Piaţa estică, pariul GEFCO România

ANCUŢA STANCIU
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 29 aprilie 2013

"Am teoria că există trei sectoare care nu vor muri niciodată. Primul îl reprezintă construcţiile, pentru că oamenii au nevoie de spaţii de locuit, al doilea este sănătatea, pentru că oamenii trebuie să se trateze. Şi al treilea este transportul, pentru că întotdeauna vor exista lucruri care să se mişte."

"Am teoria că există trei sectoare care nu vor muri niciodată. Primul îl reprezintă construcţiile, pentru că oamenii au nevoie de spaţii de locuit, al doilea este sănătatea, pentru că oamenii trebuie să se trateze. Şi al treilea este transportul, pentru că întotdeauna vor exista lucruri care să se mişte."

Interviu cu domnul Christophe De Korver, director general al GEFCO România

Compania de logistică GEFCO România a încheiat anul 2012 cu o cifră de afaceri de 42,3 milioane de euro, aproape de valoarea înregistrată în 2011, de 43,3 milioane de euro. Profitul net înregistrat în 2012 a fost de 1,96 milioane de euro, reprezentând o rată de 4,64% din cifra de afaceri.

Anul trecut, PSA Peugeot Citroen a vândut companiei feroviare ruse RZD 75% din GEFCO pentru pentru suma de 800 milioane euro. Domnul Christophe De Korver, director general al GEFCO România, a avut amabilitatea să ne ofere un interviu privind activitatea GEFCO atât în ţara noastră, cât şi pe piaţa internaţională.

Reporter: Cum apreciaţi rezultatele financiare ale GEFCO România în 2012, comparativ cu 2011?

Christophe De Korver: Consider că rezultatele GEFCO România, înregistrate anul trecut, sunt modeste şi sunt optimist că anul acesta va fi mult mai bine, mai ales dacă ne uităm la cifrele din primul trimestru.

Situaţia GEFCO România necesită o oarecare explicaţie suplimentară, deoarece avem două segmente ale afacerii - unul legat până anul trecut de grupul mamă PSA Peugeot Citroen, marcat de situaţia economică dez-amăgitoare a Europei de Vest, şi segmentul "local", care priveşte clienţii non-grup, administrat de GEFCO România. Întotdeauna analizăm cum ne-am dezvoltat atât în cadrul grupului Peugeot-Citroen, dar şi pe segmentul de clienţi externi cu care negociem direct.

Pot să vă spun că 2012 a fost marcat de dezvoltarea la nivel local, GEFCO România înregistrând o creştere de 2-3% pe segmentul clienţilor non-grup administrat direct de noi. Am reuşit să ne dezvoltăm la nivel local prin continuarea colaborării cu clienţii existenţi şi câştigarea altor 28 de clienţi noi din diverse sectoare: auto, retail, industria maselor plastice şi a lemnului sau FMCG.

Dar am fost afectaţi de situaţia auto europeană, care a avut un an 2012 des-tul de dificil, cu vânzări mici, iar furnizorii de piese auto şi-au redus cu toţii activitatea, cu excepţia fabricilor din România.

De asemenea, în timpul crizei, am avut de-a face cu o competiţie la nivelul preţurilor, care au scăzut, iar marjele de profit s-au diminuat în consecinţă.

Reporter: Aţi fost nevoiţi să luaţi măsuri pentru contracararea efectelor crizei economice?

Christophe De Korver: Anul trecut am decis să nu facem reduceri de personal, să nu diminuăm investiţiile, chiar dacă rezultatele nu au fost atât de bune.

Încercăm să micşorăm costurile variabile, prin diminuarea călătoriilor de business ale salariaţilor, reducerea consumabilelor, optimizare IT, negocierea cu unii dintre partenerii noştri de transport, pentru că întotdeauna avem o mare problemă din cauza cos-tului combustibilului.

Toate clădirile unde GEFCO îşi des-făşoară activitatea sunt închiriate, anul trecut ne-am mutat sediul într-o nouă locaţie din Pipera. Ne-am mutat, nu din cauza crizei, ci am considerat că GEFCO România a ajuns la un anumit standard, iar acest lucru trebuie să fie sesizat de clienţii noştri. Nu vrem să afişăm lux, dar vrem să arătăm că am ajuns la un anumit nivel. În plus, ne dorim ca salariaţii noştri să lucreze în condiţii mai bune. În consecinţă, am profitat de criză şi am ales să plătim mai puţin pentru o locaţie mult mai bună.

Reporter: Cum credeţi că va fi anul acesta, din punct de vedere al afacerii?

Christophe De Korver: GEFCO România nu gândeşte pe termen scurt. Chiar dacă am avut un an dificil, trebuie să continuăm să investim pentru viitor, pentru că, atunci când va trece criza, să înregistrăm un boom al afacerii.

Eu sunt foarte optimist acum, spre deosebire de anul trecut, când situaţia din România a fost foarte dificilă - nu aveam guvern, nu ştiam cine conduce, iar toată lumea era îngrijorată de orice. După alegeri, însă, situaţia s-a stabilizat.

Este adevărat că, atunci când merg oriunde în Europa de Vest şi le spun că în România există la putere o coaliţie între socialişti şi liberali, se uită ciudat la mine.

Cred că lucrurile se pot schimba, cred că putem vedea creştere, mai ales pentru că suntem concentraţi pe comerţul internaţional, sunt investitori străini care se întorc pe piaţa româ-nească.

Opinia mea este că România ră-mâne una dintre cele mai atrăgătoare ţări din UE, mai ales dacă eşti investitor străin şi ştii ce se întâmplă cu adevărat în Europa de Vest. Nimeni nu prea vrea să se ducă acolo.

În consecinţă, cred că România va fi foarte puternică.

Avem acum o şansă prin faptul că suntem legaţi de Rusia, care este o piaţă foarte importantă şi foarte atrăgătoare pentru partenerii noştri, mai ales pentru că Rusia rămâne una dintre pieţele în ascensiune.

Reporter: Ce ne puteţi spune des-pre piaţa de logistică din ţara noastră?

Christophe De Korver: Am citit recent că primul trimestru 2013 a fost mai activ din punct de vedere al închirierii de depozite decât tot anul 2012. Acest lucru arată că oamenii sunt mult mai optimişti.

Deşi 2012 a fost foarte greu, au fost unele firme care au mers foarte bine, dar altele au scăzut foarte mult. Aşa că nu pot decela un trend.

Criza economică europeană a afectat mult activitatea. Firmele mari, legate de Europa de Vest, au înregistrat scăderi mari, la fel şi cele care efectuează transport aerian de marfă.

Când este criză, clienţii noştri nu mai sunt interesaţi de urgenţă, de viteză, ci se gândesc doar să ajungă marfa la destinaţie. De exemplu, când un client cumpără componente sau bunuri din China, nu se mai gândeşte la viteză şi, în loc să folosească transportul de marfă aerian, se mulţumeşte şi cu o modalitate mai ieftină - containerul. Acest lucru a dus la scăderea cererilor pentru transportul de marfă aerian.

Reporter: Este GEFCO interesată de firme pe care statul român le va scoate la privatizare anul acesta? De exemplu, CFR Marfă...

Christophe De Korver: Ca să vorbim de CFR Marfă, pentru noi o asemenea tranzacţie iese din obiectul de activitate.

Dacă există cineva care ar putea fi interesat de asemenea achiziţie, atunci acela ar putea fi acţionarul nostru - Căile Ferate Ruseşti.

Dar noi nu ştim încă ce-şi doreşte acţionarul nostru majoritar.

Reporter: Românii îi detestă pe ruşi.

Christophe De Korver: Nu sunt de acord. Trăiesc de 15 ani în regiunea Europei de Est şi am fost şocat cât de slabă este atitudinea anti-rusească în România.

În Polonia, Ungaria sau Republica Cehă, sunt radical anti-ruşi.

Reporter: Care segment al afacerii merge bine la GEFCO România?

Christophe De Korver: Partea care a crescut cel mai mult a fost cea de transport rutier şi feroviar de mărfuri. Transportul de maşini a rămas staţionar, deoarece suntem deja foarte puternici pe această piaţă.

În logistica automobilelor, suntem deja foarte puternici, iar obiectivul nostru principal este să ne menţinem afacerea, poate chiar să o dezvoltăm puţin.

Pe de altă parte, am cres-cut în continuare în domeniul cargo, nu doar în partea de piese auto, ci, anul acesta, ne-am dezvoltat foarte mult în sectorul produselor electronice şi electrocasnice.

Un alt domeniu care a avut creşteri a fost cel al industriei, pentru că Româ-nia se industrializează din ce în ce mai mult.

Iar anul acesta, vom vedea investitori străini care se întorc în România.

Reporter: Credeţi că anul acesta va fi mai bun decât 2012?

Christophe De Korver: Sigur.

Reporter: Ce procent de creştere credeţi că veţi avea?

