Propunerile de investiţii în Malaysia Airlines - companie aeriană aflată în dificultate - vin de la grupul franco-olandez Air France-KLM, care doreşte să cumpere o cotă de până la 49%, respectiv de la Japan Airlines, care ţinteşte un pachet de 25%, conform unor surse apropiate situaţiei, citate de Reuters.
Transportatorii locali AirAsia Group Bhd şi Malindo Air, divizia malaieză a Lion Air din Indonezia, au prezentat, la rândul lor, propuneri, potrivit surselor. Acestea spun că guvernul malaezian găseşte mai atractive propunerile de la companiile aeriene străine, însă fondul suveran de investiţii care deţine Malaysia Airlines este în favoarea unei tranzacţii cu AirAsia.
"Ofertele de la operatorii de transportat străini sunt mai cuprinzătoare şi strategice, deoarece ambele companii au în plan să valorifice locaţia strategică a Malaysiei pentru operaţiunile lor", a spus una dintre surse.
Guvernul Malaysiei a căutat un partener strategic pentru compania aeriană naţională, care a făcut eforturi să se redreseze după cele două tragedii care au afectat-o: dispariţia misterioasă, în 2014, a zborului MH370 şi prăbuşirea, în acelaşi an, a zborului MH17, în estul Ucrainei. În acel an, compania a fost trecută în proprietate privată, fiind cumpărată de fondul suveran Khazanah Nasional Bhd, care a plătit 1,4 miliarde de ringgit (345 milioane de dolari) pentru 30% din acţiunile acesteia, pe care încă nu le avea în proprietate.
Reprezentanţii Air France-KLM, AirAsia şi Malindo nu au făcut comentarii cu privire la informaţia publicată de Reuters. Japan Airlines a informat că vrea să-şi extindă parteneriatul cu Malaysia Airlines prin propriul joint venture, însă a refuzat că comenteze asupra informaţiei.
Premierul Malaysiei, Mahathir Mohamad, a declarat că guvernul a primit cinci propuneri pentru compania aeriană, însă a refuzat să numească părţile interesate.
Sursele au menţionat că nu există un calendar oficial al eventualei tranzacţii privind compania Malaysia Airlines, însă guvernul are în plan să stabilească un investitor pentru operatorul de transport în trimestrul curent.
Conform surselor, Air France-KLM a propus crearea unui centru pentru mentenanţă, reparaţii şi servicii de revizie în Malaysia, în timp ce Japan Airlines a propus să facă în această ţară hubul său regional, inclusiv pentru zborurile low-cost.
"O soluţie internaţională este, probabil, mai bună în această situaţie, dat fiind că AirAsia va avea temeri legate de competiţie", a menţionat una dintre surse.
Conform site-ului de ştiri Focus Malaysia, care citează un document offcial, fondul Khazanah a făcut presiuni pentru fuziunea AirAsia - Malaysia Airlines. Sursa precizează că şeful AirAsia, Tony Fernandes, a propus o fuziune între compania sa, divizia AirAsia X (pentru zboruri pe distanţe lungi) şi Malaysia Airlines.
Khazanah, care a angajat anul trecut banca de investiţii Morgan Stanley pentru consultanţă privind opţiunile pentru compania aeriană, a informat că lucrează îndeaproape cu guvernul pentru găsirea unei soluţii.
"Deşi au existat mai multe propuneri în acest sens, o analiză a opţiunilor disponibile este încă în curs de desfăşurare", a precizat fondul într-un comunicat.
Dar, premierul Mahathir, care este şi preşedintele board-ului Khazanah, a declarat că "nu e pe deplin mulţumit" de modul în care fondul a evaluat propunerile.