Reporter : Cu ce sentiment serbează "Flori de ie" Ziua universală a Iei, după mai bine de un an de pandemie şi reguli restrictive?
Cristina Chiriac: Astăzi, mai mult ca oricând, ne bucurăm de...libertate! Au fost momente dificile pentru fiecare dintre noi, însă asta nu ne-a împiedicat să sperăm că lucrurile vor reveni într-o bună zi la normal şi iată-ne acum puşi faţă în faţă cu o nouă normalitate.
Pentru mine, "Ziua Universală a Iei" a reprezentat dintotdeauna un prilej de bucurie şi de speranţă, însă în acest an vă pot spune că mă încearcă un puternic sentiment de mulţumire şi de recunoştinţă! Mulţumire pentru că, iată, în această perioadă pandemică am sudat relaţii de prietenie, am trăit cele mai intense şi profunde sentimente, au fost momente în care doar speranţa şi credinţa ne-au mai călăuzit, însă am fost capabili să conştientizăm ceea ce contează cu adevarăt: sa fii tu! Autentic, mereu zâmbind zilei de mâine şi veşnic îndrăgostit de viaţă! A fost un an care ne-a trecut prin toate stările emoţionale, dar care ne-a arătat că întotdeauna, chiar şi în momentele mai puţin favorabile, putem identifica şi oportunităţi. Ele sunt acolo, trebuie doar să avem ochii sufletului şi ai minţii deschişi pentru a le găsi. Astăzi sunt recunoscătoare că putem serba Ziua Iei, că o putem cinsti, bucurăndu-ne de libertatea de a fi din nou împreună, preţuind valorile şi amintindu-ne de tradiţii, de cultura şi de obiceiurile care ne fac unici într-o lume aflată în continuă schimbare.
Reporter : Cum aţi trecut prin perioada de criză şi ce strategie aţi abordat să rămâneţi în picioare?
Cristina Chiriac: Cred că această perioadă a fost una plină de incertitudine pentru toată lumea, fie că vorbim de impactul pe care pandemia l-a avut la nivel personal, fie că vorbim despre business. La "Flori de ie" nu există "nu se poate". Ca urmare, am reuşit, în ciuda tuturor schimbărilor din ultimul an, să ne adaptăm. Nu a fost uşor, însă, cu tenacitate, răbdare şi creativitate, am reuşit să continuăm ceea ce facem de obicei: să ne surpindem clienţii. Am lucrat intens la noua colecţie care reprezintă "renaşterea" şi "echilibrul", am continuat să creăm şi să ne bucurăm de tot ce a reprezentat perioada de reflexie şi regândire a business-ului, astfel încât, astăzi, să venim în faţa clienţilor cu o nouă abordare menită să îmbine trecutul şi prezentul într-o nouă formă a viitorului.
Reporter : Cum v-aţi promovat în toată această vreme în afara ţării, având în vedere că nu au fost târguri şi expoziţii internaţionale?
Cristina Chiriac: Suntem cu toţii în era digitalizării, a găsirii de noi soluţiii care să ne confere confortul dorit, şi, ca urmare, "adaptabilitatea" a stat la baza continuării afacerii şi dezvoltarii de soluţii alternative în perioada pandemică, participând la activităţi de networking prin platformele de socializare şi comunicând constant cu comunitatea pe care am creat-o în jurul brandului "Flori de ie". Lipsa târgurilor şi a expoziţiilor s-a simţit acut, marea majoritate a antreprenorilor din industria creativă confruntându-se cu scăderi ale cifrei de afaceri şi chiar blocaje financiare.
Deşi astăzi putem fi printr-un click distanţă la Londra, Jakarta sau New York, restricţiile de distanţare socială au avut un impact negativ la nivel mondial pentru industria textilă. Cu alte cuvinte panica şi restrictiile au modificat comportamentul consumatorului, afectând consumul intern şi implicit antreprenorii din domeniu.
