Uniunea Europeană şi Marea Britanie se află deja în două lumi diferite, în ciuda faptului că operaţia de separare nu a făcut, încă, nici măcar primul pas oficial. Aproape totul le desparte, în ceea ce priveşte preocupările pentru definirea prezentului şi a viitorului. Un lucru continuă să aibă, totuşi, în comun: ambele sunt în căutarea unui proiect capabil să pună cît mai repede capăt perioadei de degringoladă, de incertitudine, de hemoragie de încredere şi resurse, de la cele economice, la cele politice.
Vrînd-nevrînd, proiectele Marii Britanii nu se vor putea îndepărta, o lungă bucată de timp, de relaţia cu Uniunea Europeană. Proiectul utopic, la care încă mai speră acea parte a populaţiei care a votat pentru rămînerea în UE, dar şi o parte însemnată a corpului politic britanic, are drept coordonate recîştigarea completă a puterii de reglementare şi decizie, cu păstrarea avantajelor spaţiului economic european comun. Dacă vor rămîne să viseze prea mult la această imposibilitate, în primul rînd politică, atunci britanicii trebuie să se pregătească pentru o nouă trezire la realitate, cu zguduiri, încă şi mai neplăcute decît cele aduse de votul din 23 iunie. Poziţia deja conturată la Consiliul european, din aceste zile, este aceea că negocierile pentru acordul de ieşire a Marii Britanii din UE pot avea loc pornind de la platforma participării în continuare a britanicilor la spaţiul comun economic, cu toate avantajele ce decurg de aici pentru comerţ şi dezvoltare, dar numai şi numai dacă Marea Britanie acceptă toate condiţiile specificate de legislaţia europeană a spaţiului respectiv, fără excepţiile de care s-a bucurat, de cînd a devenit membru al UE şi pînă la ieşire, ceea ce include dreptul de liberă circulaţie a persoanelor.
Marea Britanie va avea, astfel, de ales, asemenea condamnatului la moarte, doar între secure şi funie. Care politician va avea curajul să spună englezilor, din Parlamentul de la Westminster, că trebuie să accepte ceea ce au refuzat decenii la rîndul, dacă nu vor să piardă toate privilegiile relaţiilor comerciale directe, fără opreşişti şi bariere vamale, ori fiscale, cu continentul? Dacă UK nu va putea obţine ceea ce europenii numesc participarea la spaţiul comun european, a la carte, atunci planul B, evocat în timpul campaniei taberei pro-brexit, ar fi realizarea unor acorduri bilaterale cu fiecare dintre membri UE, modulate astfel încît britanicii să reducă la minimum pierderile cauzate de reducerea inevitabilă a fluxurilor de schimb cu Uniunea, ca entitate instituţională, sau de încărcarea costurilor pentru aceste fluxuri. Ca şi în cazul planului A, planul B este mai degrabă o himeră. Aşa ceva poate spune doar cineva care nu ştie nici măcar ABC-ul funcţionării instituţionale a UE. (Se vede treaba că nu doar o parte din votanţii de la referendum se află în această situaţie, ci şi o bună parte dintre politicienii care îi reprezintă şi iau decizii în numele lor!). Relaţiile externe, inclusiv cele economice, ale statelor membre ale UE, sunt de multă vreme controlate de legislaţie, de norme şi instituţii care fac imposibilă negocierea separată cu o terţă parte. Marea Britanie nu poate negocia relaţiile sale economice viitoare în UE, decît cu UE!!! Al treilea plan mută accentul pe restructurarea masivă a relaţiilor economice ale UK, cu două variante: V1 - relocarea în ţări membre ale UE; V2 - reorientarea spre pieţele commonwealth-ului, alte pieţe asiatice, Rusia şi, desigur Statele Unite. De departe cea mai realistă perspectivă, ea are, în ambele variante V1, V2, dar şi în cea combinată, un neajuns masiv: costurile financiare şi de timp. Cu alte cuvinte, pînă să ajungă să culeagă roadele acestei schimbări de paradigmă economică, Marea Britanie va trebui să facă investiţii şi cheltuieli considerabile. Uriaşe, dacă vrem să fim mai precişi! Iar, asta, într-o perioadă în care preţurile la credite şi asigurări pentru firmele britanice vor creşte substanţial, iar costurile crizei generale, economico-financiare, se îngrămădesc pe capul lirei sterline. Desigur, există şi varianta unei restructurări prin cădere, prin reducerea economiei britanice la modelul de subzistenţă. Dacă se poate în România, de ce n-ar merge şi la ei!!!
