenţa fiscală, după caz.
Contribuţia anuală se calculează prin aplicarea cotei individuale asupra bazei anuale de calcul determinată ca sumă a bazelor lunare de calcul asupra cărora se datorează CASS pentru veniturile din investiţii. Baza anuală de calcul nu poate fi mai mică decât valoarea a douăsprezece salarii de bază minime brute pe ţară şi nici mai mare decât valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut înmulşită cu 12 luni.
În cazul persoanelor fizice care realizează atât venituri din investiţii, cât şi venituri din salarii sau asimilate salariilor, baza anuală de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate utilizată la încadrarea în plafonul minim prevăzut se determină ca sumă a tuturor bazelor lunare de calcul asupra cărora se datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
• Scăderi de accize pentru carburanţi şi băuturi alcoolice
Pe lângă reducerea TVA la 19%, în noul Cod a fost introdusă şi diminuarea nivelului accizelor la benzina cu plumb, benzina fără plumb şi motorină la nivelul aplicabil anterior datei de 1 aprilie 2014. Scad şi accizele pentru bere de la 3,9 lei/hl/1grad Plato la 3,3 lei/hl/1grad Plato, pentru produsele intermediare de la 781,77 lei/hl de produs la 396,84 lei/hl de produs, pentru vinuri spumoase de la 161,33 lei/hl produs la 47,38 lei/hl produs şi la băuturi fermentate spumoase de la 213,21 lei/hl produs la 47,38 lei/hl produs. Nivelul accizelor pentru alcool etilic coboară de la 4.738,01 lei/hl alcool pur la 3.306,98 lei/hl pe alcool pur.
• Se menţine cota de 3% pentru microîntreprinderi
Conform Andreei Paul, în noul Cod Fiscal se menţine cota de impozitare de 3%, dar au fost introduse măsuri de susţinere a microîntreprinderilor nou-înfiinţate prin introducerea unei cote de impozitare de 1% în primii doi ani de existenţă a persoanei juridice, condiţionată de angajarea unui salariat.
Pentru veniturile din activităţi independente, este prevăzută modificarea plafonului pentru cheltuielile reprezentând cotizaţiile plătite asociaţiilor profesionale, în sensul limitării acestora la 4.000 euro anual şi majorarea cotei la 5% pentru cheltuielile sociale.
S-a majorat şi plafonul neimpozabil la 800 euro anual pentru fiecare persoană referitor la contribuţiile la scheme de pensii facultative (400 euro), precum şi la primele de asigurare voluntară de sănătate (400 euro).
• Cota cheltuielilor forfetare deductibile, majorată
O altă prevedere este majorarea cotei cheltuielilor forfetare deductibile pentru stabilirea venitului net anual realizat de persoanele fizice din drepturi de proprietate intelectuală la 40% din venitul brut.
Andreea Paul a subliniat: "A fost modificată baza de calcul a CAS pentru persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente, în sensul că aceasta va fi venitul realizat, fiind eliminată astfel posibilitatea alegerii venitului asigurat la sistemul de pensii (posibilitate permisă de sistemul actual). Se instituie obligaţia de plată a cotei individuale de CAS pentru toate persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente, cu posibilitatea optării pentru cota integrală de contribuţie în vederea stabilirii integrale a punctajului de pensie".
De asemenea, Codul elimină excepţia prin care se stabileşte că persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, investiţii, precum şi din alte surse, nu datorează contribuţie pentru aceste venituri dacă mai realizează şi venituri din salarii, pensii sau venituri din activităţi independente. Totodată, se introduce plafonul maxim al bazei lunare de calcul a CASS, respectiv aceasta nu poate fi mai mare decât echivalentul a de 5 ori câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurări sociale de stat.
• Impozitul pe clădiri, în funcţie de destinaţie
Conform deputatului, impozitul pe clădiri va fi stabilit în funcţie de destinaţia clădirii (rezidenţială sau nerezidenţială), atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice. Cota impozitului este de 0,08%-0,2% (clădiri rezidenţiale); 0,2%-1,3% (clădiri nerezidenţiale); 0,4% (clădiri utilizate pentru activităţi din domeniul agricol); 2% (clădiri nerezidenţiale ale persoanelor juridice nereevaluate în ultimii 5 ani); 5% (clădiri nerezidenţiale ale persoanelor juridice nereevaluate în ultimii 3 ani).
Terenul de sub clădire va fi impozitat. Pentru terenul intravilan, nivelul impozitului se va stabili pe baza unor limite minime şi maxime, iar impozitul pe clădiri, pe teren şi cel pe mijloacele de transport se vor stabili anual.
Codul acordă competenţe consiliilor locale de a stabili cote adiţionale impozitelor şi taxelor locale de până la 50%, faţă de nivelul actual de până la 20%. Impozitele şi taxele locale se vor indexa anual, rata inflaţiei fiind comunicată pe site-ul oficial al Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Dezvoltării şi nu va mai fi necesară adoptarea unei Hotărâri de Guvern în acest sens.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.06.2015, 05:45)
asa se saboteaza piata de capital, supraimpozitand investitorii; daca esti investitor in fonduri mutuale scapi, dar te comisioneaza administratorii fondului indiferent daca faci profit sau pierdere, care sunt serviti excelent de acest cod fiscal
1.1. Plătești impozit de 16% la fonduri (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 29.06.2015, 11:07)
Investitorii în fonduri mutuale (nu contează de care, acțiuni sau monetare) plătesc 16%, impozit pe profit, atunci când lichidează pozițiile.
2. S-A TAIAT CU BURSA
(mesaj trimis de gicu din poplaca în data de 29.06.2015, 08:22)
Sa le mai punem o taxa la astia care castiga din bursa. S-au gandit ei ca la cresterile imense pe care le avem e cazu sa mai punem o taxa. De ce nu pun CASS peste tot? La benzina la biletele la meci la film la biletele de tren de avion taxiuri sa fie ca un TVA la toate. Iar Dan Paul ala cu asociatia lui nimic n-a facut, da interviuri cu pareri pretioase. Le propun sa faca o taxa in trepte si sa fie impozitate tranzactiile ca un salariu: cu somaj pensii sanatate poluare prima inmatriculare taxa verde tot. Mari finantisti in tara asta.
3. fără titlu
(mesaj trimis de ion în data de 29.06.2015, 10:52)
dna paul se da desteapta dar nu stie ce a votat.poate retro sa citeasca.
4. nedumerire
(mesaj trimis de daniel în data de 29.06.2015, 15:24)
Pana la urma cota de 5,5% se plateste la "venituri" sau la profit?
Intr-un loc scrie de venituri iar mai apoi de profit.
5. Gresit !
(mesaj trimis de Theraflu în data de 30.06.2015, 08:57)
Cu cat un impozit este mai stufos si detaliat e mai greu de colectat si este o directie gresita de gestionare a acestor resurse de catre stat.
Tranzactiile pe piete organizate, dividendele si veninurile din tranzactii se fac prin intermediari specializati cu informatizare 100%. Ce rost are sa mai faci aceste drumuri la fisc aiurea si sa ai alti angajati acolo care sa faca evidente si calcule.
Este CASS normal 5,5% puneti mai desteptilor impozitul la 10 % si cass obligatoriu platit odata cu impozitul de 2-3% .
Cum se vor mai face deducerile cand ai avut profit anul asta si pierderi pe urmatorii 6 ani ?
Simplificati toate drumurile astea la fisc ale investitorilor ca omorati bursa de tot.
Ar trebui regandita piata cu titluri la purtator sa scapi de asf, fisc si alti bagatori de seama sa mai ia si ei ceva comision din orice.