• Primul proiect de parteneriat public-privat pentru ajutorul medical de urgenţă este suspectat că ar fi o afacere de drenare a banilor publici
• Şeful Serviciului de Ambulanţă Bucureşti susţine că noul proiect nu funcţionează integrat cu celelalte servicii medicale de urgenţă, dar că are pretenţia să folosească gratuit ambulanţele de stat
Sistemul privat de ambulanţe "AMBU", promovat de medicul Sorin Oprescu, directorul Spitalului Universitar şi senator PSD, este contestat vehement de reprezentanţii serviciilor publice de ambulanţe, care susţin că banii publici din asigurările sociale ar putea fi astfel folosiţi într-o afacere privată. Iniţiatorii proiectului AMBU (Ajutor Medical Bazat pe Urgenţă), medicii Octavian Filip şi Sorin Oprescu, susţin că sistemul public-privat va fi primul exemplu de profesionalism şi eficienţă în sistemul sanitar de urgenţă din ţara noastră.
Pe de altă parte, şeful Serviciului de Ambulanţă Bucureşti, Ovidiu Cismaru, îi acuză pe oficialii Spitalului Universitar că nu vor să conlucreze într-un sistem integrat cu serviciul public de ambulanţă. Mai mult decît atît, Ovidiu Cismaru consideră că cei care doresc un sis-tem public-privat pentru sistemul de urgenţă se folosesc, în fapt, de banii alocaţi din asigurările sociale. Acest lucru se poate realiza, în opinia domniei sale, datorită faptului că sistemul "AMBU" se foloseşte de ambulanţele publice, care la rîndul lor, sînt finanţate din asigurările sociale fără să exis-te nici un contract semnat în acest sens.
Proiectul AMBU este construit ca un parteneriat public-privat în care partea privată va furniza infrastructura, adică maşinile şi echipamentele ambulanţelor, iar partea publică va pune la dispoziţie personalul sanitar specializat în medicina de urgenţă. Deja proiectul a fost demarat, iar în momentul de faţă, în cadrul Spitalului Universitar funcţionează şase astfel de ambulanţe. Maşinile şi echipamentul au fost donate de societăţile "Mercury Group Import Export", "MEDISI", "Fundaţia Umanitară Alexandrion" şi "Romanian Soft Company", în condiţiile în care costul unei ambulanţe complet echipate se ridică la circa 75.000 euro.
Potrivit lui Sorin Oprescu, parteneriatul public-privat este structurat în două părţi. Prima funcţionează pentru accidentele de circulaţie şi include cele şase ambulanţe existente deja, iar a doua se va baza pe abonamente. În cadrul acesteia, orice persoană se poate abona, contra unei sume, la serviciul de ambulanţă şi va beneficia de asistenţă profesionistă de urgenţă în orice moment.
Iniţiatorii proiectului au declarat, ieri, într-o conferinţă de presă, că persoanele abonate vor dispune de un pager prin care vor putea solicita serviciul, prin sistem GPS.
Medicul Octavian Filip spune că maşinile de ambulanţă achiziţionate pînă în prezent de spitale au fost finanţate cu bani de la Banca Mondială. "Noi venim cu o idee mult mai eficientă. Partenerul privat va livra maşinile printr-un sistem de leasing operativ, devenind astfel, partener egal în afacere", subliniază domnia sa.
Pe de altă parte, Ovidiu Cismaru consideră că proiectul propus de universitari este lipsit de eficienţă, deoarece el nu va funcţiona într-un sistem integrat cu celelalte servicii de urgenţă: "Ei nu pot să transporte persoane, ci pot doar să garanteze asistenţă medicală la locul accidentului. Astfel că, ne obligă pe noi să le punem la dispoziţie ambulanţe. Însă, nu au cerut să conlucreze cu noi. Nu există nici un act în acest sens". Domnia sa ne-a declarat că nici măcar nu este sigur dacă cele şase ambulanţe au în acest moment autorizaţie de funcţionare. În plus, Ovidiu Cismaru îi acuză pe reprezentanţii spitalului că şi-au însuşit nouă staţii de radio şi sisteme GPS care ar fi trebuit să intre în posesia serviciului public de ambulanţă.