UPDATE Proiectul gazoductului BRUA, în pericol

V.R.
Ziarul BURSA #Internaţional #Energie / 24 iulie 2017

Proiectul gazoductului BRUA, în pericol

Budapesta vrea să oprească pe teritoriul său conducta planificată să ajungă în Austria

Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei: "Nu cred că este o lovitură mare dată exploatărilor din Marea Neagră"

-----------

Actualizare 17:00 Reacţia oficială a "Transgaz": "Vom acţiona pentru realizarea proiectului BRUA în condiţii de eficienţă economică şi cât mai repede, în conformitate cu obiectivele stabilite la nivelul UE"

Compania "Transgaz" (TGN) a reacţionat astăzi oficial faţă de anunţul operatorului maghiar de transport de gaze FGSZ privind intenţia de a opri pe teritoriul Ungariei gazoductul BRUA şi afirmă că va acţiona pentru realizarea acestui proiect în condiţii de eficienţă economică şi într-un timp cât mai scurt, în conformitate cu obiectivele stabilite la nivelul Uniunii Europene.

"Aceasta este o confirmare clară a faptului că Transgaz îşi respectă riguros angajamentele europene, programele de dezvoltare a infrastructurii, inclusiv în ceea ce priveşte asigurarea capacităţii de export", subliniază operatorul naţional de transport al gazelor, într-un raport remis Bursei de Valori Bucureşti.

TGN mai precizează că, din perspectiva societăţii, obiectivele şi proiectele asumate privind dezvoltarea pe teritoriul României a infrastructurii BRUA rămân neafectate de intenţia FGSZ.

"Transgaz" menţionează şi faptul că a fost informată de intenţia operatorului din Ungaria încă din data de 18 iulie.

Redăm integral poziţia TGN:

"SNTGN Transgaz SA aduce la cunoştinţa celor interesaţi următoarele precizări referitoare la informaţiile apărute în media cu privire la anunţul dat de FGSZ - operatorul naţional de transport gaze naturale din Ungaria, cu privire la proiectul de transport al gazelor naturale BRUA - faza II.

La data de 18 iulie 2017, Transgaz a primit o scrisoare din partea operatorului sistemului naţional de transport gaze naturale al Ungariei - compania FGSZ - referitoare la procesul de sezon deschis angajant planificat să se desfăşoare pentru alocarea capacităţilor aferente coridorului de transport gaze naturale România - Ungaria - Austria.

Prin această scrisoare am fost informaţi asupra faptului că FGSZ nu poate derula procedura planificată din cauza lipsei aprobării necesare din partea Consiliului de Supraveghere al companiei, motivată de probleme de eficienţă economică. Partea ungară a propus în schimb, derularea procesului de sezon deschis angajant doar pentru punctul de interconectare RO-HU, urmând ca volumul de gaze de 4,4 mld.mc/an, care ar proveni dinspre România să fie distribuit din Ungaria înspre Slovacia, Ucraina, Croaţia sau Serbia. În paralel, FGSZ ar urma să continue discuţiiile cu operatorul de transport gaze din Austria (Gas Connect) pentru a identifica în continuare posibilităţi de transport fizic dinspre Ungaria înspre Austria.

În contextul situaţiei descrise şi analizând această propunere, Transgaz informează acţionarii şi potenţialii investitori regionali că, din perspectiva companiei, obiectivele şi prooiectele asumate privnd dezvoltarea pe teritoriul României a infrastructurii BRUA rămân neafectate.

Transgaz va avea în vedere ca planificarea şi desfăşurarea procesului de sezon deschis să ţină seama de toate obiectivele pe care coridorul BRUA şi le-a propus, inclusiv pentru asigurarea alimentării sale cu gazele prezumat a fi produse în Marea Neagră. Având în vedere importanţa proiectului BRUA la nivel naţional, regional şi european, Transgaz va acţiona astfel încât să nu fie afectat în niciun fel termenul de începere a operării comerciale a acestei surse de gaze.

