Anul 2012 va rămâne în analele grupului auto francez PSA Peugeot Citroën ca cel mai negru din istoria sa născută acum 48 de ani. Constructorul care regrupează două mărci, Peugeot şi Citroën, a înregistrat anul trecut o pierdere colosală de 5 miliarde de euro.
Cauzele acestei catastrofe? O prea marea dependenţă de pieţele europene, confruntate cu o scădere dramatică a vânzărilor de automobile, cumulată cu o depreciere dezastruoasă a activelor firmei înregistrată în conturile din 2012. Numai pentru branşa automobilă această depreciere a fost de 4,7 miliarde de euro.
Nici celelalte rezultate ale principalului constructor de automobile francez nu sunt mai bune.
Cifra de afaceri, de 55,4 miliarde de euro în 2012, înregistrează o scădere de 5,2%, iar rezultatul operaţional, o pierdere de 1,09 miliarde de euro. Pentru comparaţie, beneficiul constructorului era de 588 de milioane de euro în 2011.
Philippe Varin, preşedinte-director general al grupului, invitat recent la principalul jurnal de actualităţi al canalului TV France 2, a fost combativ şi optimist, anunţând întoarcerea la o situaţie normală în 2014.
Poate însă să renască PSA? Analiştii francezi înclină să creadă că există toate motivele pentru a avea încredere. Altfel spus, Philippe Varin a făcut toată "curăţenia" necesară şi PSA este în starting-block pentru a decola din nou. Patronul grupului francez a vândut unele "bijuterii de familie", cum ar fi societatea de transporturi GEFCO (o parte fiind cumpărată de Căile Ferate Ruse). Dar el a reuşit, mai ales, un adevărat tur de forţă semnând un acord cu principalele sindicate (cu excepţia CGT). Un acord istoric care marchează închiderea uzinei de la Aulnay sous Bois în regiunea pariziană şi suprimarea a mai bine de 11.000 locuri de muncă în uzinele de la Aulnay şi Rennes. O performanţă cu care nu se poate lăuda Renault care este în continuare în căutarea unui acord de "flexibilitate" cu sindicatele!
În mod paradoxal (pentru că pierderile sunt abisale), se pare deci că cele două mărci, Peugeot şi Citroën, sunt salvate. Noi modele de automobile, dotate cu tehnologii avansate, îşi vor face în curând apariţia. Elementul cel mai important este faptul că de acum înainte cele două mărci se vor situa diferit. Astfel, Citroën va abandona gama de mijloc care era în concurenţă directă cu cea fabricată de Peugeot şi care este supusă unei concurenţe feroce pe piaţa europeană. Constructorul va viza gama superioară, pe care este atât de bine situat cu familia DS. Maşini ca DS3 sau DS4, fără să mai vorbim de ultima, DS5, pe care le-am încercat în drumuri lungi. Pot spune că aceste modele nu au niciun motiv să roşească în faţa berlinelor germane, Audi sau BMW. Calitatea, echipamentele şi confortul sunt indiscutabil un atu pentru modelele DS. Toată lumea aşteaptă cu nerăbdare să poată cumpăra ultimul model care a făcut senzaţie la Mondialul auto de la Paris, DS3 Cabrio. O adevărată bijuterie...
Pe de altă parte, grupul automobil francez va propune în curând modele mai simple, dar care nu vor fi neapărat low cost.
Ministrul francez al economiei, Pierre Moscovici, şi-a manifestat de altfel, încrederea în renaşterea grupului PSA. < Pentru a reveni în cursă nu este nevoie să fie naţionalizat", a declarat responsabilul francez, adăugând: "Statul şi-a făcut datoria acordând garanţia sa băncii grupului PSA".
În interviul la France 2, Philippe Varin a menţionat, de asemenea, acordul dintre PSA şi General Motors. Fără însă a da alte detalii. Acest acord vizează, mai ales, economii de scară prin lansarea de platforme comune. Ce se va întâmpla în viitor în privinţa acestui acord, este dificil de spus. PSA se va regrupa cu Opel? Greu de crezut, pentru că cei doi constructori sunt situaţi pe aceleaşi pieţe. General Motors, numărul unu mondial, va cumpăra PSA, ceea ce va provoca alte închideri de uzine în Europa? Ceaţa este atât de deasă că nimic nu se poate întrevedea. Un lucru este sigur: PSA a renăscut la bursă, unde acţiunile sale au câştigat 6% într-o singură sesiune.
Notă:
Redactor şef al jurnalului web de noutăţi tehnologice şi industriale Fabrication Mécanique (http:// fabricationmecanique.wordpress.com), Mirel Scherer este absolvent al Institutului Politehnic din Bucureşti. Ziarist din 1981 în presa tehnică din Franţa, el a fost redactor şef adjunct al revistei Industrie et Technologies şi "grand reporter" la importantul săptămânal economic şi industrial L'Usine Nouvelle. Specialist în informatica industrială, automatisme industriale şi echipamente de producţie, el a fost distins de mai multe ori cu Trofeul celui mai bun jurnalist, acordat de Clubul presei informatice din Franţa.