Primul trimestru al anului a adus scumpiri de 4-7% ale preţurilor carburanţilor la pompă, în urma creşterii cotaţiilor internaţionale pentru ţiţei, benzină şi motorină. Potrivit calculelor noastre, Petrom şi Rompetrol au majorat preţul benzinei cu circa 4-5% în intervalul 1 ianuarie - 31 martie 2011, iar pe cel al motorinei cu 6-7%.
Cele două companii petroliere au arătat, în repetate rânduri, că factorii care au influenţat preţul carburanţilor la pompă au fost, în principal, cotaţiile internaţionale pentru ţiţei, benzină şi motorină, dar şi cursul de schimb leu-dolar (produse importate), leu-euro (exporturi) şi euro-dolar (exporturi). Un alt factor important este reprezentat de taxele şi accizele încasate de stat şi care reprezintă aproape jumătate din preţul carburanţilor la pompă.
Alte influenţe în preţ vin din cotaţiile biocarburanţilor, amortizarea investiţiilor companiilor în dezvoltare şi tehnologie, dar şi din costuri logistice cauzate de infrastructura slabă din ţara noastră.
Fiecare companie petrolieră are propriul mod de calcul al preţului carburanţilor la pompă, în funcţie de costurile de achiziţie şi procesare ale ţiţeiului, de distribuţie ale combustibililor şi de operare ale reţelei.
Companiile nu preiau, ca atare, în preţul de la pompă, creşterile reflectate de cotaţiile pentru ţiţei şi carburanţi, ritmul de majorare fiind unul mult mai redus.
• Cotaţiile pentru ţiţei s-au apreciat cu 14-16%
Pe pieţele internaţionale, preţul ţiţeiului a urcat, în intervalul 1 ianuarie - 31 martie 2011, cu 14-16%. Cotaţiile internaţionale pentru motorină au crescut cu 19% în primul trimestru, iar cele pentru benzină s-au apreciat cu 14% (n.r. calcul efectuat în funcţie de mediile lunare ponderate în lei).
Un factor care a mai temperat influenţa cotaţiilor internaţionale din primul trimestru a fost evoluţia cursului leu-dolar, moneda naţională apreciindu-se cu circa 10% faţă de cea americană.
La finele lunii decembrie a anului trecut, cea mai ieftină benzină a depăşit pragul psihologic de 5 lei/litru. Scumpirile dese din primele luni ale anului au făcut ca preţul celei mai scumpe benzine să treacă, în aprilie, de pragul psihologic de 6 lei/litru.
Transportatorii strigă, de la începutul anului, că îi paşte falimentul şi continuă să ameninţe cu proteste arătând cu degetul atât la petrolişti, cât şi la Guvern, care-şi împart, frăţeşte, preţul plătit pentru un litru de combustibil.
• Anul a început cu o acciză mai mare
De la 1 ianuarie 2011, nivelul total al sumelor virate de producătorii de carburanţi către stat reprezintă 49% din preţul final al benzinei şi de 46% din cel al motorinei. Cuantumul accizei din preţul final al carburanţilor este 29% pentru benzină şi de 26% pentru motorină.
Astfel, acciza pentru benzina fără plumb a crescut, în 2011 faţă de 2010, cu 3,3% de la 452 de euro/tonă la 467 de euro/tonă. La motorină, acciza a crescut, în intervalul menţionat, cu 3,1%, de la 347 de euro/tonă la 358 de euro/tonă. În acest an, s-a modificat nesemnificativ valoarea în lei a accizei, cursul de schimb la care a fost calculată fiind similar cu cel din 2010.
În martie, Guvernul a aborgat prevederile legale privind aplicarea accizei reduse pentru produse energetice care conţin în volum produse obţinute din biomasă. Până la 1 martie, acestea beneficiau de acciză redusă. Măsura a generat noi scumpiri.