Peste 80% dintre angajatorii din România intenţionează să crească salariile în 2025, iar în majoritatea cazurilor acestea vor fi mai mari cu 6% până la 10%, arată Randstad Romania HR Trends 2025, cea mai recentă cercetare de piaţă realizată de compania Randstad România, lider pe piaţa serviciilor de resurse umane, conform unui comunicat transmis redacţiei.
"Raportul Randstad Romania HR Trends 2025 surprinde aşteptările mediului de afaceri pentru anul 2025 şi cele mai importante provocări şi tendinţe la nivel de resurse umane în rândul companiilor prezente pe piaţa locală. Viitorul pieţei muncii din România va fi definit de un echilibru între tehnologie, educaţie continuă şi beneficii care adresează atât nevoi profesionale, cât şi personale ale angajaţilor. O concluzie pe care o putem trage este că ne aflăm într-un moment de reconfigurare a viziunii de leadership al echipelor, cu accent pe crearea şi dezvoltarea de ecosisteme care le permit angajaţilor să crească şi să aibă cariera care îi împlineşte", arată Ionuţ Huzu, Director Comercial Randstad România.
Creşteri între 4% şi 10% ale vânzărilor
Mediul de afaceri priveşte anul 2025 cu optimism moderat. 43% dintre companii anticipează o creştere a veniturilor în 2025 (faţă de 41% anul trecut), în timp ce 10% estimează scăderea acestora (comparativ cu 4% în 2024). 63% din respondenţii care se aşteaptă la o creştere a vânzărilor spun că aceasta va fi între 4 şi 10% în acest an. Se remarcă diferenţe semnificative faţă de Republica Cehă, unde doar aproximativ o treime din reprezentanţii mediului de afaceri se aşteaptă la o creştere a veniturilor, în vreme ce în Ungaria jumătate din angajatori sunt optimişti cu privire la acest indicator.
În majoritatea cazurilor, în 2025 salariile vor creşte cu 6%-10%
82% dintre angajatori intenţionează să crească salariile în 2025, însă procentul planificat este sub aşteptările angajaţilor. Marja medie a creşterilor salariale este de 6-10%, în vreme ce, conform unui sondaj realizat de Randstad România în social media, 37% dintre angajaţi consideră că ar trebui să depăşească 20%. Doar 1% dintre angajatori sunt dispuşi să ofere astfel de creşteri semnificative. Decalajul dintre ceea ce oferă angajatorii şi ceea ce aşteaptă angajaţii este o problemă structurală a pieţei muncii. Aceasta poate duce la o creştere a fluctuaţiei de personal şi la dificultăţi în retenţia talentelor. De aceea, pentru atragerea şi loializarea resurselor umane, creşterile salariale nu sunt suficiente; acestea trebuie însoţite de beneficii personalizate, oportunităţi de dezvoltare şi flexibilitate în muncă.
Angajaţii din producţie sunt cel mai greu de găsit
34% dintre companii intenţionează să facă angajări în acest an, în principal datorită creşterii afacerii sau dezvoltării organizaţiei la nivel naţional / internaţional iar 13% vor opta pentru îngheţarea recrutărilor. Cele mai multe angajări vor fi pentru posturi din vânzări (în creştere cu 10% faţă de anul trecut), inginerie, suport clienţi şi IT sau posturi cu responsabilităţi operaţionale. Principalele piedici în recrutare sunt şi în acest an aşteptările salariale ridicate ale candidaţilor (deşi în scădere cu 8% faţă de 2024) şi lipsa experienţei relevante de lucru în industria în care aplică. Companiile au nevoie de talente pentru a-şi susţine dezvoltarea, dar costurile salariale ridicate şi deficitul de candidaţi calificaţi creează un context în care angajatorii trebuie ca, alături de recrutare, să pună accent pe formarea profesională şi dezvoltarea internă a angajaţilor.
Sectorul IT & telecom, serviciile şi producţia anticipează cele mai multe angajări. De asemenea, domenii precum BSS (Business Support Services) şi imobiliare / construcţii vor continua să îşi extindă echipele, datorită creşterii cererii pentru servicii specializate, respectiv a proiectelor de infrastructură. Există şi sectoare unde angajările vor rămâne stabile sau chiar vor înregistra scăderi (automotive, transport-logistică, servicii financiare).
Producţia şi operaţiunile sunt domeniile unde companiile întâmpină cele mai mari provocări în găsirea de personal calificat. De asemenea, recrutarea pentru departamentele de IT, vânzări şi logistică devine tot mai dificilă, ceea ce generează o concurenţă semnificativă în atragerea de specialişti în aceste domenii. Cu un volum mai mic de angajări estimat pentru departamente de back-office, marketing sau servicii juridice, bătălia pentru talentele din aceste domenii este mai puţin vizibilă.
71% dintre companii consideră că reţelele profesionale online, precum LinkedIn, vor fi cele mai eficiente metode de atragere a candidaţilor în 2025. De asemenea, programele de recomandare internă a angajaţilor şi colaborările cu firme de recrutare rămân metode populare pentru identificarea talentelor potrivite. Companiile trebuie să îşi adapteze strategiile de recrutare la un mediu digital unde construirea unei imagini puternice de angajator şi utilizarea inteligentă a canalelor online vor face diferenţa în atragerea celor mai buni specialişti.
Angajăm tot mai mult din ţările aflate în curs de dezvoltare
Confruntate cu deficitul de talente pe piaţa locală, tot mai multe companii din România îşi îndreaptă atenţia către recrutarea din ţările aflate în curs de dezvoltare. 14% dintre angajatori intenţionează să angajeze muncitori din ţări din lumea a treia pentru poziţii "gulere albastre" / "blue-collar" (lucrători / producţie), în timp ce doar 6% caută specialişti "gulere albe" / "white-collar" (angajaţi birouri) din afara Uniunii Europene. Majoritatea companiilor preferă să recruteze aceşti angajaţi prin agenţii de muncă temporară certificate, indicând o tendinţă de externalizare a procesului de recrutare internaţională.
66% dintre angajatori consideră că, la nivelul resurselor umane, menţinerea talentelor este principala dificultate, subliniind nevoia de strategii eficiente de fidelizare. În acelaşi timp, 59% dintre companii se confruntă cu dificultăţi în atragerea de noi angajaţi, iar 52% întâmpină provocări în menţinerea angajaţilor implicaţi şi motivaţi.
Creşte încrederea în AI
64% dintre companii sunt deschise la utilizarea AI, comparativ cu 58% în 2024.
AI este implementată preponderent pentru automatizarea sarcinilor repetitive, analiza datelor, recrutare şi suport clienţi. 29% dintre angajatori nu au încă o strategie clară legată de AI.
Printre tendinţele în rândul beneficiilor primite de angajaţii români în 2025 se remarcă:
Beneficii financiare
- deducerea cheltuielilor cu munca la domiciliu (14% din respondenţi),
- participarea la profit (15%).
Beneficii dedicate stării de bine şi dezvoltării abilităţilor
- Suport psihologic (31%),
- Coaching & mentorat (38%).
Beneficii legate de învăţare
- Protecţia datelor şi securitate cibernetică (ex. GDPR) - 59%,
- Abilităţi de comunicare şi prezentare - 56%,
- Diversitate şi incluziune - 52%,
- Gândire creativă şi critică - 44%,
- Sustenabilitate - 42%,
- Wellbeing şi mindfulness - 37%.
Opinia Cititorului