După cum este cunoscut, proiectul BRUA este dezvoltat in contextul diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale a ţărilor europene, creşterii securităţii alimentarii cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, facilitării accesului pieţei din Centrul şi Sud-Estul Europei la resursele de gaze naturale din regiunea Caspică. Proiectul va asigura: pe direcţia Bulgaria - o capacitate de transport in ambele sensuri de curgere de 1,5 mld.mc/an şi, pe direcţia Ungaria - o capacitate de transport de 1,75 mld.mc/an in faza I şi 4,4 mld.mc/an in faza II. În prezent Transgaz se află în plin proces de implementare a fazei I a proiectului, beneficiind şi de suportul financiar din partea Uniunii Europene.

Transgaz va acţiona pentru realizarea acestui proiect în condiţii de eficienţă economică şi într-un timp cât mai scurt, în conformitate cu obiectivele stabilite la nivelul Uniunii Europene. Aceasta este o confirmare clară a faptului că Transgaz îşi respectă riguros angajamentele europene, programele de dezvoltare a infrastructurii, inclusiv în ceea ce priveşte asigurarea capacităţii de export.

SNTGN Transgaz SA Mediaş este operatorul tehnic al Sistemului Naţional de Transport (SNT) gaze naturale şi asigură îndeplinirea în condiţii de eficienţă, transparenţă, siguranţă, acces nediscriminatoriu şi competitivitate a strategiei naţionale privind transportul intern şi internaţional al gazelor naturale şi dispecerizarea gazelor naturale, precum şi cercetarea şi proiectarea în domeniul specific activităţii sale, cu respectarea cerinţelor legislaţiei europene şi naţionale, a standardelor de calitate, performanţă, mediu şi dezvoltare durabilă".

(S.A.)

------------

Actualizare 15:20 Reacţia Comisiei Europene la intenţia Ungariei de a opri pe teritoriul său gazoductul BRUA

Comisia Europeană rămâne angajată în proiectul conductei BRUA care leagă România, Bulgaria, Ungaria şi Austria, arată instituţia, într-un răspuns trimis Redacţiei Ziarului BURSA, subliniind: "Comisia încurajează cu tărie operatorii de transport de gaze din Ungaria, România şi Austria şi instituţiile naţionale care reglementează pieţele energetice să discute rapid noua propunere şi să facă modificările în conceptul de infrastructură în strânsă colaborare cu companiile interesate, astfel încât să evite întârzierile şi să se asigure că noul concept răspunde nevoilor pieţelor".

Redăm mai jos, integral, răspunsul purtătorului de cuvânt al Comsiei Europene pentru Energie şi Climat, Nicole Bockstaller:

"Comisia Europeană rămâne angajată în proiectul conductei BRUA care leagă România, Bulgaria, Ungaria şi Austria. Odată terminată, conducta va permite diversificarea surselor în statele membre ale UE conectate, un obiectiv-cheie al politicii Uniunii Energetice.

BRUA e în interesul regiunii central-est europene şi al UE în ansamblu, astfel încât viitoare noi surse interne de gaz, precum cel din Marea Neagră, să contrabalanseze nevoile crescânde de importuri ale Uniunii Europene.

UE a investit 179 milioane de euro în proiect, care va servi pentru interconectarea României, Bulgariei şi Ungariei. Eforturi importante sunt necesare mai ales pentru operatorul român, dar şi pentru cel ungar, pentru a realiza proiectul la timp. Propunerea din partea operatorului ungar nu modifică obiectivul general al creării de rute de transport pentru a duce gazul din Marea Neagră şi alte surse (de exemplu, gaz lichefiat, Coridorul Southern Gas etc.) pe pieţele regionale.