Reporter : În ultimul an, vânzările în toate domeniile s-au mutat din offline în online. Cum s-a pliat "Flori de ie" pe acest trend?
Cristina Chiriac: Tendinţa este una normală, dat fiind contextul general. Mă bucur că în online toţi cei interesaţi pot avea acces la produsele noastre şi cred că îmbinarea între online şi offline reprezintă de acum înainte o soluţie viabilă pentru un business de succes.
Reporter : Din ce zonă vin cererile de cămăşi tradiţionale?
Cristina Chiriac: Vă spun cu mare drag că cererile vin din toate zonele lumii, de la o varietate de oameni: de la ambasadori care poartă cu mândrie portul nostru popular pe meleaguri la care doar visăm, până la persoane care îşi doresc pur şi simplu să se identifice cu spriritul şi cu valorile portului tradiţional. Dacă până acum eram obişnuiţi să livrăm în Europa, America de Nord, America de Sud, în ultima perioadă primim tot mai multe solicitări din Canada, chiar şi Africa.
Constat ca ia noastră este purtată nu doar la evenimentele specifice, dedicate, ci din ce în ce mai des văd pe stradă doamne şi domnişoare care etalează piese ale costumului popular românesc în diverse ocazii. De-a lungul timpului, ia a căpătat valenţe multiple şi, de la portul simplu, de zi cu zi, până la accesorizarea şi portul la ocazii speciale, ia românească a devenit o piesă de rezistenţă, nelipsită din garderoba oricărei femei. Mai mult decât atât, am observat că şi domnii îşi doresc să poarte cămaşa tradiţională, lucru care mă bucură nespus şi îmi dă credinţa că întoarcerea la valorile clasice întăreşte rădăcinile acestui popor.
Reporter : Cum reuşesc micii întreprinzători să supravieţuiască în această perioadă şi cum ar trebui să acţioneze Guvernul pentru a-i susţine?
Cristina Chiriac: Industria textilă a avut de suferit în această perioadă foarte mult. Am avut, în calitate de preşedintă CONAF, numeroase discuţii, cu membrii comisiei de industrii şi servicii din cadrul Camerei Deputaţilor, cât şi cu alţi membri ai guvernului, pentru a identifica soluţiile care ar putea scoate din impas antreprenorii cre activează pe acest segment. 2020 a fost un an de cumpănă pentru mulţi dintre aceştia şi din păcate nu toţi au reuşit să se replieze, majoritatea au înregistrat scăderi ale afacerilor între 40-80% faţă de anii precedenţi.
În acest moment, lucrăm la o serie de măsuri care să stimuleze antreprenorii, meşteşugarii şi întreprinzătorii din industria textilă să îşi revină în perioada următoare şi mă încred că împreună vom reuşi să identificăm cele mai bune soluţii pentru aceştia.
Reporter : Care este comportamentul consumatorului în ultima vreme, atât în ţară, cât şi în afara ţării?
Cristina Chiriac: Mulţi consumatori şi-au văzut finanţele personale afectate în mod negativ în ultimul an. În tot acest timp, venitul disponibil la majoritatea persoanelor a fost mai mic şi nesiguranţa economică generală mare, astfel încât mulţi şi-au redus cheltuielile pe categorii, începând de la modă şi îmbrăcăminte, până la servicii. Odată cu revenirea la noua normalitate, constatăm că şi comportamentul consumatorului s-a schimbat şi s-a adaptat acestui tip de "normal". Se simte în continuare tendinţa de precauţie, însă vă pot spune cu certitudine că se caută extravaganţa şi noutatea pe plan vestimentar.
Reporter : Ce înseamnă portul popular pentru tine?
Cristina Chiriac: Portul popular este punctul cardinal al tradiţiei şi culturii româneşti. Tradiţie, credinţă, religie, obiceiuri şi identitate - aceasta ar fi definiţia, în concepţia mea, a ceea ce înseamnă portul popular.
Reporter : Mulţumesc!