Christophe De Korver: Dacă mă gândesc la primele trei luni din acest an, când am avut o creştere de circa 30%, ar trebui să fiu optimist. Dar anul acesta am avut condiţii meteo foar-te bune, nu prea a fost zăpadă, comparativ cu anul trecut, când am avut locaţiile închise.

Iar vremea are impact asupra afacerii noastre.

În plus, suntem contactaţi de firme străine care ar putea să ne fie clienţi. Nu pot să vă dau nume, pentru că afacerile sunt încă în stadiul de proiect.

Dar afirm că România este o ţară atrăgătoare atât din punct de vedere al costurilor, cât şi al competenţelor oamenilor.

Reporter: Care sunt cei mai importanţi clienţi ai GEFCO România?

Christophe De Korver: Grupul Dacia-Renault rămâne unul din beneficiarii noştri. De asemenea, avem un parteneriat de mari dimensiuni cu Delphi.

Reporter: Credeţi că Renault va rămâne în România, având în vedere speculaţiile privind mutarea operaţiunilor în altă ţară?

Christophe De Korver: Sper să rămână, atât pentru ei, cât şi pentru noi.

În momentul de faţă, singurele fabrici care se închid sunt localizate în Europa de Vest. Este adevărat că exis-tă prea multe uzine în Europa, dar cred că cel mai bine ar fi să fie închise cele care sunt prea scumpe. Iar cea din România nu face parte din această categorie.

Revenind la activitatea GEFCO România, lucrăm bine cu clienţii noştri din Craiova, care au crescut mult în 2012, avem afaceri în creştere cu Valeo, un mare furnizor de componente - panouri de bord, piese de plastic, aer condiţionat etc. Valeo are locaţii în Timişoara, Mioveni, Sibiu. Am început să rulăm un volum mare de afaceri cu ei, mai ales pe partea de containere care vin din China în România.

Un alt client important al GEFCO România este Electrolux, pentru care distribuim toate produsele în România.

Reporter: Care sunt dificultăţile pe care le întâmpinaţi în activitatea companiei?

Christophe De Korver: Anul trecut aş fi spus instabilitatea politică, dar pentru moment nu cred că mai e cazul. Important este să se încurajeze consumul în ţară şi să se asigure mijloacele de creştere pentru economie. Un alt aspect important este legat de investiţia în infrastructură. Noi am avea nevoie urgentă de autostrada Bucureşti-Timişoara, în schimb este în plan construirea autostrăzii Bucureşti - Braşov - Oradea.

O altă problemă pe care o întâmpinăm este lipsa educaţiei tinerilor pentru transporturi şi logistică.

Acum vrem să demarăm o colaborare cu Politehnica Bucureşti. Avem în vedere să luăm tineri de aici pe care să-i pregătim.

Pentru locaţia de la Craiova, am mutat oameni din Bucureşti şi din Arad, acum, pentru că vrem să deschidem o locaţie la Constanţa, ne gândim la salariaţii GEFCO din alte locaţii care au experienţă şi care vor să lucreze acolo.

Reporter: Câţi angajaţi are GEFCO România?

Christophe De Korver: Avem 104 salariaţi. Am mărit personalul, pentru că am înfiinţat o locaţie în Craiova şi am făcut angajări în toate punc-tele de lucru. Acum vrem să angajăm în Constanţa.

Reporter: Câte locaţii are GEFCO România?

Christophe De Korver: Şapte - Arad, Curtici, Mioveni, Craiova, şi trei în Bucureşti. Şi, aşa cum am mai menţionat, avem în vedere deschiderea unei alte locaţii, la Constanţa, în port.

Reporter: Am auzit că în Ilfov, aproape de Capitală, se va crea un pol de depozite şi logistică. Ce părere aveţi despre o asemenea idee?

Christophe De Korver: Trebuie rezolvată urgent problema infrastructurii. Dacă centura Bucureştiului nu va fi dezvoltată, aceste depozite vor crea doar o catastrofă, pentru că trebuie să ai o organizare bună a camioanelor.

În Bucureşti, va trebui să existe un sistem de clădiri mai mici în jurul oraşului şi aproape de centru unde se va face distribuţia pentru magazine. La acestea adăugăm distribuţia pentru segmentul online, care este pe un trend de creştere.

Reporter: Câte camioane deţine GEFCO Româ-nia?

Christophe De Korver: În proprietate nu deţinem nici unul. Avem parteneri exclusivi, cărora le achităm kilometri parcurşi, dar de la care cerem calitate maximă.

