Supărat pe mine că i-am stricat "lopăţica" democraţiei directe, Make a trecut la "represalii masive" şi mi-a făcut zob "găletuşa" democraţiei reprezentative pe care tocmai anunţasem public că voi să o repar; să avem cu ce ne mai juca şi mîine. Nu i-a trebuit decît un banal silogism de modus tolens (P-Q; non-Q, deci non-P) ca să mă lase fără obiectul muncii: democraţia implică (se defineşte prin, este identică cu) faptul că poporul conduce; în sistemul de guvernare numit "democraţie reprezentativă" nu poporul conduce, ci nişte reprezentanţi, după cum spune chiar termenul, deci sistemul numit "democraţie reprezentativă" nu este democraţie! Chapeau bas!
Acum, după ce am aruncat la coş maculatura ultimilor două sute de ani de teorie politică, unde s-au bătut cîmpii pe seama unei democraţii care nu este democraţie, să vedem ce ne mai rămîne de făcut! O soluţie de împăcare (cu Make, desigur, că de teorie, cui îi mai pasă, astăzi!) ar fi să caracterizăm sistemele de guvernare după criterii ceva mai precise, care spun ceva cu miez despre cum sunt structurate şi după care legi funcţionează ele. Pentru simplificare, propun "triunghiul de aur" cu vîrfurile ABC: Autoritarism, grad de concentrare al puterii executive-legislative-judecătoreşti şi capacitatea (eficienţa) mecanismelor de control reciproc; Balanţa participare/excludere socială în raport cu mecanismul care legitimează puterea de guvernare şi controlează exerciţiul ei; Conduită/rezultanta guvernării faţă cu Drepturile şi libertăţile fundamentale ale Omului/cetăţenilor. De dragul aceleiaşi necesare simplificări, stabilim că vîrfurile/criteriile au două valori "de spin", plus şi minus. Putem caracteriza, astfel, destul de nuanţat, societăţile în mijlocul cărora trăim. Rezultă opt categorii, dintre care două "pure", tipurile ABC şi abc, plus alte şase, la care două cîte două, criteriile/vîrfurile sunt de acelaşi spin (ABc,AbC,aBC, abC, aBc, Abc). Pentru a evita orice contagiune ideologică vom numi sistemele din categoria cu majusculă dominantă tip "Atena", iar pe celelalte de tip "Marte". Vă las dumneavoastră plăcerea să luaţi aceşti "ochelari" noi şi vă uitaţi puţin prin jur, la lumea guvernării, să descoperiţi cît este de diferită faţă de ceea ce vă spun sosurile ideologice curente, interesate de orice, mai puţin de acurateţea cu care vedeţi dumneavoastră realitatea!
Pînă una, alta, vă invit la o preumblare cu teoria, prin România, să vedem cum arată şi unde stăm din punctul de vedere al guvernării. Dacă citeşti Constituţia, cu mici retuşuri, decizia e simplă: avem un sistem de tip ABC. Nu mai este nimic de reparat! Aşa am zice şi noi, doar că realitatea ţipă, ca din gură de şarpe, că într-un fel e vopsit afară gardul şi altminteri, înlăuntru, leopardul! Să le luăm deci, un pic, la bani mărunţi.
