Ţara noastră are avantaje geografice competitive şi poate deveni, prin intermediul portului Constanţa, una dintre rutele comerciale majore din viitor, însă este nevoie de îmbunătăţirea infrastructurii şi implementarea unor modificări legislative esenţiale, cum ar fi, printre altele, amânarea plăţii TVA la import pentru toate companiile, indiferent de cuantumul importurilor, se arată într-un raport recent al PricewaterhouseCoopers.
"România are potenţial de a deveni, prin intermediul portului Constanţa, principala poartă de intrare a bunurilor provenind din estul Asiei şi Orientul Mijlociu către Europa Centrală şi de Est şi, astfel, de a ajunge una dintre rutele comerciale majore din viitor", a declarat Peter de Ruiter, partener, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România.
Potrivit domniei sale, firmele de transport şi logistice vor trebui să se adapteze acestei schimbări în dinamica rutelor comerciale pentru a putea să-şi valorifice la maximum oportunităţile de profit. Companiile care îşi vor adapta strategia din perspectiva acestor modificări ale dinamicii schimburilor comerciale internaţionale din următorii 20 de ani vor avea avantaje competitive semnificative pe această piaţă puternic interconectată, afirmă acesta.
Comerţul internaţional şi-a revenit la nivelul de dinainte de criza economică globală, iar în anii următori ierarhiile în comerţul global se vor modifica în mod radical pe măsură ce economiile emergente vor începe să domine principalele rute maritime şi aeriene la orizontul anului 2030, potrivit raportului citat. Conform PwC, China va depăşi Statele Unite şi va domina comerţul global la orizontul anului 2030, iar patru rute comerciale majore vor aduce oportunităţi semnificative de dezvoltare pentru companiile de transport şi logistice, respectiv regiunea Asia-Pacific, comerţul dintre economiile emergente şi pieţele dezvoltate - îndeosebi ruta Germania-China, comerţul dintre economiile emergente, pe ruta Asia-America Latină şi comerţul dintre China şi Africa, potrivit documentului citat.
În 2009, comerţul internaţional a scăzut puternic, dar se estimează că 2010 va marca depăşirea volumului de mărfuri schimbate în 2008, considerat anul de vârf.