În cazul unei noi scumpiri a petrolului, prognoza pentru anul în curs, de 5,9% s-ar putea să se concretizeze într-o inflaţie de 6,5%
Ultimele recorduri ale barilului de petrol şi contextul extern destul de nefavorabil ar putea impulsiona petroliştii autohtoni să anunţe, în perioada următoare, noi scumpiri la pompă. Preţul petrolului brut a stabilit, pe piaţa din New York, un nou maxim istoric, de 118 dolari barilul. Rafinăriile din Marea Britanie se confruntă cu o revoltă a angajaţilor, iar producţia de ţiţei din Rusia şi din Nigeria este în declin. În acest context, petroliştii autohtoni susţin că menţinerea actualelor tarife le aduce "eficienţă minimă" sau chiar pierderi. Colac peste pupăză, Rusia şi-a exprimat intenţia de a majora taxa de export la petrol, de la 350 de dolari, la 400, ceea ce va avea repercusiuni directe asupra preţurilor la ţiţei din ţară. Concurenţa acerbă de pe piaţa autohtonă este singura care ne-a scutit, momentan, de scumpiri. După toate probabilităţile, fiecare companie aşteaptă "mutarea adversarului", pentru a mai face un ultim efort financiar, cu scopul de a-şi fideliza publicul consumator. Petroliştii dau ca sigură o nouă majorare a tarifelor la pompă, imediat după sărbătorile Pascale, întrucât, potrivit preşedintelui "Lukoil" România, Constantin Tampiza, "în toiul sărbătorilor, o asemenea mişcare, nu este de bun augur". Domnia sa ne-a explicat: "Piaţa este vulnerabilă şi orice majorare externă ne influenţează tarifele. Dacă barilul de petrol îşi urmează trendul ascendent vom face o analiză şi vom decide cu cât vom creşte tarifele la pompă. Pe perioada sărbătorilor, orice majorare este exclusă întrucât consumatorii sunt sensibili în această perioadă. La actualele tarife, putem discuta despre o eficienţă minimă sau chiar pierderi.
În acest context, guvernul rus a anunţat că va creşte cu 50 dolari taxa pentru petrolul exportat. În condiţiile actuale este foarte greu de rezistat". Potrivit domnului Tampiza, creşterea de la 350 de dolari, la 400, a taxei de export se datorează tot evoluţiei ascendente a barilului de petrol. La rândul său, directorul de comunicare al "Rompetrol", Luiza Şarpe, a precizat că fluctuaţiile externe au repercusiuni, pe piaţa autohtonă, după trei săptămâni, ceea ce poate confirma faptul că luna mai va fi o lună a scumpirilor. Mai mult, potrivit directorului "Lukoil", Ghenadii Abalov, alinierea fiscală a ţării noastre la Uniunea Europeană, prevăzută pentru următorii şapte, opt ani, ar putea determina, la rândul ei, un nou val de scumpiri.
"Avem taxe la carburant mai mari ca în SUA, dar mai mici ca în Occident, ceea ce ar putea cauza scumpiri", a explicat Abalov. În ceea ce priveşte acciza la carburant, Abalov a menţionat că aceasta reprezintă 50% din preţul final, taxa fiind cu circa zece procente mai redusă ca în Occident.
Scumpirile anunţate de petrolişti au stârnit îngrijorarea oamenilor de afaceri.
Sectoare precum transporturile, cel energetic, al gazelor şi cel energointensiv (n.n. Industrii energofage precum producţia de oţel sau aluminiu), vor fi primele care vor avea de suferit de pe urma unei noi majorări a compustibililor. "Toate acestea se vor răsfrânge în buzunarele noastre, întrucât vom plăti pentru gaze, energie şi produse din ce în ce mai mult", a completat Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).
Domnia sa ne-a explicat: "În eventualitatea unor scumpiri ale carburanţilor, managerii au anunţat, deja, preţuri mai mari cu 2% - 3%. Aceştia sunt speriaţi de inflaţii mai mari de 3,5%, iar dacă ne gândim că petrolul are o influenţă directă asupra inflaţiei situaţia nu este tocmai roză". Cristian Pârvan atrage atenţia că în spatele unei noi majorări a petrolului se ascunde o dereglare a mecanismului cerere-ofertă, prin acţiunile speculatorilor externi. Domnia sa consideră că putem deveni mai puţini vulnerabili la oscilaţiile externe doar dacă vom eficientiza consumul şi ne vom reorienta către biocompustibili. "Avem un consum de energie de trei ori ori mai mare ca în Occident", susţine Pârvan, care explică situaţia biocarburanţilor: "Barilul de biocarburant se ridică la circa 70 de dolari, deci mult mai ieftin decât cel de petrol. Pentru aceasta noi ar trebui să renunţăm la o parte din producţia agricolă. Cu alte cuvinte, renunţăm la hrană pentru biocombustibil, ceea ce nu prea este în regulă. Dar biodieselul şi bioetanolul pot reprezenta soluţii de succes pentru ţara noastră. Un sfert din producţia de porumb a americanilor ajunge în biocombustibil. Pe fondul resurselor epuizabile, se pare că nu avem foarte multe soluţii la dispoziţie".
Analiştii financiari confirmă cele declarate de reprezentantul AOAR, dar atrag atenţia că orice majorare a petrolului are consecinţe directe asupra inflaţiei.
Lucian Anghel, economistul şef al BCR, ne-a declarat că ponderea petrolului în coşul de consum reprezintă circa 9% din total. "Potrivit unor evaluări, o creştere de preţ a petrolului cu 3% determină o inflaţie mai mare cu 0,1%", a explicat Dragoş Cabat, analist financiar. Domnia sa a precizat că, în cazul unei noi scumpiri a petrolului, prognoza pentru anul în curs, de 5,9% s-ar putea să se concretizeze într-o inflaţie de 6,5%. "Totul depinde de cum vor evolua lucrurile în cea de-a doua jumătate a anului curent", a precizat Cabat, care a admis că biocompustibilul reprezintă o soluţie de viitor.
Preţul petrolului a atins, ieri, un nou nivel record, apropiat de 120 dolari/baril, pe fondul temerilor pieţei cu privire la ofertă, alimentate de o grevă la o rafinărie britanică şi de întreruperile de producţie din Nigeria. "Federal Reserve va avea oportunitatea să susţină dolarul dacă decide să menţină dobânda", arată o notă a unui analist de la casa de brokeraj MF Global, Edward Meir. "Aceste două evoluţii ar putea induce o corecţie a preţurilor energiei în această săptămână, dar pentru moment tendinţa pare să fie de urcare", a adăugat Meir. Preşedintele OPEC, Chakib Khelil, a pus preţurile mari pe seama deprecierii dolarului şi nu a exclus posibilitatea ca petrolul să ajungă la 200dolari/baril.