• Update
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat astăzi că privatizarea CFR Marfă a avut loc "cu pistolul la tâmplă", dar au fost respectate toate prevederile legale, conform Realitatea.net.
Acesta a menţionat că speră ca viitorul companiei să-l urmeze pe cel al Petrom, chiar dacă sunt transferate datorii de 100 de milioane de euro.
• Update
Omul de afaceri, Gruia Stoica, a precizat ieri că CFR Marfă nu este o societate uşor de adus la un nivel de profitabilitate şi urmează să fie luate nişte decizii destul de grele.
"Acum există un moment de satisfacţie, dar în acelaşi timp combinat de teamă pentru că CFR Marfă nu este o societate uşoară de adus la un nivel de profitabilitate. Urmează să luăm nişte decizii destul de grele. (...) Cu siguranţă în anumite puncte este nevoie de restructurare, dar eu aş vrea să găsim soluţii împreună cu Ministerul Muncii şi cu sindicatele, să nu dăm oameni afară. Nu este intenţia mea primordială de a da oameni afară. Nu vrem să creăm probleme sociale. M-aş bucura ca împreună cu Ministerul Muncii să găsim soluţii, să creăm şi să le dăm de lucru altceva", a explicat Stoica, potrivit Antena3.ro.
• Update
Preşedintele Senatului, Crin Antonescu, a declarat că trebuie întreprins un control care să dezvăluie cum a ajuns CFR Marfă din anul 2007, când avea profit, la pierderi de 400 milioane în patru ani şi că "poate totuşi se sesizează DNA".
"Dacă nu întreprindem niciun demers pentru a vedea unde s-au dus banii şi a găsi vinovaţi, inseamnă că cineva are ceva de acoperit", a menţionat liberalul, conform Realitatea.net.
...
Grup Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost desemnat câştigător în cursa pentru privatizarea CFR Marfă, după ce a oferit un preţ de 202 milioane de euro pentru 51% din acţiunile companiei.
Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu a anunţat, ieri, că GFR şi-a asumat investiţii în companie în valoare de alte circa 200 de milioane de euro şi investiţii de mediu de 1,5 milioane de euro.
Anunţul a fost făcut după şapte ore de negociere între Comisia de privatizare şi reprezentanţii GFR, întrucât compania deţinută de Gruia Stoica a solicitat posibilitatea de a plăti în rate.
Condiţia pusă de Grup Feroviar Român a fost respinsă de autorităţi, întrucât, prin contract, GFR îşi asuma plata integrală a banilor, în interval de două luni de la semnarea contractului, potrivit lui Relu Fenechiu, care estimează că acest lucru se va întâmpla săptămâna viitoare.
În timpul negocierilor de ieri, ministrul transporturilor a anunţat că oferta tehnică depusă de Grup Feroviar Român a fost corectă, adăugând: "În ceea ce priveşte condiţiile care sunt cerute (n.r. de GFR la oferta financiară), atât timp cât se va renunţa la ele, putem să mergem mai departe. Dacă nu, nu vom merge mai departe, pentru că mandatul Comisiei de Privatizare este foarte clar: preţul trebuie să fie peste 180 milioane euro, fără niciun fel de condiţii".
Ieri dimineaţă, înaintea negocierilor dintre reprezentanţii CFR Marfă şi GFR, premierul Victor Ponta a declarat că nu poate decât să ceară Ministerului Transporturilor ca la CFR Marfă, unde a rămas un singur ofertant - GFR -, să negocieze foarte bine planul de investiţii, modul de păstrare a locurilor de muncă şi capacitatea de dezvoltare a companiei.
Relu Fenechiu a menţionat că, în prezent, Guvernul lucrează la o Ordonanţă potrivit căreia un număr de 1000 de angajaţi să primească salarii compensatorii în cazul în care vor fi disponibilizaţi.
Domnia sa a adăugat: "Deocamdată, avem un contract colectiv de muncă în vigoare până în aprilie 2014. Sunt convins că vom găsi soluţii pentru ca oamenii să nu fie disponibilizaţi. În orice caz, acum, eu vreau să mă asigur că 1000 de oameni vor putea primi salarii compensatorii dacă va fi cazul. Atât".
