Proiectul de investiţii pentru autostrada Ungheni - Iaşi - Târgu Mureş, introdus din 2012 în reţeaua centrală TEN-T Core, a rămas la stadiul de intenţie iar autorităţile române, respectiv Ministerul Transporturilor şi Guvernul României, nu au luat "nicio măsură concludentă" pentru concretizarea autostrăzii, arată, într-o adresă către comisarul european pe Politici Regionale Corina Creţu, deputatul Petru Movilă.
"Nici măcar varianta a treia a Masterplanului General de Transport al României nu a reuşit să ofere posibilitatea reală de realizare a acestui proiect, în condiţiile în care autorităţile au anunţat că autostrada va fi ȋmpărṭită în două tronsoane majore, după cum urmează: Ungheni - Iaşi - Târgu Neamţ (orizont 2017 - 2019); Târgu Neamţ - Ditrău - Târgu Mureş (orizont după 2023 - 2026).
Din păcate, aşa cum se poate observa din anexa 1 ṣi 2, al doilea tronson şi cel mai important, Târgu Neamţ - Târgu Mureş, cel care traversează Carpaţii Orientali, va începe după 2023, cu mult după ce fondurile europene destinate infrastructurii nu vor mai fi la dispoziţia autorităţilor.
Cu o logică care nu are nici un argument real şi raţional, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie refacerea studiului de fezabilitate pentru acest tronson, deşi până în 2023 studiul îşi va pierde valabilitatea. Costul SF-ului (Studiului de Fezabilitate, n.r.) este de 5 milioane euro.
Vă readucem în atenţie şi faptul că autostrada Ungheni - Iaşi - Târgu Mureş este un proiect dorit de mediul de afaceri din întreaga Regiune a Moldovei, care de nenumărate ori şi-a exprimat punctul de vedere legat de necesitatea acestor rute.
Guvernul României, în ansamblul său şi Ministerul Transporturilor trebuie să conştientizeze că, fără autostradă, regiunea Moldova rămâne condamnată la sărăcie, fiind imperios necesară deschiderea reală spre vestul ţării.
Facem un ultim apel la domnul prim-ministru Victor Ponta şi la domnul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, de a prioritiza realizarea autostrăzii Târgu Mureş - Iaṣi - Ungheni, aceasta însemnând liantul care ar facilita apropierea regiunii Moldovei cât şi a Republicii Moldova de restul ţării, atât în ceea ce priveşte transportul rutier cât şi nivelul de trăi, după cum au transmis reprezentanţii Federaţiei Operatorilor de Transport din România (FORT).
Tot aceştia au arătat şi că beneficiile construcţiei acestei autostrăzi care ar lega regiunea de est a Uniunii Europene de regiunea de vest, cu tranzitul prin România, ar implica o creştere cu circa 30% a turismului şi a locurilor de muncă şi o majorare cu aproximativ 30% a exporturilor.
În plus, autostrada Târgu Mures - Iaşi - Ungheni ar însemna o îmbunătăţire exponenţială de 50 - 60% a reţelei de transporturi a României.
Prin prisma tuturor acestor argumente ṣi în calitate de ieşean, moldovean, român, deputat în Parlamentul României, vă rog, Doamna Comisar, în baza atribuţiilor pe care le aveṭi, să faceţi demersurile necesare pentru ca tronsonul Târgu Neamţ - Târgu Mureş să intre cu prioritate în execuţie începând din 2016, dat fiind faptul că aceasta este soluţia reală pentru dezvoltarea Regiunii Moldovei, cea mai săracă din întreaga Uniune Europeană", a transmis deputatul.