Transportatorii ameninţă cu greva generală

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 27 septembrie 2018

Transportatorii ameninţă cu greva generală

Operatorii de transport sunt nemulţumiţi de faptul că ministrul de resort doreşte emiterea unui ordin prin care să transpună în legislaţia internă directiva Comisiei Europene privind liberalizarea transportului de persoane.

Pentru a trage un semnal de alarmă cu privire la emiterea acestui ordin, operatorii de transport interjudeţean şi internaţional au protestat, ieri, în faţa Ministerului Transportului. Traficul rutier s-a desfăşurat cu greutate în zona Gării de Nord, din cauza celor peste 250 de autobuze, autocare şi microbuze aduse de protestatari, care şi-au strigat nemulţumirile cu privire la ordinul pe care ministrul Lucian Şova doreşte să îl discute în şedinţa Comisiei de Dialog Social care va avea loc astăzi la Ministerul Transporturilor.

Operatorii susţin că în actul respectiv condiţiile impuse pentru reautorizare nu pot fi îndeplinite la timp, până la 1 iulie 2019. Una dintre condiţii priveşte înnoirea sau reînnoirea parcului auto, iar reprezentanţii patronatelor din transport susţin că acest lucru este imposibil în următoarele luni.

Ioan Comuşi, prim-vicepreşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a declarat: "În acest moment, la nivel naţional, avem nevoie de 2500 de autobuze sau autocare noi. Deşi avem capitalul necesar să facem această achiziţie, nu există pe piaţă niciun producător care să ne livreze toate aceste autobuze în prima jumătate a anului viitor. Gândiţi-vă că Primăria Capitalei a achiziţionat în doi ani 400 de autobuze noi, iar în cazul nostru este vorba despre 2500 în termen de maximum şase luni".

El a menţionat că susţinerea ministrului Transporturilor Lucian Şova, privitoare la termenul de 1 iulie 2019, nu are acoperire în realitate, deoarece licenţele de transport şi de traseu trebuie reînnoite în luna iunie a anului viitor. Comuşi susţine că niciun producător nu poate livra 2500 de autobuze sau autocare noi până în luna aprilie 2019, când operatorii de transport ar trebui să depună documentaţia pentru reautorizare în privinţa licenţei şi a traseelor.

Reprezentanţii patronatelor din transportul interjudeţean şi internaţional de persoane vor sus­ţine, astăzi, în şedinţa Comisiei de Dialog Social care va avea loc la Ministerul Transportului, amânarea emiterii acestui ordin pentru anul vitor, în scopul de a obţine timpul necesar înnoirii parcului auto. Ei afirmă că această amânare a fost supusă la vot la şedinţa din acest an de la Braşov, la care a participat şi ministrul Lucian Şova, care a luat atunci act de dorinţa transportatorilor, dar pe care, se pare, nu doreşte să o pună în practică. În cazul în care cerinţele lor nu vor fi însuşite de ministrul Transporturilor, operatorii susţin că vor trece la acţiuni extreme.

Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR a declarat: "Dacă ordinul va fi emis fără a se ţine cont de părerea noas­tră, peste două săptămâni, după referendum, vom protesta cu mii de autobuze, autocare şi microbuze în faţa Guvernului. Colegii noştri din ţară doresc chiar să îşi suspende activitatea pe traseele interjudeţene şi judeţene, ceea ce ar duce la o paralizare a traficului de persoane".

El a menţionat că este posibil ca în spatele acestui ordin pe care ministrul Lucian Şova doreşte să îl emită cât mai repede se află alte persoane, care deţin parcul auto necesar, nou, pentru a intra pe piaţa transporturilor în locul actualilor operatori.

Vasile Ştefănescu a menţionat că protestul lor nu este îndreptat împotriva altor agenţi economici, dar mai doresc ca activitatea rent a car a autoturismelor şi microbuzelor cu o capacitate de maximum opt persoane să fie autorizată de Autoritatea Rutieră Română, instituţie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, şi nu de primării aşa cum este în acest moment.

Protestul va continua şi astăzi, între orele 9:00 şi 15:00, conform autorizaţiei emise de Primăria Generală a Municipiului Bucureşti.

Ministerul Transporturilor a declarat, ieri, că este deschis dialogului şi altor forme de dezbatere, însă piaţa transporturilor regulate interjudeţene de pasageri trebuie să fie deschisă şi accesibilă oricui este autorizat să desfăşoare o astfel de activitate.

Lucian Şova a menţionat, conform Agerpres, că în ţara noastră îşi des­făşoară activitatea 3600 de companii autorizate pentru transport rutier de pasageri, din care mai puţin de 10%, adică 325 de companii efectuează transport interjudeţean. Ministrul de resort susţine că din cele 28.000 de autobuze autorizate, doar 2900 sunt alocate transportului interjudeţean.

Ministrul Transporturilor a spus: "Se vede în mod clar că există un dezechilibru cu privire la des­făşurarea acestor activităţi. Există o exclusivitate pe care cele 325 de firme o au pentru efectuarea acestui transport de mai bine de 15 ani. La 1 iulie 2019, programul actual expiră şi tot atunci intră în vigoare un regulament european care prevede liberul acces la aceas­tă piaţă".

Potrivit ministrului de resort viitoarea reglementare va permite des­chiderea acestei pieţe pentru oricare transportator autorizat să desfăşoare o astfel de activitate: "Este vorba de o exclusivitate pe care cred că cetăţeanul nu o mai poate tolera. Este important ca un cetăţean care doreşte să călătoreas­că între două localităţi din România să poată alege în funcţie de necesităţile sale, gradul de calitate, preţul călătoriei, cât şi de alte facilităţi pe care operatorii de transport ar trebui să le pună la dispoziţie".

Lucian Şova a spus că operatorii de transport ştiau de mai bine de 4 ani că, de la 1 iulie 2019, trebuie să se conformeze noilor reguli europene şi speră că, pe baza dialogului, să fie găsite cele mai bune soluţii pentru asigurarea unor servicii de calitate, pe măsura nevoilor clienţilor.

_____________________________

Operatorii din transportul de persoane au şi susţinerea Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), care a emis, ieri, un comunicat de presă în care afirmă că transportul rutier de pasageri se află în faţa "unui ordin de ministru haotic şi lipsit de fundament".

FORT îi solicită ministrului Lucian Şova să spună de ce nu a existat nici un interes al altor operatori de a participa la şedinţele semestriale de atribuire a curselor interjudeţene rămase libere în programul de transport. Federaţia susţine că, pe întreaga derulare a programului de transport 2013-2019, a apărut un număr semnificativ de curse interjudeţene nelicenţiate care se desfăşoară paralel cu cele atribuite legal în 2013.

FORT menţionează că nu este normal ca operatorii de transport să investească în parcul auto înainte de atribuirea curselor, deoarece în întreaga Uniune Europeană aceştia investesc după ce sunt declaraţi câştigători în urma şedinţei de atribuire.

Federaţia mai acuză faptul că în ţara noastră în ultimii 26 de ani nu au fost construite, din investiţii publice, autogări care să deservească transportul interjudeţean de persoane, majoritatea acestor obiective fiind ridicate de operatorii privaţi. Mai mult, conform comunicatului FORT, în ultimii 26 de ani nu a fost efectuat niciun studiu de mobilitate pentru transportul pasagerilor la nivel naţional, atât pe calea ferată, cât şi cu mijloace de transport rutier. Însă, spre deosebire de operatorii privaţi de pe calea ferată, transportatorii rutieri nu beneficiază de nicio compensaţie financiară din partea statului.

În condiţiile în care noul pachet de mobilitate, pregătit de Comisia Europeană, nu poate fi adoptat mai devreme de finalul anului 2019, FORT consideră că ministrul Lucian Şova se grăbeşte să distorsioneze piaţa de transport printr-o iniţiativă legislativă.

Federaţia menţionează că, în cazul promovării actului normativ în forma actuală, protestele la nivel naţional sunt inevitabile şi absolut justificate.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb