Introducerea unor standarde pentru autoutilitare ar putea îmbunătăţi eficienţa consumului cu până la 35%, însemnând o economie de peste 14 mii euro pe an pentru transportatori şi reduceri masive de emisii, în condiţiile în care costurile carburanţilor reprezintă aproximativ 30% din cheltuielile transportatorilor, iar eficienţa consumului este o preocupate-cheie pentru sectorul logistic, potrivit unui studiu al Federaţiei Europene Transport şi Mediu (T&E).
Pe durata de viaţă a vehiculului, estimată de Comisia Europeană (CE) la 11 ani, economia realizată ar putea fi de până la 150 mii euro. Deşi reprezintă doar 3% din vehiculele de pe drumurile europene, autoutilitarele sunt responsabile pentru 25% din emisiile din transport, consideră T&E.
Recent, CE a publicat stategia pentru emisiile de dioxid de carbon (CO2) ale autoutilitarelor, care subliniază nevoia urgentă de măsuri pentru reducerea consumului de combustibil şi a emisiilor tot mai mari ale acestor vehicule, fără să propună însă măsuri concrete în acest sens. Europa a introdus standarde de economie de carburanţi pentru automobile şi autoutilitare, dar nu există reglementări în privinţa emisiilor de CO2 ale celor din urmă, mai transmite T&E.
Între 1990 şi 2010, emisiile autoutilitarelor au crescut cu 36% şi reprezintă în prezent 6% din totalul emisiilor de CO2 la nivelul Uniunii Europene. Între timp, UE şi-a asumat reducerea emisiilor din transport cu 60%, comparativ cu nivelul din 1990. În acest sens, CE a propus un instrument de măsurare, certificare şi raportare a emisiilor de CO2 ale acestor vehicule, în speranţa că o transparenţă crescută va accelera progresul. În SUA, administraţia Obama a introdus reglementări privind consumul autoutilitarelor în 2011 şi lucrează în prezent la o nouă rundă de standarde pentru perioada post-2020.
William Todts, responsabil T&E cu politicile publice, a declarat: "Eficienţa consumului pentru autoutilitare a stagnat în ultimii 30 de ani, iar în timp ce SUA a stabilit rapid standarde pentru camioanele americane, Europa bate pasul pe loc. Standardele de eficientizare a consumului vor micşora costurile pentru carburanţi, vor reduce importurile de petrol şi vor diminua emisiile asociate schimbărilor climatice".
Domnia sa a menţionat că astfel de standarde conduc deja la economii importante de bani şi reduceri de emisii pentru şoferii de automobile.
"Este timpul pentru Comisia Europeană să lase strategiile şi să introducă şi pentru autoutilitarele europene standarde de eficienţă a consumului", a concluzionat Todts.