Din perspectiva Uniunii Europene, pînă acum, a scos capul la iveală un singur proiect: marş forţat spre Statele Unite al Europei. Scos la iveală de presa din Polonia, ca document de lucru pentru reuniunea pregătitoare Germania, Franţa, Italia, care a avut loc înaintea Consiliului European, el reflectă, mai degrabă, panica ce i-a cuprins pe unii dintre politicienii Europei şi, mult mai mult decît pe ei, pe cei care formează "noua clasă europeană", birocraţia supra-stufoasă, excesiv-plătită şi puternic disfuncţională care umple birourile şi sălile de reuniuni ale Comisiei, Consiliului şi Parlamentului Uniunii Europene. Nimeni nu poate nega că aceste vremuri tulburi, încă şi mai tare tulburate de divorţul neaşteptat al UK de UE, conţin oportunităţi pentru împingerea pe agendă a unui proiect european maximalist. Faptul că el ar putea fi realizat, mai mult, ar putea fi realizat într-un timp foarte scurt, este, însă, cît se poate de îndoielnic. Iar, motivul principal este tocmai slăbiciunea liderilor şi a scenelor politice interne, din statele membre ale Uniunii. Nu doar Marea Britanie este răvăşită politic şi incapabilă de decizii! Franţa se scaldă în tulburi ape politice de la apusul erei Mitterrand, iar calitatea, intelectuală şi morală, a celor chemaţi să ia decizii la nivel înalt, este tot mai îndoielnică; Italia după ce şi-a rupt coloana vertebrală formată din binomul creştin-democraţi, socialişti, acum două decenii şi mai bine, stă mai degrabă gata să se rupă în bucăţi, decît să construiască ceva, cu atît mai puţin să construiască ceva în Europa; Germania post-Merkel se arată şi ea un spaţiu al turbulenţelor; ca să nu mai vorbim despre Spania care nici după două alegeri nu poate forma un guvern, ori despre Belgia care se mai ţine, de ani de zile, doar în însemnele Coroanei şi beneficiile economico-financiare ale locaţiei instituţiilor europene principale, în Bruxelles. Cît despre "alegătorii europeni", ei continuă să fie o ficţiune întreţinută doar pentru a justifica o altă ficţiune, cea a Parlamentului European. În realitate, cetăţenii votează doar pentru chestiuni locale, ale agendei politice interne şi, de regulă, cele care au dominat spaţiul public al dezbaterii foarte aproape de momentul exprimării la vot.
Crucială va fi alegerea (şi acest gînd îl datorez dezbaterii "Bursa" pe consecinţele Brexit!) dintre două atitudini-abordări radical diferite: "repararea trecutului", pîinea cea de toate zilele a politicianului obtuz, cu idei puţine spre deloc, realist şi nu de puţine ori cîştigător în alegeri, şi "gestiunea viitorului", un proiect de care sunt capabili doar "marii visători", hîrşiţi şi cu gramatica realităţii la zi, cum a fost cazul lui Jean Monnet!
1. Monet este scorpion= vizionar
(mesaj trimis de Salomeea în data de 01.07.2016, 11:20)
In 1943, Monnet became a member of the National Liberation Committee, the free French government in Algiers. On 5 August, he addressed the Committee: “There will be no peace in Europe if the States rebuild themselves on the basis of national sovereignty, with its implications of prestige politics and economic protection (...). The countries of Europe are not strong enough individually to be able to guarantee prosperity and social development for their peoples. The States of Europe must...
1.1. erata (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 01.07.2016, 11:21)
Jean Monnet
1.2. e important ce lasi in urma ta pentru umanitate (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Silvia în data de 01.07.2016, 11:24)
Retired in his house at Houjarray, Jean Monnet devoted his final energies to writing his Mémoires, in which he recorded the lessons of his experience and his mode of action for generations to come. He died on 16 March 1979 at the age of ninety-one. His ashes are now in the Panthéon.
Jean Monnet liked to quote this saying from Dwight Morrow “There are two categories of men: those who want to be someone and those who want to do something.” It there was ever a man who could be...
1.3. o ideologie a dreptatii sociale si a egalitatii (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Penelope în data de 01.07.2016, 11:28)
Proiectul lui este perfectibil. Depinde si tipul de ideologie din interiorul federatiei...ea determina modul de impartire a avutiei. Daca resursele vor ramane in mainile a 1 la suta in proportie de 99% iar restul se bate pentru cei 1%, tot nu am facut nimic.
2. Guvernanţă umanistă
(mesaj trimis de Salomeea în data de 01.07.2016, 11:35)
Guvernanţă umanistă proiect viabil pentru președinția României a Consiliului de Miniștri al Uniunii Europene ?
de dr. Salomeea Romanescu
Consilier pentru Afaceri Europene
Ministerul Finanţelor Publice
This article introduces the integrator concepts like humaine security and sustainable development and decision making concepts like global humaine governance, as possible theoretical solutions for the democratisation of the process of global geo-governance....
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.07.2016, 19:49)
Hiu
3. "marii visători"-au fost si vor fi salvarea
(mesaj trimis de C în data de 01.07.2016, 14:17)
„A Crede, pentru a Vedea”, este legea inevitabilă a regilor, este legea Creatorului. A avea credinţă şi a crede aparţin Artei Visării şi sunt calităţi innăscute ale Visătorului. Un om face un pas in abis şi trebuie să creadă, fară
un atom de dubiu, că pămantul se va ridica sub picioarele lui, motivand acea mişcare curajoasă - nebunia sa luminoasă.”
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de mitica în data de 01.07.2016, 14:30)
bla.bla,bla.cine a mai pomenit .comentarie mai lung decat articolul comentat?
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.07.2016, 14:46)
corect, multa gargara
3.3. SCUZE DIN GRABA S-A TRIMIS (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de SALOMEEQ în data de 01.07.2016, 23:19)
SCUZE DIN GRESEALA L-AM LIPIT PE TOT...DOREAM SA TRIMIT O SELECTIE....ADA A FOST SA FIE....NUMAI CEI INITIATU VOR INTELEGE ...
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.07.2016, 16:43)
... punct de vedere: modelul actual este somnambulic si mentinut/directionat artificial via algoritmi (de spionaj, de marketing, de tranzactioanare, psihanalitici samd.) o pana de curent mai seriaosa poate termina "civilizatia" occidentala!!! ... solutia este simpla, "moarte" si renastere! tiparul este inevitabil - indiferent de recunoasterea sau nerecunoasterea sa, problema este una de timp ... modelul actual serveste unei infime elite si tocmai asta este problema, un numar semnificativ...
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.07.2016, 19:46)
Statele Unite ale Europei e singura masura sau faramitarea la loc.