Responsabilii din Administraţia publică locală din Cluj şi Timişoara şi-au manifestat interesul pentru soluţiile şi tehnologiile de informatizare prezentate în cadrul întâlnirilor intitulate "Administraţia online". Seria de evenimente în ţară este organizată de ASCENTA, divizia de consultanţă IT a Grupului Softwin, alături de Intrarom şi TotalSoft care au format un consorţiu cu scopul de a sprijini APL să adopte noile standarde europene. Oficialii din cele două regiuni s-au arătat interesaţi de functionalităţile şi beneficiile implementării unui sistem informatic integrat, de implementarea de servicii electronice pentru cetăţeni, de posibilitatea de a gestiona mai eficient resursele publice, dar şi de soluţiile pentru îmbunătăţirea infrastructurii IT&C.
"Capacitatea scăzută a Administraţiei locale de a absorbi fondurile puse la dispoziţie de Uniunea Europeană se datorează tocmai lipsei de sisteme informatice la nivel local, care să ajute funcţionarii să pună ordine în volumul mare de date şi să permită accelerarea depunerii de proiecte şi cereri în acest sens". Aceasta este concluzia reprezentanţilor ASCENTA, în urma primelor întâlniri cu administraţia locală.
În proporţie de 65%, participanţii au enunţat că se lovesc în activitatea lor de lipsa unui istoric al tuturor cererilor venite de la cetăţeni şi a rezolvărilor problemelor înregistrate - acest fapt reflectându-se în întârzieri în soluţionarea cererilor din partea instituţiei şi într-o percepţie negativă la nivelul cetăţenilor. Alte aspecte menţionate cu impact negativ asupra activităţii din instituţiile proprii au fost: lipsa unui mediu colaborativ în cadrul activităţii curente între angajaţii proprii, precum şi dificultatea cu care accesează sau găsesc informaţii utile necesare desfăşurării activităţii proprii. Interesant este că aproximativ 37% dintre oficiali au considerat că lipsa unui sistem de evaluare a calităţii serviciilor şi competenţelor angajaţilor instituţiei are un impact negativ asupra activităţii interne şi duce la demotivarea personalului propriu.
Totuşi, există în continuare un interes crescut pentru a continua implementarea soluţiilor IT la nivelul Administraţiei locale, iar reprezentanţii administraţiei sunt conştienţi de beneficiile pe care le aduce informatizarea pentru instituţiile de la nivel regional şi local. Ca şi aspecte care trebuie îmbunătăţite în desfăşurarea activităţii interne, circa 72% au declarat că îmbunătăţirea comunicării în relaţiile inter-instituţionale cu cetăţenii este cel mai important dintre ele; 64% au menţionat implementarea serviciilor electronice; 57% au considerat, de asemenea importantă, implementarea de soluţii de gestiune a documentelor şi îmbunătăţirea procesului decizional.
Turneul organizat în ţară de cele trei companii va continua până la sfârşitului anului, scopul principal fiind acela de a demonta mitul conform căruia "nu există bani pentru astfel de proiecte", prin informarea autorităţilor despre posibilitatea de a finanţa aceste implementări din fonduri europene. Oficialii consorţiului vor propune reprezentanţilor administraţiei publice realizarea unui portofoliu de proiecte eligibile pentru finanţare din fondurile structurale şi de coeziune, al căror volum este, pentru domeniul IT&C, de 336 de milioane euro în perioada 2007-2013.
Programul "Administraţia online" vizează informatizarea atât a proceselor de tip front-office - solicitări de informaţii, registratură, autorizaţii, audienţe on-line, destinate cetăţenilor şi agenţilor economici - cât şi a celor de tip back-office, specifice activităţii funcţionarilor publici.