Un program-pilot inovator pentru transportul în comun susţinut de Cisco Internet Business Solutions Group (IBSG) şi de municipalitatea oraşului San Francisco.
Aspecte generale
În general, încercările de diminuare a emisiilor de bioxid de carbon prin limitarea consumului de combustibili generatori de gaze cu efect de seră nu au fost încununate de succes. Reducerea consumurilor energetice este considerată de mulţi ca fiind contraproductivă pentru dezvoltarea economică; de aceea, astfel de măsuri au fost dificil de implementat şi imposibil de aplicat. Având în vedere actualele modificări climaterice rapide, dezvoltarea unei abordări noi a problemei devine vitală.
Proiectul CUD (Connected Urban Development )a fost lansat în luna septembrie a anului 2006 ca o componentă a implicării companiei Cisco în programul Clinton Global Initiative - iniţiat de Fundaţia William J. Clinton pentru soluţionarea problemelor care afectează calitatea vieţii umane - pentru reducerea emisiilor de bioxid de carbon şi eficientizarea consumurilor energetice. În parteneriat cu municipalitatea oraşului San Francisco, CUD a creat o practică de excelenţă -The Connected Bus (Autobuzul conectat) - utilizabilă ca referinţă de alte oraşe şi aplicabilă în întreaga lume.
Proiectul The Connected Bus: prezentare generală
The Connected Bus reprezintă o inovaţie de referinţă şi un element esenţial pentru cadrul Urban Transportation Technology (Tehnologii pentru transportului urban) al programului Connected Urban Development (Dezvoltare urbană conectată). Început în vara anului 2007, proiectul-pilot este un efort colaborativ implicând Cisco IBSG - departamentul de consultanţă strategică globală al companiei Cisco - şi San Francisco Municipal Transportation Agency (SFMTA). Împreună, aceste două entităţi proiectează, dezvoltă şi implementează proiectul-pilot The Connected Bus pentru municipalitatea oraşului San Francisco.
Prin implementarea proiectului-pilot The Connected Bus, echipa urmăreşte îmbunătăţirea experienţei de utilizare a transportului public în San Francisco, care va avea drept consecinţă atragerea unui număr sporit de călători. Programul este conceput în vederea furnizării de informaţii accesibile pentru călători prin afişarea vizibilă de informaţii în timp real - inclusiv starea liniilor de legătură în staţiile principale -, ceea ce va permite călătorilor să ajungă la destinaţiile dorite în condiţii optimizate. În plus, se flexibilizează operaţiile de management al transportului şi se asigură capabilităţi şi servicii care pot contribui la reducerea emisiilor de bioxid de carbon şi a costurilor operaţionale. Experienţa de transport îmbunătăţită, eficienţa operaţională şi avantajele ecologice generate de această configuraţie unică de tehnologii poziţionează proiectul The Connected Bus drept o soluţie de transport inovatoare care - în condiţiile aplicării pe scară largă - va contribui la o reducere semnificativă a emisiilor de bioxid de carbon în metropolele din lumea întreagă.
În plus, "autobuzul conectat" este primul vehicul de transport public în care este implementată următoare combinaţie de tehnologii: un router de acces mobil, computere personale, monitoare cu ecrane cu atingere, afişări digitale dinamice ale impactului ecologic şi conţinut software.
"Autobuzul conectat" a fost prezentat la Conferinţa Internaţională privind Dezvoltarea Urbană Conectată (Connected Urban Development - CUD) de la San Francisco (21-22 februarie 2008). Demonstraţia va constitui lansarea oficială a testării-pilot care se va desfăşura la San Francisco în următoarele 12 luni. La lansarea proiectului The Connected Bus nu vor fi implementate toate capabilităţile descrise la conferinţă; în perioada de testare vor fi încorporate, la intervale regulate, o serie de funcţionalităţi suplimentare.
Caracteristici principale:
• Vehicul hibrid cu o reducere de 95% a emisiilor poluante - echivalentul anual al circa 55.000 de călătorii cu automobilul (270 de tone de emisii de bioxid de carbon)
• Acces extins şi de mare viteză la Internet pentru toţi călătorii
• Actualizări în timp real ale datelor NextMuni (informaţii despre trasee, durate de aşteptare etc.) prin intermediul monitoarelor cu ecrane cu atingere
• Posibilitatea de contactare a prietenilor, a familiei şi a colegilor de serviciu prin intermediul unor dispozitive wireless
• Facilitatea "Green Gauge" ("Afişare ecologică") pentru furnizarea de informaţii privind impactul ecologic al "autobuzului conectat" pe parcursul circulaţiei sale în San Francisco
Avantaje
• Reducere a emisiilor poluante pe măsura adoptării de tot mai multe persoane a transportului public şi a eficientizării funcţionării vehiculelor propriu-zise. Factorii care contribuie la reducerea emisiilor poluante pot fi încadraţi în patru categorii:
- Durată redusă de staţionare. Se reduce durata staţionării vehiculului în staţii pentru urcarea călătorilor la bord, solicitarea de informaţii de la conducătorul vehiculului, plata biletelor şi coborârea din vehicul.
