• Doar 29 de specialişti ai Consiliului vor avea de rezolvat, anul acesta, circa 12.000 de contestaţii, adică o medie de peste 400 de dosare/specialist
• Un singur dosar poate atinge şi 22.000 de pagini...
- Interviu cu domnul Bogdan Lehel Lorand, preşedintele Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) -
Reporter: Guvernul a anunţat, recent, că va modifica legislaţia achiziţiilor publice, pentru a limita risipa banului public. În acest context, mai mulţi cititori ne-au întrebat dacă zvonurile conform cărora s-ar pune la cale, odată cu aceste modificări legislative, desfiinţarea CNSC au vreun fundament. Care este situaţia în acest sens?
Bogdan Lehel Lorand: Nu ştiu de unde a venit această idee că va fi defiinţat CNSC. Într-adevăr, există un proiect de ordonanţă al Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice care prevede modificarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice, însă acest act normativ va consolida instituţia noastră. Este, deci, exclus ca CNSC să fie desfiinţat.
Reporter: Ce vor aduce nou aceste modificări ale legislaţiei achiziţiilor publice?
Bogdan Lehel Lorand: În primul rând se urmăreşte să fie reduse termenele de realizare a procedurilor de achiziţii publice. Au fost stabilite criterii foarte clare pentru autorităţile contractante ca să nu se mai lungească procedura de evaluare. Ţin să precizez că aici s-au constatat principalele probleme din cauză că procedura de evaluare poate să dureze şi 3-4 luni de zile. În al doilea rând, vor fi reduse termenele în care noi soluţionăm pe excepţii, adică atunci când ne confruntăm cu situaţii de genul contestaţiilor depuse cu întârziere, sau în cazurile în care constatăm că persoana care contestă licitaţia nu are calitatea de parte în proces şi totuşi depune o contestaţie. În aceste situaţii s-a redus termenul în care le vom soluţiona de la 20 de zile, la numai zece.
Reporter: Este adevărat că agenţii economici nemulţumiţi de rezultatul unei licitaţii vor putea să mai depună contestaţii doar la finalul procedurii şi nu şi în timpul acesteia, cum este în prezent?
Bogdan Lehel Lorand: Nu, din câte ştiu, orice operator economic va putea depune contestaţii în orice etapă. Numai că autoritatea contractantă va avea obligaţia să suspende de drept procedura, obligatoriu, doar după ce a desemnat oferta câştigătoare, înainte de semnarea contractului.
Reporter: Cu cât a crescut numărul de contestaţii în primul trimestru din acest an faţă de perioada similară din 2009?
Bogdan Lehel Lorand: În 2009 noi am avut aproximativ 9.750 de dosare soluţionate. Ca volum, în 2009, numărul de contestaţii a fost cu 30% mai mare faţă de 2008. În ceea ce priveşte primul trimestru al anului curent, numărul de contestaţii a continuat să crească şi a fost cu 30% mai mare faţă de cel din perioada similiară din 2009. Şi din ce am constatat noi, continuă să crească...
Reporter: Care sunt cauzele pentru care firmele depun din ce în ce mai multe contestaţii?
Bogdan Lehel Lorand: Singura explicaţie pentru acest fenomen este criza economică. Acum, banul public este din ce în ce mai greu de accesat şi astfel concurenţa între agenţii economici este mai mare. De asemenea, la aceste licitaţii au început să participe, tot din cauza crizei economice internaţionale, tot mai multe firme din străinătate. Spre exemplu, dacă în 2008, la o licitaţie participau în medie 3-4 operatori economici, acum participă 7-8 din care doi sunt străini. Pentru noi însă problema nu constă în faptul că numărul contestaţiilor creşte, ci să reuşim să respectăm termenele şi să soluţionăm corect contestaţiile.
Reporter: Ce vizează îndeobşte contestaţiile depuse?
Bogdan Lehel Lorand: Datele statistice arată că 65% dintre contestaţii au fost formulate împotriva rezultatului licitaţiei, iar 35% împotriva documentaţiei. Aş dori, totodată, să precizez că din toate contestaţiile pe care noi le soluţionăm, în circa 35% din cauzuri am dispus măsuri de remediere. Cu alte cuvinte, circa 35% din contestaţii s-au dovedit a fi întemeiate, fapt ce arată că autoritatea contractată a greşit, fiind obligată fie să reevalueze ofertele, fie să modifice documentaţia de atribuire sau nu a respectat anumiţi factori de evaluare.
Reporter: Pentru anul curent, ce estimări aveţi?
Bogdan Lehel Lorand: Estimăm până la finele anului o creştere cu 40% a numărului de contestaţii. După cum spuneam, în primul trimestru, am avut, faţă de perioada similiară din 2009, o creştere a numărului de contestaţii cu 30%, dar nu este apogeul. Cele mai multe contestaţii vor fi depuse, probabil, începând cu luna septembrie, pentru că se aproprie sfârşitul anului şi autorităţile publice vor intra în panică şi se vor grăbi să-şi cheltuiască banii. După cum ştim, la finele anului banii necheltuiţi sunt luaţi înapoi.
Reporter: În aceste condiţii, există riscul unui blocaj al CNSC spre finele anului?
Bogdan Lehel Lorand: Sarcina mea este să evit să se întâmple o asemenea situaţie. Tocmai de aceea am făcut o restructurare şi una dintre priorităţile mele este să rezolv problemele ce ţin de dotarea instituţiei cu echipamente pentru a reduce timpul pierdut. Spre exemplu, am achiziţionat scannere. Contestaţiile sunt voluminoase, de 10-15 pagini şi sunt dosare care au şi 22.000 de pagini.
Reporter: Este adevărat că vă veţi înteţi colaborarea cu Consiliul Concurenţei?
Bogdan Lehel Lorand: Noi avem o colaborare foarte bună cu Consiliul Concurenţei. În plus, am proiectat un model de protocol de colaborare cu această instituţie şi sperăm să-l finalizăm în cursul acestei luni. Vom colabora cu Consiliul Concurenţei pentru identificarea eventualelor licitaţii trucate, acolo unde există o posibilă concurenţă neloială între operatorii economici sau acolo unde se formează anumite monopoluri.
Reporter: Chiar aveţi oamenii care să citească un astfel de dosar ad-litteram?
Bogdan Lehel Lorand: Păi nu avem cum altfel. Orice decizie pe care o luăm trebuie să fie însoţită de o motivare a ei. Iar deciziile pe care noi le luăm pot fi atacate la Curtea de Apel. Ţin să precizez că doar 10% din deciziile noastre au fost atacate la Curtea de Apel şi doar 1,8% dintre acestea au fost casate, ceea ce relevă că ne bucurăm de credibilitate în proporţie de peste 98%.
Reporter: Totuşi, aveţi suficienţi specialişti care să parcurgă toată documentaţia? Dacă estimările dumneavoastră se confirmă, anul acesta, veţi avea de soluţionat circa 12.000 de contestaţii...
Bogdan Lehel Lorand: Noi am menţionat şi în raportul de activitate pe 2009 faptul că avem nevoie urgentă de mai mulţi specialişti. Însă datorită resurselor financiare reduse şi a faptului că nu se mai pot face angajări în sectorul public, situaţia noastră este una destul de dificilă. Numărul nostru de personal a rămas acelaşi ca în 2008, dar numărul de contestaţii a crescut, cumulat, în anii anteriori, cu 80%. CNSC are 33 de consilieri care lucrează în complete de câte trei pentru soluţionarea contestaţiilor. Însă, la ora actuală, din cei 33 ne lipsesc 4 consilieri, trei fiind suspendaţi, printre care şi fostul preşedintele Mihai Prisacariu. Cum pe fiecare contestaţie în parte, fiecare consilier trebuie să-şi spună punctul de vedere, am ajuns în situaţia în care avem 2 complete nefuncţionale, unul în care ne lipsesc trei consilieri, iar altul în care trebuie să se apeleze la un alt consilier, din alt complet,care să-şi spună punctul de vedere, care astfel este încărcat suplimentar. Suntem 29 de consilieri care ar trebui să soluţioneze circa 12.000 de dosare...
Reporter: În cazul acesta vă dorim succes!
O bună parte din fondurile publice sunt sifonate prin achiziţii inutile sau la suprapreţ.
Deseori, autorităţile noastre au achiziţionat, cu sume care depăşesc cu mult valoare de piaţă, produse sau servicii total inutile în vreme de criză. Una dintre priorităţile anunţate de Guvern pentru perioada următoare este tocmai reducerea risipei banului public pentru achiziţiile publice, prin modificarea legislaţiei de specialitate. Guvernul speră astfel că va reduce şi corupţia din domeniu şi totodată va limita şi contestaţiile depuse de unele firme care s-au specializat să blocheze achiziţiile publice, unele dintre ele pentru proiecte extrem de importante, cum ar fi tronsoanele de autostradă. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), instituţia care are menirea să soluţioneze contestaţiile depuse de firmele nemulţumite, estimează însă un an extrem de dificil în care, din cauza crizei, numărul de contestaţii va creşte cu 40% comparativ cu anul trecut. Asta în condiţiile în care instituţia dispune de numai 29 de consilieri de soluţionare a contestaţiilor la circa 12.000 de contestaţii preconizate în acest an.
"În primul trimestru, numărul de contestaţii a crescut cu 30% faţă de perioada similară din 2009"
"Numărul de personal a rămas acelaşi ca în 2008, dar numărul de contestaţii a crescut, cumulat, în anii anteriori, cu 80%"
"Doar 35% din contestaţii s-au dovedit întemeiate"
"Durata de pronunţare pe excepţii, redusă la jumătate, de la 20 de zile, la numai zece"