Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a aplicat amenzi de 288.100 lei companiilor de transport aerian ale căror curse au avut întârzieri sau au fost anulate în perioada 3-5 ianuarie 2008 si nu au respectat drepturile calatorilor.
- 16 firme de transport aerian au avut numeroase întârzieri sau anulări de zboruri, atât pe aeroporturile din Bucureşti, cât şi pe cele din ţară, datorate condiţiilor meteorologice nefavorabile. Controlul inspectorilor ANPC a urmărit respectarea de către aceste companii a drepturilor călătorilor impuse de Regulamentul CE 261/2004 privind drepturile pasagerilor la asistenţă şi compensare în caz de refuz la îmbarcare, anulare sau întârziere prelungită a zborurilor.
Verificarea modului în care s-a acordat asistenţă pasagerilor care plătiseră bilete pentru zborurile amânate sau anulate a fost întârziată de faptul că multe dintre companiile vizate nu au reprezentant legal în România, caz în care au fost transmise invitaţii pentru prezentarea la control la sediul Inspectoratului Teritorial pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti - Ilfov.
Companiile sancţionate sunt:
• Blue Air - sancţionată contravenţional cu amendă în valoare totală de 49.200 lei, pentru neacordarea informaţiilor referitoare la drepturile pasagerilor pe aeroportul din Bacău; sancţionată şi cu o amendă de 8.100 lei, pentru o faptă similară de pe aeroportul Otopeni.
• Malev - sancţionată cu amendă în valoare totală de 31.900 lei, pentru încălcarea prevederilor legale privind informarea şi asistenţa pasagerilor.
• Air France - sancţionată cu amendă totală de 43.200 lei, pentru încălcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor.
• Wizz Air - sancţionată contravenţional cu amendă totală în valoare de 48.300 lei, pentru încălcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor.
• Carpatair - sancţionată cu amendă totală de 11.100 lei, pentru încălcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor.
• Tarom - sancţionată pentru neinformarea pasagerilor cu privire la drepturile la asistenţă pe care le au conform Regulamentului 261/2004 cu amendă în valoare totală de 10.800 lei.
• MyAir - compania nu a asigurat informarea şi asistenţa prevăzute de Regulament, motiv pentru care a fost sancţionată cu amendă de 9.000 lei.
• Alitalia -compania nu le-a pus la dispoziţie pasagerilor notificarea privind dreptul la asistenţă, conform Regulamentului 261/2004, motiv pentru care a fost sancţionată cu amendă totală de 38.400 lei.
• British Airways - pentru încălcarea Regulamentului 261/2004 compania a fost sancţionată cu amendă de 32.100 lei.
• Lufthansa - a fost sancţionată deoarece informarea prezentată în scris pasagerilor, cu privire la drepturile pe care le au, a fost prezentată numai în limba engleză (deficienţă sancţionată conform OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor cu amendă de 3.000 lei).
Cuantumul amenzilor aplicate a fost stabilit în funcţie de numărul de pasageri înregistraţi la cursele întârziate, precum şi în funcţie de timpul de aşteptare până la decolare.
Companiile la care continuă controlul:
- Austrian Airlines
- Aeroflot-Russian International
Au mai fost verificate companiile Air Malta, EL AL - Israel Airlines, Swiss International Airlines şi Romavia, care au înregistrat întârzieri, dar nu au încălcat Regulamentul 261/2004.
Preşedintele ANPC, Dan Vlaicu, a criticat cazurile de încălcare a legislaţiei, amintind că pasagerii care plătesc un serviciu de transport aerian aşteaptă în schimb respectarea de către operatorii economici a drepturilor garantate prin lege: "Atitudinea noastră faţă de acest comportament este categorică, iar firmele de transport aerian trebuie să înţeleagă că încheie un contract cu pasagerii atunci când le vând bilete, contract care se cere respectat".