Asociaţia "Pro-Infrastructură" solicită optimizări de traseu şi structuri în cazul Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Târgu Neamţ, subliniind faptul că în lipsa unor astfel măsuri, Autostrada A8 nu va deveni, niciodată, realitate, fiindcă este prea scumpă, a transmis, ieri, Asociaţia "Pro-Infrastructură", printr-o postare pe pagina proprie de Facebook.
Asociaţia precizează: "În data de 5 februarie 2019, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos, în sfârşit, la licitaţie completarea studiului de fezabilitate (SF) al Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Târgu Neamţ.
Proiectantul va avea la dispoziţie maxim 30 de milioane de lei şi 14 luni pentru actualizarea SF şi alte 4 de asistenţă tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentaţiei de lucrări. Din păcate, nu este o veste bună, preţul estimat fiind mult prea mic, mai ales comparând cu bugetele oferite la revizuirile din anul 2014: 76 de milioane de lei, atunci, faţă de doar 30 de milioane de lei, acum, pentru 210 km. Există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, aşa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Piteşti, să se livreze doar o parte din servicii şi apoi să se rezilieze contractul".
În plus, Asociaţia "Pro-Infrastructură" menţionează că viteza de proiectare în zona de munte este de 120 km/h, rezultând soluţii tehnice extrem de costisitoare, adăugând în acest sens: "Cerem, insistent, optimizări de traseu şi structuri, precum şi implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate fiindcă e prea scumpă! Istoria Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Iaşi este una halucinantă, populată cu prea mulţi ageamii incompetenţi cu ambiţii prosteşti, care fug de răspundere, toţi perindaţi la conducerea CNAIR şi a Ministerului Transporturilor.
În 2010-2011 s-au realizat studiile de fezabilitate pe cele trei secţiuni ale autostrăzii (311 km), dar au fost făcute pe bani foarte, foarte puţini şi pe repede-înainte. Rezultatul? Imposibilitatea de a fi folosite pentru licitaţia de lucrări. CNAIR a hotărât (corect) să le actualizeze, însă din trei licitaţii pornite în iunie 2014, doar una a fost finalizată: cea aferentă tronsonului Târgu Mureş-Ditrău, contractul fiind semnat cu Search Corporation în mai 2015".
Totuşi, spune Asociaţia, la începutul anului trecut, CNAIR a reziliat contractul, deşi nu era necesar sau oportun.
Cătălin Urtoi, vicepreşedintele organizaţiei "Împreună pentru A8", a declarat, ieri, pe Facebook, că mâine, asociaţiile civile care militează pentru construirea A8 vor fi prezente la Bucureşti, în faţa Guvernului, ca să atragă atenţia Executivului "că nu respectă o lege" (n.r. Legea privind aprobarea obiectivului de investiţii Austostrada Iaşi - Târgu Mureş).
Amintim că în data de 4 februarie 2019, Ministerul Transporturilor a informat: "Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis către ministerul de resort textul propus pentru a fi inclus ca articol distinct în Legea Bugetului de Stat pentru anul 2019, în vederea asigurării bugetului pe anul curent aferent elaborării documentaţiilor tehnico- economice pentru obiectul de investiţie Autostrada Unirii-tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ, care este repartizat astfel: credite de angajament 2019: 37.380 mii lei; credite bugetare 2019: 9.309 mii lei. În prezent, CNAIR SA a finalizat documentaţia de atribuire aferentă licitării contractului de servicii privind completarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ".