Reprezentanţii sectorului feroviar au avut discuţii săptămânale, în ultima lună, pe marginea Memorandumului aprobat recent de Guvern şi care se vrea o strategie de bază pentru întocmirea unui Master Plan în domeniu, acesta vizând, printre altele, închiderea a 4.000 de km de cale ferată.
Jucătorii din piaţă intenţionează să realizeze un nou document pe care să-l înmâneze autorităţilor şi să-l trimită şi forurilor europene ca amendament la cel existent.
În acest context, Ştefan Roşeanu, Senior Partner la Club Feroviar, a menţionat, ieri, în cadrul uneia dintre întâlniri, că primeşte telefoane de ameninţare pentru că discută pe marginea unei legi care încă nu este pusă în dezbatere.
Domnul Roşeanu s-a arătat profund deranjat de faptul că autorităţile au hotărât, în cadrul unor memorandumuri referitoare la modul în care sunt atrase fondurile europene, ca sume importante de bani să fie repartizate din domeniul feroviar către proiectele de la metrou.
"În rândul celor care lucrează la POST nu sunt specialişti care să aibă cunoştinţe despre sectorul feroviar. Am fost profund dezamăgit să observ că, pentru absorbţia banilor alocaţi infrastructurii rutiere, au fost întocmite două memorandumuri, iar pentru partea de transport naval, aerian şi feroviar autorităţile au realizat un singur memorandum, unul pentru toate cele trei domenii. Din aceste documente reiese că, pentru a se evita riscul de neconsumare a fondurilor europene, 208 milioane de euro vor fi tăiate de la calea ferată şi vor fi atribuite Metrorex. Tot documentele menţionate arată că, în perioada 2014-2020, vom cheltui circa 200 de milioane de euro pentru finanţarea proiectelor demarate în cadrul bugetului 2007-2013".
Domnia sa a menţionat că în toamna anului trecut alte 250 de milioane de euro au fost trecute de POST la POR şi POS Mediu, subliniind că ar exista proiecte şi în domeniul feroviar care să fie finanţate din aceşti bani, unele dintre acestea fiind "întrerupte fără motiv".
În cadrul discuţiilor de ieri, specialiştii prezenţi au adus în discuţie licitarea contractelor de servicii publice pentru anul 2016. Aceştia consideră că ar fi necesară înfiinţarea unei Autorităţi de Reglementare a Activităţii Feroviare, care să fie alcătuită din specialişti cu competenţe în analizarea şi organizarea procedurilor de licitare a serviciilor publice, dar nu numai.
De asemenea, a fost subliniată necesitatea constituirii unei companii de investiţii şi mentenanţă a materialului rulant, care să cumpere şi apoi să închirieze sau să concesioneze acest tip de material. Un alt subiect de discuţie a fost înfiinţarea unei Autorităţi pentru Reformă Feroviară.
Specialiştii din domeniu au reiterat că dezastrul pe calea ferată este iminent, fără investiţii în siguranţa infrastructurii.
Ştefan Roşeanu ne-a spus, recent, într-un interviu, că ţara noastră nu are nicio şansă să atingă ţintele impuse de UE în sectorul feroviar, subliniind că avem nevoie de circa 15-20 miliarde euro pentru reabilitarea întregii infrastructuri şi că suntem de departe ultima ţară din Europa în transportul feroviar de călători.
"Tragic este că, potrivit strategiei europene, până în 2030, deci în aproximativ 15 ani, toate ţările membre trebuie să termine de reconstruit reţeaua centrală de transport europeană. Pe teritoriul României, această reţea centrală înseamnă 3.500 de km. În ritmul în care sunt derulate proiectele de investiţii la noi, nu vom atinge această ţintă nici în 2060", ne-a spus reprezentantul Club Feroviar.
Domnia sa susţine că autorităţile noastre nu desfăşoară lucrări pe reţeaua europeană, îndreptându-şi atenţia către rutele secundare: "Au mai fost accesate şi fonduri europene, dar nu aşa cum ar fi fost de dorit. Avem unele proiecte pe care nu ar fi trebuit să le avem. Un exemplu ar fi intenţia de a construi acel tunel pe sub Predeal, care costă 700 de milioane de euro - bani din care ar putea fi construiţi minim 70 de km de cale ferată. Aşadar, investim într-o infrastructură de prestigiu în loc să reabilităm zeci de km de cale ferată. Guvernul ar trebui să acorde mai multă atenţie acestor lucruri, urmărind modelul european".
Referitor la Memorandumul aprobat de Guvern, Ştefan Roşeanu a subliniat că renunţarea la o parte din serviciul de transport feroviar conduce la creşterea presiunii din partea României asupra mediului înconjurător, pentru că raportul de poluare între feroviar şi rutier este de unu la peste o sută. În ceea ce priveşte accidentele, transportul feroviar este de peste 30-40 de ori mai eficient decât cel rutier, susţine domnia sa.
Unele dintre aspectele scoase în relief la întâlnirile jucătorilor din domeniu privesc în primul rând eficienţa energetică, faptul că sistemul feroviar este un net contributor la bugetul central al statului, că fondurile alocate societăţii nu reprezintă o pierdere ci dimpotrivă, precum şi ideea că numărul accidentelor cauzate de sectorul feroviar este infim comparativ cu ceea ce se întâmplă pe rutier.
Specialiştii din piaţa feroviară consideră că nu se doreşte un Master Plan adevărat şi solicită realizarea unui astfel de document care să fie coerent, bazat pe realitate şi în concordanţă cu ţintele Uniunii Europene.
1. NICI O SANSA
(mesaj trimis de Theodor în data de 17.07.2014, 17:40)
Atata ti8mp cat ministri,secretarii de stat,directorii,parlamentarii, au masini de serviciu cu sofer,nu sunt sanse ca ei sa voteze vreodata reabilitarea cailor ferate.