În punctul critic A, deşi a realizat separaţia puterilor în stat, Constituţia, şi mai ales practica activităţii instituţionale, pe axa principală Executiv-Legislativ-Putere Judecătorească, merge ca un motor cu trei cilindri în doi timpi, căruia i-a schimbat cineva ordinea aprinderii: se zguduie maşinăria din toţi ţîţînii, iar de pornit, mai mult se opreşte! Executivul nu mai poate fi oprit de nimeni din abuzul dezastruos al legiferării prin portiţa ordonanţelor de urgenţă, prăpastia dintre obiective declarate şi obiective real urmărite/atinse este mereu mai largă decît oceanele care separă continente, cît despre răspunderea pentru rezultatele guvernării, ea este quasi inexistentă; Legislativul e de capul lui şi nu dă socoteală nimănui, nici cînd vine vorba despre cîţi bani cheltuie ca să existe/funcţioneze, nici cînd este vorba despre regulile de funcţionare, nici în privinţa rezultatelor-consecinţelor sociale ale activităţii sale de legiferare, iar pentru a nu-i lipsi tichia de mărgăritar a schimbat alandala sensul termenului de legiferare, de la evaluare şi aprobare a legislaţiei, la total impropriul şi detrimentalul, "noi facem legile", adică fiecare deputat/senator este un izvoditor de legi în ţara românească, dacă aşa vrea muşchii lui! Cu greu poate cineva măsura costurile sociale ale perpetuării acestei aberaţii dar, dintre toate, cel mai ridicat este dispreţul aproape generalizat pentru lege, care domină societatea! Nici raporturile dintre puterile executivă şi legislativă, pe de o parte, şi cea judecătorească, pe de altă parte, nu sunt puse "pe rulmenţi", ca dovadă, pe de o parte, piedicile puse în calea justiţiei de aşa zisa imunitate a aleşilor poporului, modul în care "funcţia bate justiţia, dacă ai spate suficient de tare", iar pe altă parte, concubinajul neconstituţional DNA-SRI, sau aroganţa justiţiară de a cerceta, sub incidenţa definiţiei penale a abuzului în serviciu, modul în care Executivul a elaborat decizii sau Senatul a ajuns să voteze. Cînd vine vorba despre controlul reciproc al puterilor, din inventar lipsesc unelte esenţiale, cum ar fi atributul ghilotină, excepţional, dar necesar, al dizolvării legislativului, prin autoritatea executivă (a Preşedintelui ar fi fost necesar în modelul nostru constituţional); responsabilitatea controalelor de coerenţă legislativă şi de constituţionalitate pentru legislaţia propusă, indiferent de iniţiator, ca să nu mai vorbim despre poziţionările defectuoase ale celor trei instituţii ale puterii executive, Preşedinte, Guvern, CSAT, ori despre atît de neinspirata metaforă cu care a fost împodobit textul constituţional prin care se proclamă o aşa zisă funcţie de mediere a Preşedintelui între puterile statului şi respectiv între ele şi societate!!! Se sparie gîndul!
A mare sau a mic?
Pentru mine, diagnosticul este a mic întrucît, atît textul constituţional, cît mai ales practica de guvernare probează găuri largi şi nefaste în organizarea instituţiilor fundamentale ale sistemului şi a relaţiilor dintre ele, plus o voinţă aproape indestructibilă a guvernanţilor de a călca mereu alături cu bunul simţ, cu norma acceptată, cu sensul natural al interpretării textului, astfel încît actuala formulă constituţională a devenit nesustenabilă, dacă nu cumva grav detrimentală pentru societatea României.
În punctul B, hiba principală a sistemului nostru este lipsa căilor sigure, rapide şi eficace de control asupra exercitării guvernării. La nivel instituţional, controlul se realizează doar de mîntuială, ori rezultatele sale rămîn irelevante pentru dinamica realităţii, cum este cazul celei mai mari părţi a activităţii Curţii de Conturi, Curţii constituţionale, Consiliului Legislativ, comisiilor de control ale Parlamentului etc. Cît despre buclele de auto-control, nici una dintre instituţiile fundamentale ale guvernării nu dă semne că ar înţelege ce sunt, cum funcţionează şi care ar fi rolul acestora, necum să ia măsuri pentru punerea lor în funcţiune. Într-o societate în care oamenii învaţă din ce în ce mai puţin, nu este de mirare că celor ce guvernează nu le trece prin cap că şi instituţiile ar putea, mai mult, ar fi obligate, să înveţe, pe parcursul existenţei lor. Încă şi mai rău stăm cu capacitatea de control de care dispune cetăţeanul, individual, ori organizat într-un fel sau altul. Această disfuncţionalitate nu este specifică României dar, la noi, efectele ei negative sunt multiplicate de celelalte dereglări din punctele critice ale sistemului. Consecinţa, ne mai rămîne doar protestul în stradă. Ca rezultat, această funcţie esenţială pentru orice sistem de guvernare este practic inexistentă, nu se poate exprima social şi nu poate influenţa corector, oportun, exerciţiul mandatului de guvernare. Chiar şi la nivelul înţelegerii rosturilor acestei dimensiuni, la noi domină încă componenta punitivă, adică cea mai costisitoare pentru societate, pe termen lung, şi cea mai puţin mulţumitoare.