- Întreţinere periodică. Un program riguros de întreţinere preventivă adaptat fiecărui tip de vehicul pentru asigurarea unei stări bune de funcţionare şi reducerea emisiilor poluante.
- Exploatare eficientă pe traseu. Exploatarea eficientă a vehiculului la nivel de operator de transport individual va contribui la reducerea emisiilor poluante şi la eficientizarea managementului vehiculelor pe fiecare linie de transport public.
- Îmbunătăţire a experienţei călătorilor. Prin oferirea de informaţii în timp real şi îmbunătăţirea siguranţei şi a securităţii călătorilor se sporeşte atractivitatea transportul public din San Francisco, acesta devenind un oraş de tip "transport public prioritar".
• Îmbunătăţire a experienţei călătorilor şi a conducătorilor vehiculelor din punctul de vedere al accesibilităţii informaţiilor, al confortului pe durata călătoriei şi al promovării aspectelor ecologice. Călătorii şi conducătorii "autobuzelor conectate" vor beneficia de:
- afişare vizibilă şi în timp real a informaţiilor de călătorie, inclusiv starea liniilor de legătură în staţiile principale; optimizare a ajungerii călătorilor la destinaţii.
- informaţii în timp real despre sosirile în staţii şi despre numărul de călători care vor ajuta operatorii de transport să asigure capacităţi de transport adecvate; soluţionare a aspectelor legate de încărcare şi de transferurile de la un autobuz la altul.
- programe "ecologice" pentru stimularea persoanelor care au renunţat la călătorirea cu autovehiculele proprii în favoarea transportului în comun prin furnizarea de informaţii dinamice privind impactul ecologic per călător.
- monitorizare online a datelor integrate pentru urmărirea în reţea de către potenţialii călători a rutelor selectate în vederea sporirii vizibilităţii avantajelor oferite de optarea pentru transportul public.
- conexiuni de date accesibile public care oferă avantaje inovatoare precum urmărirea de către părinţi a folosirii SFMTA de către copii prin intermediul unor dispozitive mobile pentru monitorizarea în timp real a legăturilor de transport sau servicii de informaţii hoteliere pentru turişti.
• Conformare a SFMTA la standardele FTA (Federal Transit Administration) privind interoperabilitatea la nivel regional şi la nivel naţional.
- posibilitate de conectare a furnizorilor la un dispozitiv standard, independent de tipul de vehicul (autobuz sau tramvai).
- sporire a eficienţei operaţionale prin reducerea numărului de dispozitive de la bord şi a conexiunilor cu posibilitate de defectare.
- integrare la bord a unor sisteme precum APC (Automatic Passenger Counter - Contor automat al numărului de călători) şi TSP (Transit Signal Priority - Ierarhizare a semnalizărilor din trafic), care permit crearea de vehicule "inteligente" cu priorităţi bazate pe încărcarea de transport.
- reducere a costurilor pentru upgrade-uri de tehnologie - necesitate a unor upgrade-uri ciclice ale unui singur dispozitiv (nu ale mai multor dispozitive) în funcţie de evoluţiile tehnologice.
• Îmbunătăţire a fiabilităţii - respectare a orarelor de sosire în staţii, disponibilitate a operatorilor de transport, fiabilitate a vehiculelor, supraveghere a traficului şi administrare a congestiilor rutelor de transport. Dispozitivele de integrare de la bordul "autobuzelor conectate" abordează toate cele cinci aspecte menţionate mai sus:
- Contribuie la îmbunătăţirea respectării orarelor de sosire în staţii prin corelarea sistemelor GPS cu cele APC.
- Abordează disponibilitatea operatorilor de transport prin utilizarea de sisteme AVL (Automatic Vehicle Location - Localizare automată a vehiculelor) pentru administrarea decalajelor generate de întârzierile din trafic.
- Sporesc fiabilitatea vehiculului prin monitorizarea stării de funcţionare a acestuia şi integrarea datelor rezultate pentru eficientizarea administrării parcului de vehicule.
- Asigură supravegherea traficului prin date AVL/GPS NextMuni, date de monitorizare a stării de funcţionare a vehiculului, APC şi alte informaţii vitale în timp real.
- Îmbunătăţesc administrarea congestiilor rutelor de transport prin integrarea datelor de semnalizare rutieră, a informaţiilor de la camere video şi a altor date furnizate de dispozitivele de monitorizare a traficului.
• Sporesc eficienţa operatorilor de transport prin eficientizarea comunicaţiilor:
- Afişează în timp real informaţii de transport importante, eliminând necesitatea comunicării directe între conducătorul vehiculului şi călători. Călătorii au mereu la dispoziţie informaţii în timp real despre destinaţiile, punctele de transfer şi orele de sosire ale autobuzelor de pe linii conectate.