• A. Context
Obiectivul Directivei Serviciilor este acela de liberalizare a serviciilor în cadrul pieţei interne a UE, fiind considerată una dintre cele mai importante iniţiative recente ale Uniunii.
Sectorul serviciilor s-a remarcat, până la acest moment, şi prin faptul că a cunoscut cea mai slabă integrare în cadrul pieţei interne a Uniunii Europene, în contextul în care sectorul serviciilor ocupă un loc foarte important, acesta generând aproximativ 70% din produsul intern brut al UE.
• B. Rezultate scontate
Directiva prevede un amplu proces de simplificare a procedurilor administrative legate de autorizarea şi exercitarea activităţilor de servicii, care să încurajeze dinamismul acestui sector în cadrul pieţei interne.
1. Până la finalul acestui an este prevăzută înfiinţarea Punctului de Contact Unic (PCU), unul dintre cele mai concrete rezultate ale transpunerii Directivei. Acesta asigură prestatorilor de servicii posibilitatea de a se adresa de la distanţă autorităţilor avizatoare ale oricărui stat membru, care îi vor ajuta la îndeplinirea procedurilor şi formalităţilor necesare în vederea autorizării prestării unei activităţi de servicii. Totodată, dacă un furnizor de servicii va dori să îşi exercite activitatea pe piaţa altui stat membru, va accesa site-ul PCU al statului membru vizat, unde va găsi toate informaţiile de care are nevoie pentru stabilire sau prestare temporară.
2. Directiva cuprinde şi o componentă de cooperare administrativă. Aceasta presupune realizarea unei reţele de comunicare între autorităţile competente (AC) ale tuturor statelor membre numită Sistem de Informare în cadrul Pieţei Interne (Internal Market Information System, IMI sau SIPI). Fiecare autoritate cu competenţe în procesul de autorizare va ţine evidenţa furnizorilor de servicii pe care i-a autorizat şi, prin intermediul SIPI, va face schimb de informaţii cu privire la furnizorii de servicii, cu autorităţile competente din celelalte state membre.
• C. Sfera de aplicare
În sfera de aplicare a Directivei Servicii intră aproape toate serviciile:
- consultanţă managerială, certificare şi testare, administrarea incintelor, inclusiv întreţinerea birourilor, publicitate, servicii de recrutare prestate de agenţi comerciali
- consiliere juridică sau fiscală, agenţii imobiliare, servicii de construcţii, inclusiv prestate de arhitecţi, distribuţie, organizare de târguri comerciale, închirieri de automobile şi agenţii de voiaj
- ghizi turistici, servicii recreative, centre sportive şi parcuri de distracţii, serviciile la domiciliu, precum ajutorul acordat persoanelor în vârstă
Dintre serviciile excluse din sfera de aplicare a directivei fac parte: serviciile financiare, de sănătate, audiovizual, jocuri de noroc, de securitate privată, neeconomice de interes general, sociale, notari şi executori judecătoreşti, ş.a.
Derogări speciale de la această directivă vor fi introduse pentru sectorul poştal, de electricitate, al gazelor, energiei termice, de salubrizare, distribuţie şi alimentare cu apă, iluminat public sau serviciile publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local.
• D. Impact
Prestatorii de servicii sunt beneficiari direcţi ai prevederilor directivei. Aceştia vor beneficia de libertatea de stabilire şi de prestare transfrontalieră - care fac de fapt obiectul directivei - , de acces direct, facil (în mediu electronic) şi garantat la prestarea serviciilor pe teritoriul UE, de posibilitatea de economisire a resurselor prin scăderea timpului de reacţie prin simplificarea proceselor de autorizare / avizare, prin reducerea costurilor. Totodată, vor avea acces la informaţie completă cu privire la sistemele de autorizare şi la legislaţia în materie în toate statele membre, de asistenţă, prin intermediul PCU, în procesul de autorizare / avizare precum şi de transparenţă din partea autorităţilor competente.
Administraţia va beneficia, la rândul său, de creşterea operativităţii în procesele de autorizare şi avizare, de reducerea, pe termen mediu şi lung, a costurilor administrative, precum şi de asistenţa reciprocă pe care şi-o acordă Statele Membre prin intermediul SIPI.
• E. Stadiul în care se află transpunerea şi implementarea directivei:
Demersurile de până acum constau în realizarea unei transpuneri parţiale a directivei, asigurându-se cadrul normativ atât pentru amendarea legislaţiei sectoriale, cât şi pentru crearea Punctului de Contact Unic şi pentru implicarea autorităţilor române în procesul de cooperare administrativă cu celelalte state membre.
În acelaşi timp, în vederea implementării complete a prevederilor legate de Punctul de Contact Unic şi de cooperare administrativă, astfel încât prestatorii de servicii să poată beneficia de instrumente cu adevărat funcţionale, au fost realizate două proiecte pentru care s-a solicitat finanţare din fonduri structurale. Acestea vor fi demarate în curând, urmând a se derula pe o perioadă de trei ani, scopul lor depăşind, ca amploare, cerinţele directivei şi acoperind nevoi specifice ale pieţei româneşti.