Guvernul a adoptat, vineri, o ordonanţă de urgenţă care creează cadrul legal prin care pachetele de acţiuni deţinute de către statul român la societăţile producătoare de agent termic (CET )să poată fi transferate cu titlu oneros către primării.
Conform anunţului făcut de Guvern, transferul pachetelor de acţiuni se realizează cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
"- Unitatea administrativ-teritorială să fi solicitat, în baza hotărârii consiliului local sau consiliului general al municipiului Bucureşti, transferul pachetului de acţiuni deţinut de către statul român, prin Ministerul Energiei, la societăţile producătoare de agent termic;
- Pot solicita transferul pachetului de acţiuni unităţile administraţiei publice teritoriale pentru care nu a fost deschisă procedura de insolvenţă în condiţiile legii;
- Efectuarea unei analize tehnico-economice care să cuprindă justificarea operaţiunii şi efectele acesteia;
- Transferul se efectuează cu respectarea normelor naţionale şi comunitare în materie de ajutor de stat şi concurenţă;
- Să fie exprimat acordul creditorilor în cazul în care acţiunile transferate sunt grevate de sarcini/garanţii, precum şi în cazul în care contractele de credit încheiate de societatea emitentă a acţiunilor stabilesc necesitatea unui astfel de acord în situaţia înstrăinării acţiunilor;
- Preluarea de către unităţile administrativ-teritoriale şi a eventualelor obligaţii financiare rezultate din împrumuturile contractate sau garantate de stat ale respectivei societăţi producătoare de agent termic".
Unităţile administrativ-teritoriale pot achiziţiona întreg pachetul de acţiuni deţinut de către statul român la societăţile producătoare de agent termic, iar Ministerul Energiei va transmite o ofertă de vânzare către unitatea administrativ-teritorială care a solicitat transferul, mai arată Executivul.
Preţul de ofertă al pachetului de acţiuni va fi stabilit în baza unui raport de evaluare de către un evaluator independent, ale cărui servicii vor fi chiziţionate de Ministerul Energiei.
Plata preţului acţiunilor se poate face integral într-un termen de 30 de zile de la data semnării contractului sau în rate, pe o perioadă de maxim cinci ani, cu plata unui avans de minim 30% din preţul acţiunilor.
În situaţia plăţii în rate a acţiunilor, pentru garantarea diferenţei de preţ, unitatea administrativ-teritorială are obligaţia să constituie garanţii imobiliare şi/sau mobiliare care să reprezinte cel puţin 120% din valoarea respectivă sau ipotecă mobiliară asupra acţiunilor care fac obiectul contractului.
Ministrul energiei Toma Petcu a explicat: "Creăm, prin această etapă, cadrul legal pentru a putea eficientiza serviciile de termoficare pe care le furnizează de regulă primăriile către populaţie. Practic, dăm posibilitatea ca sistemul integrat de termoficare, pentru prima dată acolo unde nu este încă realizat, să fie sub o comandă unică. Mi se pare mult mai corect aşa, pentru că, pe lângă faptul că sunt cei care au legătură direct cu populaţia, cu consumatorul, au şi posibilitatea să atragă fondurile europene pentru modernizarea şi retehnologizarea acestor sisteme de transport şi de furnizare a energiei termice. Ordonanţa dă dreptul primăriilor să preia cu titlul oneros acţiunile deţinute de statul român la societăţile producătoare de agent termic. Avem mai multe situaţii în ţară unde se poate produce acest lucru. Întrucât discuţiile sunt mai avansate la nivelul Primăriei Capitalei, este posibil ca în acest an ELCEN să fie primul model de transfer cu titlu oneros, dar există această posibilitate şi în alte reşedinţe de judeţ, cum ar fi Constanţa, Galaţi, Drobeta-Turnu Severin, adică zone foarte importante pentru noi.
• USR: "Transferul ELCEN la Primăria Capitalei nu rezolvă problema termoficării din Bucureşti"
Uniunea Salvaţi România (USR) consideră că transferul ELCEN la Primăria Capitalei nu rezolvă problema termoficării din Bucureşti, deoarece datoriile dintre RADET şi ELCEN sunt şterse printr-un artificiu contabil, fără nicio garanţie că o astfel de situaţie nu se va repeta în viitor, potrivit unui comunicat de presă.
Membrii USR din cadrul Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi din comisiile de specialitate ale Parlamentului - Silvia Dinică şi Cristina Prună - consideră că soluţia cea mai potrivită pentru furnizarea agentului termic în Capitală este eliminarea controlului politic asupra companiilor respective.
Comunicatul citat mai arată: "Transferul ELCEN la Primăria Capitalei rămâne astfel o decizie politică şi nu una economică, fără un plan de investiţii corect şi un studiu de impact clar", menţionând că RADET are o datorie istorică de 3,6 miliarde lei către ELCEN, acumulată în ultimii zece ani.
Potrivit comunicatului, sistemul centralizat de alimentare cu energie termică a Bucureştiului necesită investiţii de peste un miliard de euro, în următorii ani. Acesta mai arată: "Înainte de a cere achiziţia ELCEN, era de datoria administraţiei Firea să prezinte o viziune de dezvoltare credibilă pentru sistemul de alimentare cu energie termică, un plan de investiţii care să prevadă surse de finanţare clare, cu precizarea sumelor disponibile, a condiţiilor care trebuie îndeplinite pentru accesarea fondurilor şi a termenelor asumate. În lipsa unui astfel de plan şi a asumării de către primarul general a responsabilităţii politice şi administrative pentru implementarea lui, acţiunile administraţiei PSD - ALDE a Bucureştiului şi ale Guvernului Tudose au credibilitate zero".
• Andreea Paul: "OUG privind trasferul acţiunilor ELCEN la Primăria Capitalei - o poezie care nu are de-a face cu gramatica economiei"
Modul de redactare a OUG privind trasferul acţiunilor ELCEN la Primăria Capitalei este o poezie care nu are de-a face cu gramatica economiei, consideră Andreea Paul, preşedintele INACO.
Domnia sa este de părere că tranferul acţiunilor ELCEN la Primăria Municipiului Bucureşti are o intrepretare mai degrabă politică, decât una economică.
"Scopul politic: dacă încălzeşte cetăţenii Bucureştiului, primarul Firea va face pasul pentru alegerile prezidenţiale, nu contează cu ce costuri", notează Andreea Paul, adăugând, printre altele: "Trecerea ELCEN la PMB mai ridică câteva riscuri majore:
- Nu ştim care este programul de management al primăriei;
- Nu ştim care va fi noua structură decizională şi de lucru;
- În România, majoritatea CET-urilor trecute în subordinea primăriilor sunt astăzi falimentare. Fraudele nu au lipsit. Dimpotrivă! De la Botoşani până la Braşov sau Oradea, în orice alt colţ al ţării, găsiţi astfel de cazuri investigate azi de instituţiile anti-corupţie".
În opinia domniei sale, soluţia corectă era trecerea ELCEN de la Guvern la Primărie, cu condiţia ca cea din urmă să vină cu un plan de management foarte bine definit, profesionist şi depolitizat, pentru următorii 4-5 ani, pentru întregul sistem de utilităţi publice locale.