Statul român este pregătit să plătească 60 de milioane de euro pentru preluarea pachetului majoritar din acţiunile pe care le deţine partea coreeană ("Daewoo Motor") la "Daewoo Automobile România", ne-au declarat surse apropiate negocierilor. Totuşi, decizia în acest sens se lasă aşteptată. La sfîrşitul săptămînii trecute, negociatorii români şi cei coreeni urmau să semneze un acord preliminar neobligatoriu, care preceda tranzacţia. Însă documentul a fost parafat doar de partea română, trimis coreenilor, care nu şi-au pus încă semnătura. Sursele menţionate ne-au precizat că, pe lîngă faptul că actul nu a fost semnat de coreeni, partea română a rămas cu anumite aspecte care mai trebuie discutate. În consecinţă, astăzi, cei de la Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI) urmează să ia în discuţie aspectele neclare, ca să le lămurească. OPSPI a angajat pentru preluarea "Daewoo" şi o firmă de consultanţă specializată în tranzacţii economico-financiare, recunoscută pentru expertiză juridică la nivel internaţional.
Contractul dintre statul român şi coreeni va fi, totuşi, semnat luna aceasta, potrivit surselor noastre, fapt confirmat şi de Codruţ Şereş, ministrul economiei şi comerţului. "Cel tîrziu la sfîrşitul acestei luni, statul român va semna contractul de preluare a pachetului majoritar de acţiuni", ne-a declarat Codruţ Şereş. În schimb, acţiunile nu vor fi preluate de stat imediat, după cum rezultă din condiţiile contractuale. Acestea presupun furnizarea de către partea coreeană a unor asigurări privitoare la stingerea totală a datoriilor societăţii. "Trebuie să ne asigurăm că datoriile faţă de creditori urmează să fie preluate de partea coreeană şi nu de statul român", subliniază sursele noastre.
Semnarea contractului presupune două etape: prima, de preluare a pachetului majoritar de acţiuni, urmată de conversia creanţelor societăţii în acţiuni şi achiziţionarea lor de către partea română. "Este previzibil ca cele două etape să dureze pînă la sfîrşitul anului", mai spun sursele noastre.
• Cine va fi noul proprietar al "Daewoo Craiova"?
Răspunsul la această întrebare îl vom cunoaşte cel mai probabil anul viitor. Vînzarea pachetului majoritar, pe care statul român îl va prelua în perioada următoare, va avea loc în urma unei selecţii de oferte din partea investitorilor strategici.
Dacă pînă nu demult analiştii economici spuneau că "General Motors" sau "Ford" vor prelua pachetul de la statul român, de curînd a intrat în cursă şi constructorul auto francez "Renault", care a revenit asupra deciziei de renunţare manifestate în urmă cu cîteva luni. Autorităţile române spun că venirea unui investitor strategic la Craiova ar trebui să fie însoţită de obligaţia de a păstra în operare 20-30% din capacitatea de producţie, iar într-un an şi jumătate sau doi să se lanseze pe piaţă un nou produs.
Pe de altă parte, Codruţ Şereş a infirmat zvonurile potrivit cărora a expirat licenţa de producţie a modelelor "Daewoo". Domnia sa a menţionat că în această lună se împlineşte termenul de trei ani pentru care "General Motors Daewoo Auto and Tehnology" (GM DAT) s-a angajat să livreze piese. Înţelegerea poate fi extinsă mai ales că "Daewoo Automobile România" nu este doar un client al GM DAT, ci şi un furnizor important pentru compania coreeană. Dovadă în acest sens stau cele 35.000 de motoare şi aproape 90.000 de cutii de viteze care vor fi livrate anul acesta catre GM DAT.
"Daewoo Automobile România" a fost înfiinţată în anul 1994 ca societate mixtă creată de "Automobile Craiova" şi grupul sud-coreean "Daewoo". În septembrie 2002, "General Motors Daewoo Auto and Tehnology" (GM DAT) a preluat o parte din activele "Daewoo Motors".