Totodată, ministrul de resort a subliniat că va discuta cu reprezentanţii Consiliului Concurenţei pe marginea posibilităţii formării unei concentrări economice prin achiziţionarea CFR Marfă, cu o cotă de piaţă de circa 50%, de către GFR, care are circa 30% din piaţă.
Preşedintele Consiliului Concurenţei Bogdan Chiriţoiu ne-a declarat, cu două zile în urmă, că autoritatea de concurenţă va discuta cu reprezentanţii Comisiei Europene pentru a stabili dacă se pune problema formării unui monopol privat. Potrivit domnului Chiriţoiu, GFR va trebui să aştepte decizia autorităţilor abilitate în domeniu înainte de preluarea efectivă a pachetului majoritar de acţiuni al companiei de stat.
GFR a fost singurul investitor care a depus ofertă angajantă pentru privatizarea CFR Marfă, după ce asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup - Donau Finanz s-a retras din această cursă şi compania americană OmniTRAX a fost descalificată pentru că nu a depus oferta neangajantă.
Aceasta din urmă a depus contestaţii la Tribunalul Bucureşti, Ministerul Finanţelor, Ministerul Transporturilor şi Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
• Sindicaliştii: "Rămânem cu suspiciuni în urma acestui proces de privatizare"
Ministrul Relu Fenechiu s-a arătat satisfăcut de faptul că a putut anunţa un câştigător în privatizarea CFR Marfă.
"Sunt bucuros că am reuşit, împotriva multora care nu-mi dădeau nicio şansă, ca într-un termen aşa de scurt să avem un câştigător. Nu am vorbit mult (n.r. în timpul procedurii), dar nici nu am încălcat legea".
Ministerul Transporturilor a precizat, ieri, că paşii urmaţi în cadrul acestei proceduri au urmat, "punct cu punct", Hotărârea de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a societăţii de stat emisă la începutul anului, subliniind: "Ministerul Transporturilor a dat dovadă de transparenţă pe parcursul procesului de privatizare, publicând proiectul de strategie de privatizare încă din 30 ianuarie 2013".
De asemenea, MT precizează că, în ceea ce priveşte relaxarea condiţiilor de participare, această măsură era necesară pentru asigurarea unei largi participări la procesul de privatizare şi a fost menţionată ca posibilitate în anunţul cu privire la oferta de vânzare de acţiuni.
Proiectul de act normativ a fost dezbătut şi cu partenerii sociali şi în cadrul Consiliului Economic şi Social, potrivit ministerului de resort, care adaugă faptul că proiectul de privatizare a fost supus avizării CSAT, Consiliului Economic şi Consiliului Concurenţei.
Referitor la transparenţa procesului de privatizare a CFR Marfă, sindicaliştii nu au aceeaşi părere cu reprezentanţii ministerului.
Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă Iulică Măntescu, prezent, ieri, pentru a treia zi consecutiv, alături de sindicaliştii din Federaţie la protestele desfăşurate în faţa Ministerului Transporturilor, în cadrul cărora a fost solicitată stoparea privatizării, a spus că va rămâne cu suspiciuni în urma acestui proces, din cauza modului netransparent în care a fost desfăşurat.
De asemenea, reprezentanţii asocierii Donau Finanz - Transferoviar Grup s-au declarat surprinşi că, în condiţiile în care GFR a depus o ofertă care conţine condiţii suplimentare faţă de cele conţinute în caietul de sarcini, Ministerul Transporturilor a continuat negocierile pentru această privatizare.
Aceştia au precizat, într-un comunicat: "Reamintim că, aşa cum este prevăzut de legislaţia în vigoare şi a fost stabilit prin dosarul de prezentare, etapa licitaţiei cu oferta în plic presupune depunerea ofertei financiare finale, care nu trebuie să conţină niciun fel de condiţii suplimentare faţă de cele stipulate în strategia de privatizare şi faţă de forma finală a contractului de vânzare, astfel cum aceasta a fost transmisă participanţilor la procesul de privatizare la sfărşitul zilei de joi, 13 iunie 2013".
Reprezentanţii consorţiului menţionat subliniază că, în aceste condiţii, singura opţiune legală a MT ar fi fost descalificarea GFR şi închiderea procesului de privatizare în curs fără desemnarea unui adjudecatar.
