Directorii de companii din ţara noastră consideră că există trei tendinţe principale care le vor transforma afacerile în următorii ani: progresul tehnologic, schimbările demografice, precum şi epuizarea resurselor şi schimbările climatice, potrivit concluziilor celei de-a 17 ediţii a sondajului PwC Global CEO Survey, trimise astăzi redacţiei.
Astfel, 92% dintre directorii generali din România au menţionat progresul tehnologic ca fiind una dintre primele trei tendinţe globale care le vor transforma cel mai mult afacerea în următorii cinci ani. Procentajul este mai mare, comparativ cu cel înregistrat la nivel global şi european (81%).
Atât schimbările demografice, cât şi epuizarea resurselor şi schimbările climatice au fost menţionate de 51% dintre directorii de companii din ţara noastră. Urbanizarea a constituit răspunsul a 47% dintre ei.
Progresul tehnologic şi schimbările demografice sunt cele mai importante tendinţe şi în opinia directorilor generali la nivel global. Răspunsurile lor plasează pe a treia poziţie schimbările în echilibrul puterii economice globale. Această tendinţă este menţionată de 59% dintre respondenţii la nivel global, în vreme ce doar 41% dintre omologii lor autohtoni o includ pe lista primelor trei tendinţe care le vor transforma afacerile.
Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC România, a declarat: "Există un larg consens între directorii generali din România în privinţa rolului progresului tehnologic în remodelarea afacerilor în următorii ani. În acest context, în care avem tot mai mult sentimentul că viitorul a început ieri, inovaţia este cea mai importantă oportunitate de creştere. Iar inovaţia nu se mai rezumă doar la tehnicile de fabricare a produselor sau la maniera de prestare a serviciilor, ci şi la modalităţile de abordare şi atragere a clienţilor".
După experienţa ultimilor cinci ani în care directorii generali din România şi-au condus companiile încercând să le menţină profitabile în condiţii economice vitrege, cei mai mulţi dintre ei se bazează pe creşterea organică a afacerilor lor. Aceştia văd ca principală oportunitate de creştere a afacerii inovaţia în privinţa produselor şi serviciilor, într-o proporţie (47%) mai mare decât cea a omologilor la nivel global (35%) şi european (33%). Această tendinţă s-a accentuat atât în România cât şi pe plan global faţă de ediţia anterioară a studiului, când 29% dintre respondenţii din ţara noastră considerau crearea unui nou produs sau serviciu cea mai importantă sursă de dezvoltare a afacerilor (25% pe plan global), se mai arată în comunicat.
Vasile Iuga a mai punctat: "Liderii de succes ai lumii de mâine vor fi cei care reuşesc să identifice şi să exploateze schimbările demografice pentru a-şi asigura forţa de muncă necesară şi pentru a o pregăti să facă faţă noilor exigenţe ale economiei globale. Cu siguranţă, progresul tehnologica va transforma radical piaţa forţei de muncă. Se discută tot mai mult despre meseriile viitorului. Odată cu ele, noi competenţe vor fi necesare viitorilor angajaţi, care la rândul lor vor avea cerinţe tot mai specifice. În aceste condiţii, capitalul uman va continua să fie o prioritate a directorilor de companii".
46% dintre respondenţii din România se aşteaptă la o creştere a numărului de angajaţi. Procentajul depăşeşte valoarea înregistrată în Europa (42%) şi pe cea din Europa Centrală şi de Est (33%). Omologii la nivel global sunt mai ambiţioşi în privinţa planurilor cu personalul, jumătate dintre ei mizând pe creştere. În acelaşi timp, însă, 32% dintre directorii de companii din România se aşteaptă ca numărul angajaţilor să scadă, acesta fiind al patrulea cel mai mare procentaj din lume, după Italia (43%), Australia (39%) şi Spania (37%). La nivel global, 20% dintre directorii generali împărtăşesc această opinie, iar în Europa Centrală şi de Est procentajul lor este de 28%.
Disponibilitatea personalului cu abilităţi cheie este percepută ca o provocare majoră pentru companii de către directorii generali din întreaga lume. Cei mai mulţi respondenţi la nivel global (63%) indică acest aspect ca fiind un potenţial risc. Procentajul directorilor generali din România care sunt îngrijoraţi de acest risc a crescut faţă de ediţia precedentă, până la 59%. Pe locul al doilea în topul ameninţărilor percepute de directorii de companii la nivel global se regăseşte creşterea costurilor cu forţa de muncă pe pieţele cu creştere ridicată (58% dintre respondenţi).
Pentru cea de-a 17-a ediţie anuală a raportului PwC Global CEO Survey, au fost derulate 1.344 de interviuri în 68 de ţări din întreaga lume în ultimul trimestru al anului 2013. În funcţie de regiune, 445 de interviuri au fost derulate în Asia Pacific, 442 în Europa, 212 în America de Nord, 165 în America Latină, 45 în Africa şi 35 în Orientul Mijlociu. În România, au fost realizate 49 de interviuri.
Firmele din reţeaua PwC (prezentă în 157 de ţări cu peste 184.000 de specialişti) oferă servicii de audit, consultanţă fiscală şi consultanţă pentru afaceri.