Senatorii din comisiile de buget-finanţe şi administraţie publică au votat ieri anularea taxei auto şi restituirea integrală a sumelor încasate de la cetăţeni sub cele două forme ale taxei auto, cea de primă înmatriculare şi cea de poluare.
Senatorii au adoptat cu 10 voturi "pentru" (senatori PD-L, PRM şi PC), 2 voturi "împotrivă" (un reprezentant al UDMR şi unul de la PNL) şi 6 abţineri (un liberal şi cinci senatori social-democraţi) un raport de admitere pentru Ordonanţa 50/2008 prin care Guvernul instituie taxa de poluare, însă, prin amendamentele aduse, au eliminat-o şi au prevăzut restituirea integrală a sumelor respective.
Prin modificările aduse de cele două comisii, din cele 14 articole ale ordonanţei au rămas doar 4, jumătate dintre acestea reprezentând amendamente formulate de senatori.
Astfel, primul articol prevede că taxa încasată în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008 se restituie integral după trei luni de zile de la adoptarea legii în Parlament, majoritatea senatorilor aprobând un amendament al senatorului PD-L Dan Cârlan, preşedinte al Comisiei pentru administraţie publică.
Tot la propunerea senatorului democrat-liberal, a fost adoptată şi propunerea ca sumele care vor fi restituite să fie asigurate de la bugetul de stat şi nu din fondul de mediu. El a argumentat că, "la fundamentarea bugetului de stat pe 2009, Guvernul şi Parlamentul vor trebui să ţină cont că dispare o sursă de venit de la fondul de mediu, în condiţiile în care sunt deja lansate programe de finanţare a autorităţilor locale". Ultimul articol, introdus de senatori, prevede că vor fi restituite şi sumele încasate de la apariţia OUG 50/2008, în condiţiile prevăzute la articolul 1.
De asemenea, senatorii au stabilit că sumele pe care cetăţenii trebuie să le primească înapoi trebuie indexate cu rata inflaţiei, acceptând un amendament al senatorului conservator Marius Marinescu care a declarat că "Guvernul trebuie să le dea oamenilor o despăgubire morală şi materială pentru faptul că le-a ţinut imobilizaţi banii, unora timp de aproximativ un an de zile".
Guvernul va trebui să elaboreze, potrivit unui articol menţinut din textul ordonanţei, normele de aplicare a acestei legi, în termen de 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial.
Mihai Toti, preşedintele Administraţiei Fondului de Mediu, a declarat, la finalul dezbaterilor, că nu comentează decizia senatorilor, însă a precizat că a constatat că, dacă OUG 50/2007 va fi adoptată sub această formă de plen, "va înceta o sursă de finanţare care afectează programele care au demarat pe baza acesteia".
Dezbaterile din cele două comisii pe marginea ordonanţei 50/2007 au fost reluate după ce, în ultima săptămână din sesiunea parlamentară trecută, un raport similar a fost contestat de preşedintele Comisiei de buget-finanţe, liberalul Aron Popa, din cauza lipsei de cvorum în momentul votului. Taxa de poluare auto a înlocuit, de la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare auto, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007.
Taxa de poluare este calculată pe baza mai multor coeficienţi, stabiliţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro) şi emisiile de dioxid de carbon. Formulei standard de calcul i se vor aplica mai mulţi coeficienţi de reducere a taxei care vor ţine cont de vechimea maşinii, starea tehnică generală a acesteia, nivelul de dotare şi rulaj. În cazul rulajului, coeficienţii de reducere se stabilesc la diferenţa dintre rulajul mediu anual real (calculat prin raportarea rulajului afişat de indicatorul de kilometraj la vechimea calculată în funcţie de data primei înmatriculări) şi rulajul standard. Reducerea taxei se aplică atunci când rulajul mediu anual real este mai mare decât cel considerat standard pentru categoria respectivă de autovehicule.
Sumele colectate în iulie din taxa de poluare auto s-au ridicat la 40 milioane euro, potrivit ministrului Mediului, Attila Korodi.
1. acr hai la manifestatie!
(mesaj trimis de oc în data de 04.09.2008, 15:14)
Haideti sa mai facem valuri putin ca poate renunta jigodia de tariceanu la tacxa asta protectionista!acum ,in pragul alegerilor ,daca cei din media mai ales deschid din nou subiectul asta,poate scapam de umilinta asta!
