GfK România a investigat în studiul GfK FMDS 2011 obiceiurile de utilizare a serviciilor financiare online de către români în comparaţie cu cele ale cetăţenilor din alte ţări ale Europei Centrale şi de Est. La nivel global, există o tendinţă bine conturată de folosire a acestor tipuri de servicii. În ciuda acestei realităţi, România are una dintre cele mai mici rate de penetrare a serviciilor bancare prin Internet din ţările CEE - 4% faţă de 42% în Cehia, 34% în Austria sau 13% în Croaţia. Numai Bulgaria se află în urma noastră la acest capitol, cu 2% penetrare.
Dintr-o medie de 4,5 activităţi derulate pe Internet, 4,2 sunt pentru informare, comunicare şi amuzament, un număr foarte redus de utilizatori accesând Internetul pentru tranzacţii. Astfel, dintr-un total de 9,6 milioane de români bancarizaţi, doar 4% îşi verifică contul prin Internet banking şi 3% fac tranzacţii folosind acest serviciu online. Un procent asemănător face plăţi online cu cardul (3%, faţă de 9% în Austria) sau plăţi de pe telefonul mobil (1,6%, faţă de 29% în Austria) şi doar 3% au achiziţionat un serviciu financiar prin intermediul Internetului.
"În orice domeniu, nivelul scăzut de familiarizare cu tehnologii noi îngreunează adoptarea lor, iar serviciile financiare online nu fac excepţie. Chiar mai mult, în cazul lor temerile care îi împiedică pe consumatori să încerce să facă plăţi sau să cumpere produse financiare online sunt mai mari decât în cazul altor servicii noi, pentru că riscul unor pierderi este perceput mai acut. În plus, mulţi români nu au găsit încă o motivaţie suficient de relevantă care să îi facă să se informeze mai mult şi să facă primul pas", a declarat Anca Zamfirescu, Senior Research Consultant, expert în piaţa financiar - bancară la GfK România.