• Gruia Stoica a pierdut compania bulgară de transport feroviar de marfă
Agenţia bulgară pentru privatizare şi post-privatizare a anunţat că anulează privatizarea companiei de transport feroviar de marfă a Bulgariei (BDZ Cargo). Decizia a fost luată ca urnare a unei scrisori venite din partea proprietarului BDZ Cargo, Holding BDZ, prin care acesta înştiinţa agenţia că nu poate spune când va fi ridicat sechestrul asupra acţiunilor companiei.
Astfel, GFR, care se afla pe lista scurtă pentru privatizarea operatorului bulgar de transport feroviar de marfă, nu va mai putea depune ofertă pentru această companie.
Zilele trecute, Gruia Stoica, proprietarul GFR, anunţa că astăzi va depune oferte pentru privatizarea companiilor feroviare de transport de marfă din Bulgaria şi Croaţia.
Grup Feroviar Român a menţionat, ieri, într-un comunicat, că dispune de finanţarea necesară achiziţionării BDZ Cargo.
Totodată, omul de afaceri a spus că deţine întreaga sumă pentru CFR Marfă, din surse proprii şi dintr-un credit sindicalizat, şi că, pentru participarea la această privatizare, a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria.
GFR este cel mai mare operator feroviar privat de marfă de la noi şi unul dintre principalii competitori de profil la nivelul Europei Centale şi de Sud-Est, asigurând servicii de transport şi logistică în mai multe ţări europene.
1. Pestele mic
(mesaj trimis de Theraflu în data de 21.06.2013, 08:42)
Dupa ani de fraude si concurenta neloiala sub nasul si protectia guvernantilor, politicienilor si a altor hoti care actioneaza in numele Statului Roman pestele mic l-a inghitit pe cel mare. 200 de milioane de euro si cu datoriile sterse. Foarte ieftin ! Insemna ca daca suntem 20 de milioane de romani ne revine din aceasta privatizare 10 euro de caciula adica 3 meniuri la McDonalds.
HOTII SUNT LA PUTERE IN ROMANIA DE 23 de ANI !
2. Platile vor fi facute din vanzari de active.
(mesaj trimis de Toma Necredinciosu' în data de 21.06.2013, 11:47)
Mda, asta poate fi tunul deceniului in lume. Pai imaginati-va: GFR a crescut cand CFR a intrat adanc in datorii; apoi, GFR vine si culmea, ramane singura la cumparare, dupa ce actionarul sau a finantat masiv partidul de guvernamant pentru a reusi in alegeri (sau invers); isi asuma o plata cu un pret cu 50% mai mic decat un minim acceptat intr-o zona ca Romania; plata o face anticipat, si cu siguranta ca o va face din vanzarile de active ce vor urma dupa privatizare. In felul acesta, CFR devine din institutie a cetatenilor, o institutie privata detinuta de niste persoane necunoscute, reprezentate de un personaj dubios devenim miliardar in 15 ani (!?). Iar bulgarii, turcii, brazilienii ies in strada pentru infinit mai putin. De fapt, daca n-am cerut noi explicatii pentru Bancorex si pentru celelalte intreprinderi nationale, de ce sa iesim acum pentru CFR, Posta Romana sau Loteria Romana?
2.1. multa dreptate in ambele opinii: 1si 2. (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de margareta în data de 21.06.2013, 15:06)
daca stie cineva sa raspunda la intrebarea mea:Stoica Gruia este cel despre care se vorbea ca ar fi cumparat S C Poiana Brasov SA? Se pare ca a fost ultimul care a praduit -o dupa 5-6 directori de dinaintea lui .
2.2. Turismul o alta gaura neagra (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Theraflu în data de 21.06.2013, 18:10)
Turismul o alta gaura neagra facuta de politicieni HOTI si CORUPTI !
Activele societatilor(terenuri, hoteluri etc ) au fost vandute pe preturi de nimic(un hotel la pretul a doua apartamente) catre clientela corupta. Ce sa incasat si firimiturile de active au ramas ca o pusculita politicienii aflati la guvernare.
Exemple Poiana Brasov, Mamaia, Neptun Olimp, etc. etc.!
Statul sunt eu politicianul ajuns la putere !