Producătorul de hârtie şi carton "Vrancart" Adjud (simbol VNC) intenţionează să investească trei milioane euro în vederea creşterii capacităţii de colectare a maculaturii şi a perfomanţelor de mediu, ne-a declarat Ionel Ciucioi, Preşedinte-Director General al companiei.
Aproape jumătate din această sumă (1.499.895 euro) a fost obţinută în cadrul programului "Inovare Verde în Industria din România", parte a schemei de finanţare pusă la dispoziţia ţării noastre, prin intermediul Granturilor Norvegiene şi al Granturilor Spaţiului Economic European (SEE) pentru perioada 2009 - 2014.
Investiţia pe care "Vrancart" doreşte să o realizeze presupune deschiderea a noi centre de colectare a maculaturii în regiuni ale ţării care nu sunt acoperite în prezent de companie, împreună cu dotarea corespunzătoare a acestora cu utilaje specifice acestei activităţi, dar şi dezvoltarea şi implementarea unei soluţii software care să servească drept platformă de comunicare atât la nivel extern, cu principalii furnizori de materii prime ai companiei (generatorii primari de deşeuri de hârtie şi carton), precum şi la nivel intern, oferind informaţii considerat esenţiale pentru operarea eficientă a activităţii de colectare, ne-a explicat Ionel Ciucioi.
Sporirea capacităţii de colectare a maculaturii reprezintă o precondiţie pentru optimizarea lanţului de valoare pentru reciclare al "Vrancart", arată directorul general al companiei.
Domnul Ciucioi a continuat: "Lanţul de creare a valorii al Vrancart România are două elemente principale: colectarea de deşeuri reciclabile/maculatură (hârtie, hârtie pentru carton, carton ondulat) şi prelucrarea/ reciclarea deşeurilor colectate şi fabricarea de noi produse din hârtie (hârtie pentru carton, carton ondulat şi hârtii igienico-sanitare).
În opinia noastră, există doi principali factori de succes privind procesul de colectare a deşeurilor reciclabile/maculatură, şi anume acoperirea la nivel naţional prin intermediul centrelor de colectare şi comunicare eficientă cu generatorii primari de maculatură (tipografii, supermarket-uri, diverse companii sau persoane fizice)".
Pentru finanţarea planurilor de dezvoltare, "Vrancart" a apelat şi la credite bancare şi fonduri nerambursabile acordate fie de Uniunea Europeană, fie de Guvernul României, pe lângă Granturile SEE şi Norvegiene, precizează domnia sa.
"Accesarea fondurilor norvegiene a fost o oportunitate de care am dorit să profităm pentru realizarea acestui proiect cu impact pozitiv asupra mediului", afirmă Ionel Ciucioi.
Directorul general al "Vrancart" se aşteaptă ca, în acest an, vânzările companiei către terţi să crească, inclusiv pe pieţele externe, în condiţiile în care capacitatea de producţie şi calitatea produselor au crescut în mod "semnificativ", în urma retehnologizărilor realizate în cadrul maşinii de hârtie pentru carton (făcute cu ajutorul unui proiect cu finanţare UE),
"O altă direcţie strategică pe care ne-am propus-o, pentru un orizont mediu de timp, este creşterea gradului de transformare a plăcilor de carton în ambalaje (cutii)", arată domnia sa, adăugând că, în prezent, aproximativ 12% din totalul producţiei de plăci de carton este transformată în cutii.
"Dorim să creştem acest procent prin achiziţia de noi utilaje specifice", ne-a declarat Ionel Ciucioi.
De asemenea, "Vrancart" investighează posibilitatea realizării unui sistem de cogenerare, având în vedere ponderea costurilor cu energia termică şi energia electrică în totalul costurilor de realizare a produselor finite, ne-a mai precizat domnul Ciucioi.
În ceea ce priveşte piaţa în care compania activează, Ionel Ciucioi arată că, începând cu anul 2010, consumul de hârtie şi carton pe cap de locuitor a crescut, atât datorită unei creşteri a producţiei de hârtie pentru carton, cât şi a creşterii importului.
• Ionel Ciucioi: "Consumul de hârtie şi carton din România are perspective reale de creştere"
Consumul de hârtie şi carton pe cap de locuitor în ţara noastră este de aproximativ 36 kg/cap de locuitor (comparativ cu peste 50 kg/cap de locuitor în Europa) şi are perspective reale de creştere, subliniază Ionel Ciucioi.
Directorul general al "Vrancart" consideră că punctul de referinţă al pieţei hârtiei şi cartonului se bazează pe patru tendinţe: "Dezvoltările tehnologice vor avea un impact major asupra cererii viitoare, iar sustenabilitatea iniţiativelor va aşeza fabricanţii de hârtie şi carton într-o poziţie ridicată, acţionând pentru dezvoltarea de noi produse de succes.
De asemenea, odată cu retehnologizarea şi găsirea de noi soluţii de ambalare şi utilizare a hârtiilor, se vor schimba obiceiurile de cumpărare ale consumatorilor şi se vor crea noi nevoi, iar consolidarea cererii va întări, la nivel global, hârtia ca material de bază pentru ambalare".
Programul "Inovare Verde în Industria din România" are ca obiectiv creşterea competitivităţii întreprinderilor verzi, ecologizarea industriilor existente, precum şi inovarea şi dezvoltarea spiritului antreprenorial verde.
În cadrul său, 34 de companii de talie medie şi mică şi organizaţii non-guvernamentale (ONG) au primit finanţare cuprinsă între 825.000 euro şi 1,5 milioane euro/proiect, în cazul întreprinderilor, respectiv între 65.000 euro şi 200.000 euro/proiect, în cazul ONG-urilor, a anunţat, la jumătatea acestei luni, operatorul programului, Innovation Norway.
Partenerul norvegian al "Vrancart", pentru acest proiect, este "Athene Prosjektledelse", o companie specializată în management de proiect şi consultanţă.
"Vrancart" a fost înfiinţată în anul 1977, sub denumirea de "Combinatul de Celuloză şi Hârtie Vrancea", care a fost schimbată în cea din prezent, în 1992.
Compania este unul dintre principalii producători de carton ondulat, hârtie pentru carton ondulat şi hârtii igienico-sanitare din ţara noastră.
"Vrancart" arată că reciclează, în prezent, peste 25% din totalul de maculatură colectat la nivel naţional, prin intermediul centrelor proprii, şi îşi propune să fie cel mai important reciclator de deşeuri pe bază de fibre celulozice şi nu numai din ţara noastră, precum şi un important depoluator.
"Vrancart" a înregistrat, în primul trimestru al acestui an, un profit de 4,28 milioane lei, de aproape patru ori mai mare decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Principalul acţionar al "Vrancart" este este SIF Banat-Crişana, cu o deţinere de 74,72% din capitalul social, restul acţiunilor aflându-se în mâinile altor acţionari.