B mare sau b mic?
În sfîrşit, în punctul C, imaginea realităţii nu diferă prea mult de tablourile anterioare. Textul e una, realitatea este foarte departe de prevederile sale! Încălcarea drepturilor omului şi ale cetăţeanului în România reprezintă "sportul" preferat al tuturor instituţiilor dotate cu autoritate, de la Preşedinte, la Parlament şi Guvern, iar de la ei, la armatele de "miliţieni" puse în cîrca cetăţeanului, pe care le sporim de la an de an, terminînd cu ultimul "şef de ghişeu" al oricărei instituţii publice sau private. De la textele fundamentale ale Justiţiei şi practicile ei judiciare, pînă la cultura organizaţională care domină guvernarea şi administraţia publică, în realitate, oricare şi fiecare cetăţean al României nu este decît un alt călător în drum spre Castel.
C mare sau c mic?
Oricum ai privi lucrurile, în acest moment nu avem un triunghi cu două vîrfuri de spin pozitiv. Cu ceva efort, politic şi de organizare, am putea, în această generaţie, să pozitivăm vîrful A. Minimum de efort la punctul de pornire: o altă construcţie constituţională care să încorporeze regulile fundamentale de optim pentru exerciţiul guvernării.
Cu o schimbare radicală a perspectivei sociale asupra spiritului civic, a societăţii civile, a spaţiului public şi a responsabilităţilor cetăţeneşti, cu cel puţin o generaţie educată începînd de la vîrsta mică în sensul internalizării valorilor exprimate prin Drepturile şi Libertăţile Fundamentale, ca unealtă primară a organizării relaţiilor sociale proprii, de la cele mai simple şi directe, familie, şcoală, spaţiu public etc. am putea să vedem o Românie schimbată, în bine.
La urma urmei, două generaţii nici nu este atît mult! Întrebarea este: suntem capabili, ca entitate colectivă, de un efort stabil orientat pe scop, eficient şi susţinut pe această durată? Alţii au găsit puterea să construiască şi să reconstruiască valori umane, ştiinţă, tehnologie, state, imperii sau catedrale timp de sute de ani. Cu ei ne comparăm şi suntem şi astăzi în competiţie; fie că ne place sau nu!
Nu mai este nimic de reparat! Aşa am zice şi noi, doar că realitatea ţipă, ca din gură de şarpe, că într-un fel e vopsit afară gardul şi altminteri, înlăuntru, leopardul! Să le luăm deci, un pic, la bani mărunţi.
1. Articol fara egal!
(mesaj trimis de MAKE în data de 01.03.2017, 01:08)
Asa este, m-am suparat!
Dar nu pentru ca mi-ai stricat "lopatica" democratiei directe, ci tocmai pentru ca, in realitate, nu ai facut-o, desi ai lasat impresia ca ai fi facut-o.
Textul de astazi este unul dintre cele mai spumoase de politica pe care le-am citit vreodata, am ris aproape fara incetare, dealungul acestei lectii riguros structurate.
Pe de alta parte, continui sa nu inteleg ce sens are incercarea de oarecare ameliorare, cu eforturile a macar doua generatii, a unui sistem care...
2. fie si un singur drept!
(mesaj trimis de Salomeea în data de 01.03.2017, 07:15)
Dreptul la viata demna pentru fiecare cetatean!..as adauga si fiinta.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 01.03.2017, 07:33)
De ce nu toate?!
2.2. primul integrativ venit in minte (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 02.03.2017, 06:00)
Cautam unul care sa le cuprinda pe toate...dreptul integrativ la dezvoltare, l-am echivalat cu viata demna, deoarece poti acorda simplu dreptul la viata ..calitatea vietii este esentiala totusi.