Eu am un ford transit din 2002 din nl si este de un an inmatriculat pe numele unui prieten din belgia>dupa vechea taxa trebuia sa platesc 3200e Acum taxa de poluare este de 2000e>oricum e f mare si nu-mi permit mai bine platesc statului belgian cate 150e la 3 luni decat sa-i dau ceva nemernicului de tariceanu!
1.1. dar la masina noua (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de BLONDU în data de 07.09.2008, 18:12)
cu masinile mai vechi inteleg dar aceasta taxa de ce se plateste la masina noua
traim in romania (am scris special cu r mic pt ca asa sunt si politicieni nostri)
2. taxe auto
(mesaj trimis de lorelei în data de 04.09.2008, 15:34)
Ma intreb daca cei care voteza legi care nu au o baza logica, cum este taxa de mediu auto precum si cea care a fost inaintea acesteia, care trebuiesc modificate dupa cateva luni si care iau pe nedrept bani din buzunarul cetatenilor sunt trasi la randul lor la raspundere ?Indexarea propusa la restituirea banilor nu acopera dobanda care am platit-o pentru banii imprumutati sa platesc taxa.
N-am inteles de ce pentru o masina cu EURO3 relativ noua,din 2005, cu multe dotari, trebuie sa platesti o taxa mult mult mai mare decat pentru acceasi marca, mult mai veche ex.1996 care polueaza de cateva ori mai mult.
Probabil trbuie incurajat aducerea in tara a celor mai vechi jafuri din UE!
Dupa ce am asteptat saptamani sa pot inmatricula masina cu progamari la RAR (care nu au acces la toate siturile de masini si trebuie sa apeleze la Bucuresti, deci trebuie sa mai vii dupa una doua saptamani de la programare, cand primesc si ei raspunsul) si cozi la politie ar fi normal ca restituirea banilor sa se faca direct in contul cetateanului fara alte saptamani de programari si cozi.Macar atat.
2.1. taxa eliminata bani multi la buget. (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de leose în data de 04.09.2008, 19:02)
bravooo! au inceput sa gandeasca cu capul,problema este cand o vor scoate ?ca eu trebuie sa imi iau luna asta un microbuz si nu stiu cat voi platitaxa la el? chestia este ca daca o vor scoate se duc draqu afacerile cu bulgarii aam fost saptamana trecute de 21 opri la ei cinste lor se descurca nu duc lipa de romani care cumpara de la ei masini jafuri! si baga banii in vistieria statului bulgar ,la noi nu se putea face acelasi lucru? am pierdut enorm de mult. no ca ccetateni si statul din cauza unor incompetenti.sa vedeti ce masini au bulgarii si ce drumuri bune si libere! pe camd la noi canci nimik. hay noroc si la mai mare sa scoata astia taza mai repede!!!!!
3. noi suntem romani
(mesaj trimis de indralady în data de 04.09.2008, 15:35)
fratilor mai tineti si cu romanii ca pe spinarea lor traiti.priviti in jur si invatati si cuvantul respect.am luat recent un ford focus din '99 stare impecabila clasificat in germania cu D4 si aici la noi este E2 iar raspunsul la intrebare a fost cam asa''domnule acolo in germania este E3 aici E2 pentru ca aici suntem in romania daca vreti masini de acolo mutati-va acolo."deci ce sinonim ar trebui sa gasim la cuv roman poate rahat
3.1. tara vde rahat (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de adi78 în data de 04.09.2008, 21:33)
oameni mai nesimtiti in tara asta nu sant in nici o institutie din tara romaneasca ca si la registru auto roman,scuze registru auto rom,sa vedetzi ce fite au aia ,manelistii is pistol cu apa....
3.2. nesimtire (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de lorelei în data de 05.09.2008, 09:00)
Nesimtititii si parvenitii sau adunat in toate institutiile publice, unde sunt platiti din banii nostri ca sa te sfideze, sa-ti raspunda in doi peri, sa te poarte de la un ghiseu la altul,de la o coada la alta in concluzie sa-i doara la "basca" de problemele care le ai, de timpul care il pierzi la usa lor, de neuronii distrusi,etc. Nu-i nimic de facut, poate peste 200 ani se va schimba ceva.