Impozitul pe profit şi impozitul pe dividende sunt fundamentate greşit în România, întrucât se taxează de două ori aceeaşi plus - valoare.
Dacă în anul 2004, impozitul pe profit era de 25% şi impozitul pe dividende de 5%, ceea ce rezultă într-un dublu impozit pe plus-valoare de aproximativ 28%, în 2006 lucrurile nu s-au schimbat aproape deloc, în ciuda intenţiei declarate a Ministerului de Finanţe de a generaliza taxa unică de 16%. Un impozit pe profit de 16% la care se adaugă, ulterior, un impozit pe dividende de alte 16% duce cam tot la 28% impozit cumulat. Dacă iau în calcul şi nivelul foarte ridicat al contribuţiilor la asigurările sociale şi la sistemul de asigurări sociale de sănătate, n-aş zice, deci, că fiscalitatea este mică în România.
Dubla impozitare a plus-valorii nu îşi are nicio justificare economică sau juridică în cazul societăţilor comerciale familiale şi al societăţilor profesionale, cu sau fără personalitate juridică, societăţi care reprezintă cea mai mare parte a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii.
Din punct de vedere juridic, societăţile comerciale de persoane, cele unipersonale şi cele profesionale se află la graniţa între persoana juridică (caracterizată prin limitarea răspunderii asociaţilor faţă de datoriile societăţii, capacitatea juridică proprie a societăţii şi separaţia de patrimonii între societate şi asociaţi) şi întreprinderea individuală (caracterizată prin răspunderea nelimitată a întreprinzătorului, cu întregul patrimoniu comercial sau profesional, pentru datoriile comerciale sau profesionale). Cele mai multe dintre societăţile respective aleg personalitatea juridică pentru limitarea răspunderii. Practic însă aşa-zisul patrimoniu al societăţii se confundă cu patrimoniul asociatului unic sau al asociaţilor, atât în intenţia şi faptele asociaţilor, cât şi în conştiinţa terţilor cu care aceştia fac afaceri, de unde inexistenţa unei reale separaţii de patrimonii, care să indice o personalitate juridică reală. O primă concluzie care se degajă este aceea că
Din punct de vedere economic, dubla impozitare a plus-valorii în cazul IMM-urilor are cel puţin trei consecinţe negative grave: un grad redus de conformare voluntară a contribuabililor, un grad redus de fiscalizare a economiei şi un volum ridicat al
Ei bine, soluţia optimă la cele trei probleme economice grave de mai sus este trecerea la regimul
Să luăm exemplul Franţei, unde regimul transparenţei fiscale se aplică societăţilor de persoane (societăţile în nume colectiv şi cele în comandită, existente şi la noi; echivalentul acestora în dreptul anglo-saxon este partnership-ul), societăţilor unipersonale în care unicul asociat este o persoană fizică (avem şi noi), societăţilor civile profesionale şi Grupurilor de Interese Economice, GIE (şi modelul acestuia a fost nostrificat). De altfel, pentru implementarea transparenţei fiscale putem lua chiar exemplul legislaţiei noastre, întrucât societăţile civile profesionale de avocaţi, notari, medici etc. se supun, conform Codului Fiscal, impozitului pe venit şi nu impozitului pe profit şi impozitului pe dividende, chiar dacă unele dintre acestea sunt mari întreprinderi, cu milioane de euro cifră de afaceri anuală. Aş face remarcat un mecanism introdus în legislaţia noastră prin Codul de procedură fiscală, care permite ca fiscul să urmărească, pentru plata datoriei unei persoane juridice, pe membrii sau asociaţii acesteia (
În Parlament se află în dezbatere o amplă modificare a Legii societăţilor comerciale. Ar fi o bună oportunitate pentru Guvern să ne arate că are viziune de perspectivă pentru România şi să introducă opţiunea pentru regimul transparenţei fiscale şi al contabilităţii în partidă simplă pentru IMM-urile familiale şi profesionale. Desigur că stabilitatea şi predictibilitatea sunt cele mai bune