Partenerii noştri trebuie să ne garanteze că maşina şi soferul se ridică la standardele noastre - folosesc procedurile noastre, sistemele noastre.

În total, cred că folosim în jur de 40 de camioane în acest regim, iar din acestea aproximativ 50% sunt pentru transport naţional, iar celelalte 20 sunt pentru transportul internaţional. În momentul de faţă, în Craiova gestionăm în jur de 200 de camioane pe săptămână.

Reporter: Care este viitorul pieţei de logistică?

Christophe De Korver: Eu cred că aceasta va creşte. GEFCO România se concentrează pe zona Constanţa, pentru că noi credem că piaţa vestică nu va creşte, în schimb cea estică va cunoaşte o dezvoltare. Şi aici mă refer la Rusia, India, China, Africa de Sud.

Reporter: Pe ce poziţie se situează GEFCO România în grupul internaţional GEFCO?

Christophe De Korver: Noi avem o clasificare după două criterii - cifra de afaceri generală şi cifra de afaceri non-grup. Dacă vorbim de cea din urmă, suntem pe locul 8, ceea ce e foarte bine. Dacă vorbim la nivel global, coborâm pe locul 15, pentru că în România nu avem o mare fabrică Peugeot - Citroen.

România a fost întotdeauna un bun exemplu care să arate pieţei că GEFCO nu este înrudită cu grupul Peu-geot-Citroen şi atât. Aici GEFCO a crescut cu aceeaşi viteză ca în alte ţări unde GEFCO este foarte puternic influenţată de faptul că are parteneriate exclusive cu Peugeot - Citroen.

Reporter: Credeţi că situaţia grupului va fi influentaţa de criza bancară din Cipru?

Christophe De Korver: Până acum, nu a existat o astfel de influenţă.

Am teoria că exis-tă trei sectoare care nu vor muri niciodată. Primul îl reprezintă construcţiile, pentru că oamenii au nevoie de spaţii de locuit, al doilea este sănătatea, pentru că oamenii trebuie să se trateze. Şi al treilea este transportul, pentru că întotdeauna vor exista lucruri care să se mişte.

Nu cred că afacerea noastră va fi influenţată decât prin faptul că vor fi afectaţi clienţii noştri care vor avea probleme de dezvoltare. De exemplu, dacă din cauza băncilor oamenii nu mai pot să consume pentru că nu mai au bani, atunci avem o problemă şi noi. Dacă din cauza băncilor firmele nu pot să investească, atunci avem o problemă, pentru că noi contăm pe investiţii, pe companii noi care vin în România.

Strategia noastră pentru Europa de Vest este diferită faţă de cea pentru Europa de Est.

Pentru Occident, încercăm să găsim optimizări şi să le propunem clienţilor noştri costuri reduse în cadrul lanţului de aprovizionare.

Pe piaţa est-europeană însă, principala noastră problemă este să le oferim clienţilor soluţii noi ca să se dezvolte.

Dacă astăzi spun că vreau să in-vestesc în Constanţa, o fac pentru că sunt convins că noi investiţii vor trece prin port sau vor veni acolo, şi atunci va trebui să avem un punct solid de tranzit în Constanţa. Nu cred că prin Constanţa vom realiza mari reduceri de costuri, dar îi vom ajuta pe oameni şi firme să se dezvolte. Cât priveşte economiile, sigur că toată lumea vrea să taie din costuri, dar nu acesta este criteriul principal pentru firmele care lucrează sau care vin în Romania. Iar piaţa românească va creşte, pentru că oamenii vor consuma mai mult.

GEFCO are în România peste 18.000 camioane operate şi peste 125.000 de vehicule finite transportate în 2012. Logistica vehiculelor finite a reprezentat o parte importantă a activităţii din decursul anului trecut, GEFCO România operând peste 30% din totalul autovehiculelor produse/asamblate şi importate în România. Pentru 2013, GEFCO România îşi propune să îşi intensifice prezenţa în Constanţa şi alte zone puternic industrializate din ţară, să implementeze soluţii noi pentru pieţe emergente precum Rusia sau Orientul Mijlociu şi să dezvolte serviciile de Overseas oferite clienţilor.

Proiecte implementate de GEFCO România în 2012:

- Lansarea unui sistem de comunicaţii de tip track & trace pentru serviciile de grupaj şi distribuţie naţională.

- Dezvoltarea puternică în sectorul electrocasnicelor.

- Debutul pe piaţa industriei aerospaţiale.

- Obţinerea autorizaţiei de comisionar vamal.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb