Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) şi Ford au semnat documentele privind încheierea privatizării Automobile Craiova, a anunţat instituţia.
"Prin semnarea acestor documente putem spune că s-au creat premisele finalizării procesului de privatizare a Ford. Prin investiţia de peste 1 miliard de dolari, din care mai mult de jumătate o reprezintă investiţiile tehnologice, compania a creat un cadru larg de dezvoltare regională prin păstrarea locurilor de muncă şi este un partener strategic în zonă", a declarat într-un comunicat Nicolae Minea, preşedintele AAAS.
Relaţia Ford - AAAS a fost una tumultoasă.
Grupul american Ford a preluat în 2007, de la stat, compania Automobile Craiova, plătind 57 milioane de euro pentru 72,4% din acţiuni.
Conform contractului de privatizare, grupul avea obligaţia să realizeze până la 19 martie 2012 investiţii tehnologice şi de mediu de 675 milioane euro şi un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 unităţi.
În 2012, compania a anunţat că va produce la Craiova un număr de maşini "semnificativ" mai redus faţă de cel asumat prin contractul de privatizare şi va plăti penalităţi, amânând unele investiţii şi renunţând la un ajutor de stat pentru formarea profesională, cel pentru investiţii fiind plafonat la 75 milioane euro.
Prevederile erau incluse în actul adiţional la contractul de privatizare al Automobile Craiova, document aprobat în şedinţa Guvernului.
Actul adiţional a fost elaborat în urma unor runde de negocieri care au avut loc în perioada mai 2010 - decembrie 2011 între reprezentanţii Ford şi o comisie guvernamentală.
Tranzacţia cu Ford a presupus, pe lângă vânzarea pachetului de acţiuni deţinut de stat la societate, şi acordarea unor ajutoare de stat autorizate de Comisia Europeană, dar şi recuperarea unui ajutor de stat ilegal acordat.
Comisia Europeană a considerat că România a acordat companiei Ford un ajutor de stat ilegal în valoare de 27,56 milioane de euro şi a solicitat Guvernului să recupereze această sumă. După recuperarea integrală a ajutorului de stat, AVAS a rămas obligată să raporteze trimestrial stadiul îndeplinirii programului de restructurare. Ulterior, Comisia a aprobat un ajutor de stat de 143 milioane de euro pentru investiţiile de 675 milioane de euro la uzina de la Craiova şi un ajutor de 57 milioane de euro pentru formarea profesională a angajaţilor.
Totodată, CE a aprobat acordarea unei garanţii de stat care să permită companiei Ford România să contracteze un împrumut de la BEI pentru a produce maşini ecologice.
La începutul lui 2013, Ford a acţionat România în judecată la Curtea de Arbitraj Internaţional de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris, cerând despăgubiri de 15 milioane euro.
În octombrie 2013, Guvernul a decis să ajungă la un compromis cu Ford şi să compenseze parţial penalităţile pe care compania trebuie să le achite.
Minea mai spune, în comunicat, că statul şi Ford vor continua să urmărească îndeplinirea obiectivelor stabilite prin ultimele documente parafate.
Potrivit AAAS, cumpărătorul a realizat integral investiţiile asumate în suma de 677 milioane euro şi au fost confirmate de către Autoritate.