Comisia încurajează cu tărie operatorii de transport de gaze din Ungaria, România şi Austria şi instituţiile naţionale care reglementează pieţele energetice să discute rapid noua propunere şi să facă modificările în conceptul de infrastructură în strânsă colaborare cu companiile interesate, astfel încât să evite întârzierile şi să se asigure că noul concept răspunde nevoilor pieţelor.

Comisia Europeană e pregătită să asiste operatorii naţionali şi instituţiile de reglementare în aceste discuţii".

(S.A.)

-----------

Actualizare 14:59 Reacţia "Transgaz": "Nu avem nimic împotriva procedurilor propuse de colegii unguri, dar e important să avem certitudinea că această schimbare nu are un impact negativ pe evoluţia proiectului"

TGN confirmă că ştia de intenţia FGSZ

Operatorul naţional de transport al gazelor "Transgaz" (TGN) a trimis o scrisoare Comisiei Europene, pe 20 iulie, în care arată că "nu are nimic împotriva" intenţiei Ungariei de a opri pe teritoriul său gazoductul BRUA.

Scrisoarea, obţinută de Hotnews.ro, confirmă că TGN ştia de intenţia operatorului maghiar de transport al gazelor cu câteva zile înaintea anunţului oficial despre intenţia Ungariei.

În document, TGN afirmă că nu are "nimic împotriva procedurilor propuse de colegii unguri dacă aceasta e cea mai eficientă cale de a continua proiectele", dar îşi exprimă o "singură îngrijorare", legată de impactul pe care schimbările induse de Ungaria îl va avea asupra evoluţiei viitoare a proiectului.

Redăm principalele fragmente din scrisoarea "Transgaz", publicate de site-ul citat:

"Din păcate, în ciuda tuturor eforturilor noastre, procesul nu a putut începe aşa cum era plănuit din cauza unor probleme cu aprobările întâmpinate de colegii din Ungaria.(...)

Am primit ieri, 19 iulie, o nouă propunere (din Ungaria) privind lansarea proiectului doar pentru punctul de interconectare România - Ungaria (Csanadpalota). Motivul pentru această nouă propunere, aşa cum ni l-au explicat colegii maghiari, constă în faptul că nu s-a ajuns la o înţelegere între FGSZ (compania maghiară de stat pentru transportul gazelor) şi MEKH (arbitrul maghiar al pieţei energiei, omologul ANRE din România) legat de stabilitatea şi fezabilitatea economică a proiectului pe teritoriul maghiar.(...)

Ca o alternativă, FGSZ ia în calcul deschiderea procedurilor doar pentru punctul de interconectare Româno-Maghiar, concentrându-se pe proiecte alternative, mai eficiente economic pentru a permite transportul volumului proiectat de gaze venind din România (4,4 miliarde metri cubi/an) nu spre Austria, ci spre Slovenia, Ucraina, Croaţia şi/sau Serbia.(...)

Având în vedere eforturile de lungă durată de până acum, nu avem nimic împotriva procedurilor propuse de colegii unguri, dacă aceasta e cea mai eficientă cale de a continua proiectele.(...)

Singura îngrijorare pe care o avem e că, în noile circumstanţe, proiectul iniţial care prevedea un coridor între România - Ungaria şi Austria este cumva schimbat şi este foarte important pentru noi să avem certitudinea că această schimbare nu are un impact negativ pe evoluţia proiectului. De aceea, am aprecia opinia dumneavoastră privind cele de mai sus".

(S.A.)

------------

Lucrările la gazoductul BRUA, proiectat să treacă prin Bulgaria - România - Ungaria - Austria şi susţinut de Uniunea Europeană, este în pericol, după ce, vineri, operatorul maghiar de transport al gazelor FGSZ a anunţat că acesta nu va mai ajunge până în Austria, ci se va opri în Ungaria, potrivit icis.com.

FGSZ, care vrea să excludă partenerii austrieci din acest proiect, consideră că secţiunea viabilă a gazoductului BRUA este interconectorul existent Ungaria-România, care ar putea fi extins de la o capacitate de 4,4 miliarde metri cubi pe an la 5,26 miliarde metri cubi pe an.

FGSZ a menţionat că a contactat şi partea română din acest proiect, Transgaz, pentru a derula o procedură deschisă în acest sens.

Potrivit FGSZ, dacă Austria este scoasă din proiect, gazele naturale pot fi exportate mai departe pe plan regional, în Slovacia, Ucraina, Serbia şi Croaţia.

Dar noua infrastructură va putea fi folosită şi de Gazprom pentru exportul de gaze ruseşti în regiune, în condiţiile în care Rusia construieşte TurkStream, care traversează pe sub Marea Neagră.

Icis.com scrie, citând o sursă apropiată situaţiei, că anunţul operatorului ungar a surprins atât pieţele energetice, cât şi partenerii din acest proiect.

"În ultimii trei ani, Austria a coordonat proiectul România-Ungaria-Austria (ROHUAT) prin organizarea de workshop-uri şi prin oferirea de expertiză pentru a-l aduce în stadiul de realizare", a spus sursa.

Dacă se realizează, proiectul ar oferi o securitate mai mare în privinţa surselor de aprovizionare, conectând rezervele din Marea Neagră cu intrastructura europeană, a explicat sursă, adăugând: "Cu această nouă evoluţie, noua sursă ar fi sacrificată şi ar limita activitatea upstream pe noi pieţe. Nu ştiu dacă va mai există un proiect, în cele din urmă".

Dacă BRUA nu va mai ajunge în Austria, atunci companiile aşteptate să exporte gaze din Marea Neagră, inclusiv ExxonMobil din SUA sau OMV din Austria ar putea fi blocate în privinţa exporturilor regionale.

Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei, spune: "Nu cred că este o lovitură mare dată exploatărilor din Marea Neagră. Dacă nu este o neînţelegere, poate fi vorba de cel mult o opţiune a Ungariei de a nu beneficia de o sursă alternativă de aprovizionare cu gaz natural pentru consumatorii săi, adică de preţuri competitive. Spun că ar putea fi o neînţelegere pentru că, totuşi, s-au semnat nişte acorduri sub egida Uniunii Europene.

Oricum, pentru Marea Neagră, cea mai mare problemă o reprezintă tentativele de instabilitate a cadrului de reglementare din România generate, în special, în Parlament.

Ca opţiuni de export există cel puţin alte două importate, una fiind foarte simplă - flux invers cu Ucraina şi continuarea gazoductului Iaşi-Ungheni. Eu îmi doresc, însă, să se consume cât mai mult gaz în România şi să se exporte produse cu valoare economică mai mare. Din acest motiv mă tot întreb, de exemplu, ce se întâmplă cu grupul nou pe gaz de la Chiscani (Brăila)".

Săptămâna trecută, Transgaz a găzduit la Bucureşti, o întâlnire între reprezentanţii operatorilor sistemelor de transport gaze naturale din Grecia - DESFA, Bulgaria - BULGARTRANSGAZ, România - TRANSGAZ, Ungaria - FGSZ şi ICGB - compania responsabilă pentru dezvoltarea, construirea şi operarea Interconectării Grecia - Bulgaria, în scopul semnării Memorandumului de Înţelegere privind coridorul vertical de transport gaze naturale, pe direcţia Nord-Sud.

Conceptul coridorului vertical s-a conturat la Bruxelles în 2014, în contextul obiectivelor Uniunii Europene de a asigura o mai bună interconectare între reţelele naţionale de transport al gazelor.

În septembrie 2016, la Budapesta, Transgaz a semnat contractul de finanţare pentru grantul de 179,4 milioane de euro de la Uniunea Europeană pentru gazoductul BRUA (Bulgaria-România-Ungaria-Austria). Proiectul BRUA este unul strategic la nivel european. Este estimat la 547,4 milioane de euro, termenul de finalizare fiind 2020.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb