Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează faptul că proiectul de lege privind anularea unor obligaţii fiscale, printre care şi cele impuse diurnelor acordate şoferilor profesionişti de la firmele de transport, este abuziv şi creează un precedent periculos în nerespectarea legislaţiei fiscale.
UNTRR transmite că a semnalat încă de la finalul anului trecut abuzurile organelor de control, care au recalificat retroactiv sumele acordate şoferilor cu titlu de diurnă neimpozabilă drept venituri de natură salarială şi, prin urmare, au calculat impozit pe veniturile din salarii, contribuţii sociale şi accesorii la toate aceste sume. "Dacă măsura s-ar aplica la toată industria de transport ar însemna că Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) ar trebui să colecteze taxe şi impozite de la transportatori de 6 miliarde de euro, sumă care ar duce la falimentul întregii industrii şi cu consecinţe deosebit de grave pentru economia ţării", se arată într-un comunicat al UNTRR transmis redacţiei.
UNTRR cere Guvernului şi Parlamentului să clarifice legislaţia în domeniu, deoarece diurna acordată şoferilor profesionişti nu poate fi încadrată în aceeaşi categorie cu sumele plătite angajaţilor pe drepturi de autor, PFA sau cu impunerea unor contribuţii sociale pentru dividende de câţiva lei. Potrivit Uniunii, "fără o clarificare a legislaţiei, această amnistie fiscală doar întăreşte poziţia Executivului că până acum diurna şoferilor a fost acordată nelegal".
"Acest proiect este gândit pentru două categorii de contribuabili - cei supuşi unor abuzuri şi inechităţi şi unor aşa zişi evazionişti fiscali pentru care 1 iunie 2015 reprezintă momentul T"0". Evident că transportatorii, în viziunea autorităţilor, sunt încadraţi în cea de-a doua categorie şi suntem demni de mila amnistiei. Această abordare arată faptul că orice lege existentă poate fi considerată inexistentă în orice moment şi toţi cei care au respectat legea respectivă pot fi consideraţi infractori. Noi ne dorim un moment T"0" la care legislaţia să devină clară, iar firmele de transport să-şi poată dezvolta afacerile fără să fie trimise în corzi de diferite modificări legislative care apar de pe o zi pe alta", a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
UNTRR precizează că plata diurnei (indemnizaţiei de delegare) către şoferii din transportul internaţional de mărfuri, pentru deplasările pe care aceştia le desfăşoară, a reprezentat o constantă în ultimii 25 de ani în România şi niciodată aceste sume nu au fost reîncadrate din punct de vedere fiscal ori supuse impozitelor, aceste sume reprezentând cheltuieli pentru hrană şi neprevăzute, şi nu venituri.
De asemenea, Uniunea reminteşte că, în contextul controalelor fiscale efectuate pe parcursul anului 2014 la agenţii de muncă temporară, organele de control au recalificat sumele acordate de aceştia cu titlu de diurnă drept venituri de natură salarială având în vedere specificul acelei situaţii, care nu are legătură cu situaţia transportatorilor şi şoferilor. "Tocmai de aceea, prin comunicatul nr. 908173 din data de 23 octombrie 2014, ANAF a tranşat o distincţie netă între situaţia transportatorilor şi cea a agenţilor de muncă temporară: «În ceea ce priveşte statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România precizăm că activitatea acestuia face obiectul unor reglementări speciale, aprobate prin Legea nr. 223/2007. Reglementări speciale există şi în situaţia personalului navigant maritim, a personalului din domeniul transportului rutier şi feroviar internaţional etc., drepturile acordate acestor categorii de personal nefiind asimilate celor acordate de agenţii de muncă temporară». Nu există niciun motiv legitim pentru care autoritatea fiscală să revină asupra acestei aprecieri corecte", transmite Uniunea. De asemenea, UNTRR cere modificarea Legii 223/2007 prin includerea expresă şi a transportului rutier internaţional de marfă şi persoane.
"Instanţele judecătoreşti, prin hotărâri irevocabile, au stabilit la rândul lor că, din punctul de vedere al legislaţiei muncii, activitatea şoferilor are natura unei delegări şi au obligat angajatorii la plata sumelor cuvenite cu titlu de diurnă, recunoscând astfel acordarea acesteia şi pentru şoferi în aceleaşi condiţii ca pentru orice altă categorie de angajaţi", conchide UNTRR.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.