Privatizarea CFR Marfă este interesantă nu numai pentru companiile din Austria şi Germania, ci şi pentru cele din Rusia şi China.
Ştefan Roşeanu, secretar general al Asociaţiei Industriei Feroviare (AIF) şi senior partner al Clubului Feroviar, susţine că există un interes sporit al companiilor din Rusia şi China pentru societatea noastră feroviară: "Privatizarea CFR Marfă poate oferi nenumărate surprize, mai mult sau mai puţin plăcute. Totul depinde de ce măsuri de restructurare în vederea privatizării vor fi luate de către Minis-terul Transporturilor. Aşa cum arată compania acum, nu cred că vor fi companii europene dispuse să o preia, cu datorii şi sectoare nerentabile. În schimb, s-ar putea să-şi menţină interesul ruşii şi chinezii, ca să-şi asigure tranzitul mărfurilor către Europa de Vest".
Potrivit lui Ştefan Roşeanu, strategia de vânzare a 100% din CFR Marfă este potrivită în contextul actual: "Statul nu a făcut decât să aducă această companie pe pierdere, iar clientela politică, indiferent de culoa-re, nu a făcut decât să o paraziteze. Privatizarea este o soluţie de dezvoltare a acestei companii, care va aduce bani la buget nu prin simpla vânzare, ci prin tranzitul sporit de mărfuri, investiţii şi impozitul pe profit. Din punctul meu de vedere, o soluţie excelentă ar fi fost listarea pe bursă a CFR Marfă. Numai că statul ar trebui cu adevărat să restructureze compania, să o transparentizeze şi să o aducă pe profit. Sincer, mă îndoiesc că statul este în stare să facă acest lucru".
Reprezentantul AIF nu crede că vânzarea CFR Marfă va fi posibilă într-un an. Ministerul Transporturilor trebuie să scape compania de sectoarele nerentabile precum adminis-trarea ferryboat-urilor, reparaţiile de vagoane şi locomotive. În plus, şi personalul trebuie restructurat. Ştefan Roşeanu ne-a mai declarat: "CFR Marfă trebuie să-şi flexibilizeze oferta şi să atragă marii operatori logistici. Companiile private concurente fac de mult acest lucru. Transportul de mărfuri revine pe trend crescător, numai pierderile CFR Marfă se adâncesc. Operatorii privaţi din domeniu şi-au extins de mult serviciile peste graniţe, iar CFR Marfă nici măcar nu a luat în considerare acest lucru".
Din punctul domniei sale de vedere, criza nu este răspunzătoare de pierderile companiei, ci lipsa de preocupare pentru un management performant. Cât despre valoarea actuală de piaţă a companiei, oficialul AIF susţine că este greu de determinat, dar în niciun caz nu este vorba despre un miliard de euro, conform estimărilor sindicatelor din domeniu. La stadiul actual, statul nu va obţine mare lucru şi nici nu va avea mulţi competitori. Cu o restructurare cores-punzătoare, preţul ar putea creşte şi la fel şi numărul companiilor interesate, mai susţine reprezentantul Asociaţiei Industriei Feroviare.