In experiemntul din trecut, imperiul libertatii, occidentul a pus accent pe cele civile si politice iar imperiul egalitatii, estul, pe cele sociale si economice. Avem nevoie de concepte integratoare care sa nu mai face astfel de separari artificiale, cum sa te bucuri tu de dreptur
2.3. pentru domnul Make (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 02.03.2017, 06:36)
Cum poti sa te bucuri de drepturi cilive si politice cand nu ai drepturi sociale si economice?
Am incercat sa demonstrez acest lucru intr-o lucrare de master, pe care cu greu au acceptat-o profesorii vestici...informal coordonatorii mi-au impartasit ideile dar formal nu puteau qccepta critica mea deschisa asupra sistemului neoliberal. Am schita doar un proiect de cercetare dar inca nu am reusit sa determin pe cineva sa acorde fodnuri pentru o echipa serioasa ca sa se aplece asupra...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.03.2017, 14:45)
... ma gandesc ca problema/solutia nu sta in pendularea atena-marte a ansamblului, ci in gradul de independenta manifestat de fiecare dintre cele trei "criterii" in parte ... in acest sens, consider variantele ABC si abc ca fiind extreme instabile pe termen lung, cele sase ramase devenind viabile ca model dinamic ... personal, as desena "triunghiul" astfel: stat-putere de reglementare, economic-generator de bunuri si servicii (inclusiv monetare!!!), social-cultural (educatie, cercetare,...
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de mitica în data de 01.03.2017, 14:53)
nedajduiesc,simt ca in spatele acestei democratii de fatada exista un grup de oameni batrani care au un ultim cuvant.altfel,degeaba comentam.
3.2. Articol confuz care nu spune esentialul (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 01.03.2017, 21:38)
Totusi ce vrea sa spuna domnul respectiv. Nimic daca ma gandesc bine. Este evident ca nu se spune esentialul. Esentialul este ce face lumea cu pensia respectiva. Raspunsul se stie bine dar de ce nu se spune nimic aici este o alta intrebare la care nu se raspunde. Ca de obicei. Eu am muncit subofiter.
3.3. bucuroasa de intalnire (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 02.03.2017, 06:48)
Suntem multi cei care cautam un nou model, cand numarul va ajunge la o valoare critica se va si gasi! Important este ca exista cautatori..problema este ca ei nu sunt adunati laolalta fozoc, poate ca se vor aduna mental si vor produce modelul nou, mult dorit si asteptat, speranta moare ultima!
3.4. moneda pentru dezvoltare umana (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Ana în data de 02.03.2017, 07:09)
Dreptul statului de a bate moneda este esential...de aici statutul nostru de sclavi.
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2017, 12:07)
Speri mata dar speri degeaba!
3.6. CHiram (Truth) (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 02.03.2017, 13:55)
When the mob governs, man is ruled by ignorance; when the church governs, he is ruled by superstition; and when the state governs, he is ruled by fear. Before men can live together in harmony and understanding, ignorance must be transmuted into wisdom, superstition into an illumined faith, and fear into love. Despite statements to the contrary, Masonry is a religion seeking to unite God and man by elevating its initiates to that level of consciousness whereon they can behold with clarified...
4. Triunghiul de aur sau patratul de aur
(mesaj trimis de Silvia în data de 02.03.2017, 07:00)
L-am intalnit pentru prima data , cand am studiat conceptul de dezvolatre durabila..Triunghiul se formeaza la intersectia celor trei domenii ale acestui concept, Social, economic si ecologic...as mai adauga si pe cel cultural si atunci se formeaza un patrat de aur...sau magic,
4.1. viata demna (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Penelope în data de 02.03.2017, 07:07)
Legat de discutia cu drepturile omului..si viata demna...daca nu ai si drepturi culturale, degeaba le ai pe cele politice civile, economice si sociale...parerea mea. Avem nevoie de o reformulare a lor de maniera integrativa, asa cum se propunea.
Dreptul la dezvoltare umana..culturala, economica, sociala, civila, politica etc.