Producătorii autohtoni se plâng de monopolul supermarketurilor

Cătălin Deacu
Ziarul BURSA #Companii #Agro-alimentar / 14 decembrie 2007

Producătorii autohtoni se plâng de monopolul supermarketurilor

Situaţia extrem de tensionată dintre producătorii agro-alimentari şi marii operatori de retail s-a concretizat într-un memoriu al Federaţiei Naţionale a Agricultorilor din România, care urmează să fie depus săptămâna viitoare la Guvern, la Ministerul Agriculturii şi la Ministerul de Finanţe.

Viorel Matei, vicepreşedintele Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), ne-a declarat: "Din pricina situaţiei foarte proaste care persistă în circuitul producător-operator de retail, protestăm şi am luat decizia să elaborăm un memoriu, care va fi votat de consiliul director şi va trimis de urgenţă la instituţiile statului".

Motivul principal care stă la baza acestui conflict este, potrivit vicepreşedintelui LAPAR, modul de comportament al operatori de retail, care pune în dificultate producătorii de produse agro-alimentare şi îi determină să crească preţurile cu până la 30%.

Viorel Matei ne-a explicat: "Operatorii de retail percep taxe foarte mari de acces la rafturi şi se comportă precum băncile.

Fixează la început o dobândă care ulterior creşte şi devine insuportabilă. Astfel, utilizează . Ulterior, menţin în aparenţă un adaos comercial de 10%, care de fapt ajunge, în scurt timp, la 40%, prin tot felul de clauze de moment".

Totodată, "pentru eliminarea monopolului privind stabilirea preţurilor la alimente", Federaţia Patronală Română din Industria Alimentară "Romalimenta" va solicita europarlamentarilor români să susţină o iniţiativă, deja existentă, a parlamentarilor europeni privind investigarea marilor operatori de retail din Uniunea Europeană.

Marii operatori de retail din ţară au instaurat monopolul asupra preţurilor la produsele alimentare şi sunt vinovaţi de distrugerea comerţul tradiţional, susţine Sorin Minea, preşedintele "Romalimenta".

Domnia sa ne-a declarat: "Din pricina unor primari , suntem singura ţară din Uniunea Europeană unde hypermarketurile au ajuns să deţină spaţii în zonele centrale ale oraşelor.

Astfel, marii operatori de retail deţin spaţii centrale şi presează asupra distribuitorilor şi asupra producătorilor, care nu au uneori unde să-şi desfacă marfa şi obţin discount de până la 40%. Aceştia un produs doar dacă mai întâi pe piaţă şi percep taxe foarte mari pentru accesul mărfii la rafturi. Au profituri mari, promovează lipsa de calitate şi au ajuns să dicteze preţurile".

Potrivit directorului executiv al "Romalimenta", Mihai Vişan, supermarketurile şi-au fidelizat aproximativ 40% din numărul total de cumpărători. Domnia sa ne-a declarat: "Supermarketurile deţin o

forţă colosală iar noi ne confruntăm cu un dezechilibru major între numărul producătorilor şi publicul consumator. Furnizorii nu au forţa necesară să susţină întodeauna cererea, atunci când se impune o livrarea ritmică".

O parte din vină o are şi statul care nu oferă multe alternative producătorilor agro-alimentari, este de părere Ilie Oprea, preşedintele Asociaţie Pomicultorilor Dâmboviţeni. Domnia sa ne-a explicat: "La noi în ţară nu s-a conturat o relaţie stabilă între producători şi supermarketuri. Acestea apelează deseori la import, în timp ce, producătorii autohtoni nu au spaţii organizate în care să-şi comercializeze marfa".

Totodată, politica de preţ a marilor retaileri pentru perioada sărbătorilor ar putea avea la bază "o mică înţelegere". Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), ne-a explicat: "Acele magazine mici care concurau cu supermarketurile au început să dispară. Deşi practicau un preţ mai ridicat, totul era în aparenţă, deoarece gama produselor era relativ mică. Percepţia publicului era inversă. Gradul nostru de educaţie, care ne împinge la consum ne îndrumă spre supermarketuri, care la unele produse au preţuri mai mici. O analiză pe toată gama de produse arată contrariu. Astfel, preţurile produselor agro-alimentare au crescut cu 20-30% şi vor continua să crească deoarece ar putea exista o înţelegere între marii retaileri". Pentru relansarea competiţiei, Cristian Pârvan susţine că mici comercianţi vor avea nevoie de reprezentare la nivel înalt.

"La începutul anului viitor va fi înfiinţat un patronat special destinat comerţului cu amănuntul", a conchis Pârvan.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. oare cand a aparut primul supermaket in Romania? nu va sesizati cam tarziu?si daca elaborati un memoriu ce?daca urmariti acest subiect timid s-a mai scris despre el si?politica supermaketurilor nu o sa fie schimbata de niste parliti ca noi,sigur asta este singurul articol pe care il scrieti,vor avea cei atacati grija sa nu mai maraiti in front. de altfel aveti cumva dovezi?nici nu veti avea

    1. Are perfecta dreptate. La noi ca la nimeni.Nu va rezulta nimic din toata aceasta zis "sesizare". Se vor forma alte comisii si comitete....,la care tot producatorii trebuie sa cotizeze ,ca vorba aia trebuie facute materiale pentru europarlamentari care sa sustina...???? La anul si la multi ani !

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb